Parturi-kampaamon asiakaskokemuksen kehittäminen
Lehtonen, Jenni (2022)
Lehtonen, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927505
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää parturi-kampaamon asiakaskokemusta. Toimeksiantajana toimi Hyvinkäällä toimiva Parturi-kampaamo Tiitu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä yrityksen nykyiset asiakkaat ovat. Tulosten avulla pyrittiin löytämään yrittäjälle käytännön keinoja, joiden avulla toimintaa voidaan kehittää entistä paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
Teoreettinen osuus käsitteli asiakaskokemuksen ja palvelumuotoilun teoriaa sekä asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta. Työn empiirisessä osuudessa selvitettiin asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla asiakkaiden tyytyväisyyttä ja yrityksen toiminnan kehityskohteita. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, millaista asiakaskokemusta tulevaisuudessa odotetaan. Kysely tehtiin parturi-kampaamon asiakkaille, jotka käyttävät palveluita säännöllisesti.
Parturi-kampaamo Tiitun asiakkaat olivat kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä yrityksen palveluihin ja toimintaan. Tutkimuksen tuloksista saatiin kuitenkin selville myös muutamia kehityskohteita ja ideoita asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Merkittävimmäksi kehityskohteeksi ilmeni ajanvaraamisen vaikeus. Ajanvaraamisen helpottamiseksi yritys voisi ottaa käyttöön sähköisen ajanvarausjärjestelmän, jonka avulla asiakkaiden kannalta ajanvaraaminen helpottuisi ja Parturi-kampaamo Tiitun yrittäjän aikaa säästyisi aikojen varaamiselta omaan työhön. Lisäksi tutkimustulosten perusteella yrittäjä sai paljon hyviä ideoita sosiaalisen median sisällön monipuolistamiseksi.
Teoreettinen osuus käsitteli asiakaskokemuksen ja palvelumuotoilun teoriaa sekä asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta. Työn empiirisessä osuudessa selvitettiin asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla asiakkaiden tyytyväisyyttä ja yrityksen toiminnan kehityskohteita. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, millaista asiakaskokemusta tulevaisuudessa odotetaan. Kysely tehtiin parturi-kampaamon asiakkaille, jotka käyttävät palveluita säännöllisesti.
Parturi-kampaamo Tiitun asiakkaat olivat kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä yrityksen palveluihin ja toimintaan. Tutkimuksen tuloksista saatiin kuitenkin selville myös muutamia kehityskohteita ja ideoita asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Merkittävimmäksi kehityskohteeksi ilmeni ajanvaraamisen vaikeus. Ajanvaraamisen helpottamiseksi yritys voisi ottaa käyttöön sähköisen ajanvarausjärjestelmän, jonka avulla asiakkaiden kannalta ajanvaraaminen helpottuisi ja Parturi-kampaamo Tiitun yrittäjän aikaa säästyisi aikojen varaamiselta omaan työhön. Lisäksi tutkimustulosten perusteella yrittäjä sai paljon hyviä ideoita sosiaalisen median sisällön monipuolistamiseksi.