Myynnin johtaminen media-alalla, case Savon Sanomat
Rönkkö, Tomi (2014)
Rönkkö, Tomi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612021
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee myyntijohtamista. Toimeksiantajana toimii Pohjois-Savon alueella vaikuttava mediatalo ja seitsemänä päivänä viikossa ilmestyvä sanomalehti Savon Sanomat
Onnistunut myyntityö vaatii hyvät puitteet ja niiden luominen on myyntijohdon tehtävä. Tällä varmistetaan mahdollisimman maksimaalinen tuloksellisuus. Johdon tulee seurata ja reagoida tuloksiin ja toimiin nopeasti.
Opinnäytetyötutkimuksen tarkoituksena on selvittää Savon Sanomat Oy:n myyntityön johtamista sekä esimiehen että työntekijän näkökulmasta. Ilmoitusmyynnin osalta työssä selvitetään, minkälaista myynnin johtaminen yrityksessä on ja voisivatko myyntijohtajat ohjata myyntiä kohti parempaa myynnillistä suoriutumista.
Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään myyntiä ja sen johtamista. Myynnin johtamista käsitellään laajemmin ja syvennytään sen eri osa-alueisiin, kuten myyntistrategiaan ja -prosessiin sekä motivointiin. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työntekijöille suoritettiin puolistrukturoidut teemahaastattelut. Haastatteluja oli yhteensä viisi kappaletta. Tutkimuksessa haastateltiin Savon Sanomat Oy:n mediamyynnin osastolta yhtä esimiestä ja neljää työn-tekijää. Tutkimuksella selvitettiin sekä esimiehen että työntekijöiden näkemyksiä myyntityön johtamisen toimivuudes-ta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia Savon Sanomat Oy:lle. Tutkimuksen pohjalta kehitysehdotuksia tehtiin muun muassa myyntiprosessin sekä palkkamallin suhteen.
Onnistunut myyntityö vaatii hyvät puitteet ja niiden luominen on myyntijohdon tehtävä. Tällä varmistetaan mahdollisimman maksimaalinen tuloksellisuus. Johdon tulee seurata ja reagoida tuloksiin ja toimiin nopeasti.
Opinnäytetyötutkimuksen tarkoituksena on selvittää Savon Sanomat Oy:n myyntityön johtamista sekä esimiehen että työntekijän näkökulmasta. Ilmoitusmyynnin osalta työssä selvitetään, minkälaista myynnin johtaminen yrityksessä on ja voisivatko myyntijohtajat ohjata myyntiä kohti parempaa myynnillistä suoriutumista.
Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään myyntiä ja sen johtamista. Myynnin johtamista käsitellään laajemmin ja syvennytään sen eri osa-alueisiin, kuten myyntistrategiaan ja -prosessiin sekä motivointiin. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työntekijöille suoritettiin puolistrukturoidut teemahaastattelut. Haastatteluja oli yhteensä viisi kappaletta. Tutkimuksessa haastateltiin Savon Sanomat Oy:n mediamyynnin osastolta yhtä esimiestä ja neljää työn-tekijää. Tutkimuksella selvitettiin sekä esimiehen että työntekijöiden näkemyksiä myyntityön johtamisen toimivuudes-ta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia Savon Sanomat Oy:lle. Tutkimuksen pohjalta kehitysehdotuksia tehtiin muun muassa myyntiprosessin sekä palkkamallin suhteen.