Asiakastyytyväisyys Uudenmaan sairaankuljetus Oy:n palveluihin Peijaksen sairaalan erikoissairaanhoidon päivystyksessä
Lindström, Jessica (2014)
Lindström, Jessica
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511973
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Uudenmaan sairaankuljetus Oy:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää Peijaksen sairaalan erikoissairaanhoidon päivystyksen hoitohenkilökunnan tyytyväisyyttä Uudenmaan sairaankuljetus Oy:n palvelujen laatuun. Tutkimuksessa paneuduttiin tiedonkeruuseen, raportointiin, vuorovaikutukseen sekä yhteistyöhön. Työn tavoitteena oli lisätä tietoa ensihoidon laatuun vaikuttavista tekijöistä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla 22.1. - 17.2.2014 välisenä aikana Peijaksen sairaalan erikoissairaanhoidon päivystyksessä. Tutkimukseen otettiin mukaan kaikki hoitotyöntekijät. Kyselylomakkeita jaettiin 44 kappaletta ja niitä palautui 25 kappaletta, joista yksi hylättiin. Vastausprosentti oli 57 %. Aineisto analysoitiin sekä Microsoft Office Excel -ohjelman sekä sisällönanalyysin avulla.
Keskeisinä tuloksina esiin nousivat seuraavat. Vastaajat olivat pääosin tyytymättömiä potilaiden kotilääkitysten sekä perussairauksien kirjaamiseen. Potilaiden mukana toivottiin tuotavan erikoislääkkeet, kotihoidon kansiot sekä tärkeimpiä tavaroita, kuten avaimet ja kengät. Raportointia pidettiin enimmäkseen hyvänä. Tyytyväisimpiä oltiin kirjatun tekstin asiallisuuteen ja vähiten tyytyväisiä käsialan selkeyteen. Avoimissa vastauksissa korostettiin riittävän ja spontaanin raportin tärkeyttä. Vastaajat olivat tyytyväisiä sairaankuljettajien ja vastaanottavien hoitajien väliseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Hoitajat kokivat, että toiminta on ollut tasa-arvoista ja että heitä kuunneltiin potilaan luovutustilanteessa. He kokivat yhteistyön onnistuneeksi.
Kehittämisehdotuksina yritykselle voitaisiin nähdä säännöllisten uusintakyselyiden toteuttaminen, sairaankuljettajien osaamisen lisääminen tutkittaviin asioihin sekä yhteisten koulutusten tai kokousten järjestäminen päivystyksen henkilökunnan kanssa. Sairaankuljettajien kanssa tulisi käydä läpi tutkimustuloksista ilmenneet kehityskohdat.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla 22.1. - 17.2.2014 välisenä aikana Peijaksen sairaalan erikoissairaanhoidon päivystyksessä. Tutkimukseen otettiin mukaan kaikki hoitotyöntekijät. Kyselylomakkeita jaettiin 44 kappaletta ja niitä palautui 25 kappaletta, joista yksi hylättiin. Vastausprosentti oli 57 %. Aineisto analysoitiin sekä Microsoft Office Excel -ohjelman sekä sisällönanalyysin avulla.
Keskeisinä tuloksina esiin nousivat seuraavat. Vastaajat olivat pääosin tyytymättömiä potilaiden kotilääkitysten sekä perussairauksien kirjaamiseen. Potilaiden mukana toivottiin tuotavan erikoislääkkeet, kotihoidon kansiot sekä tärkeimpiä tavaroita, kuten avaimet ja kengät. Raportointia pidettiin enimmäkseen hyvänä. Tyytyväisimpiä oltiin kirjatun tekstin asiallisuuteen ja vähiten tyytyväisiä käsialan selkeyteen. Avoimissa vastauksissa korostettiin riittävän ja spontaanin raportin tärkeyttä. Vastaajat olivat tyytyväisiä sairaankuljettajien ja vastaanottavien hoitajien väliseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Hoitajat kokivat, että toiminta on ollut tasa-arvoista ja että heitä kuunneltiin potilaan luovutustilanteessa. He kokivat yhteistyön onnistuneeksi.
Kehittämisehdotuksina yritykselle voitaisiin nähdä säännöllisten uusintakyselyiden toteuttaminen, sairaankuljettajien osaamisen lisääminen tutkittaviin asioihin sekä yhteisten koulutusten tai kokousten järjestäminen päivystyksen henkilökunnan kanssa. Sairaankuljettajien kanssa tulisi käydä läpi tutkimustuloksista ilmenneet kehityskohdat.