Master datan hallinta kampanjahallinnossa
Lillqvist, Johanna (2022)
Lillqvist, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726912
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe liittyy yrityksen tiedonhallintaan, jolloin yritykset hyödyntävät tiedolla johtamista kilpailukykyä edistävänä tekijänä. Opinnäytteen kehittämishankkeen tarkoituksena oli kartoittaa tapausorganisaation kampanjahallinnon ydintiedon, eli master datan käyttöä, jotta siihen liittyviä käytäntöjä voidaan kehittää. Työn tavoitteena oli toimittaa tapausorganisaatiolle nykytilakartoitus master data -käytännöistä kampanjahallinnossa. Opinnäytetyössä kehitettiin prosessin unelmaskenaario ja hahmoteltiin järjestelmää datan hallinnalle. Unelmaskenaarion ja datamallin perusteella luotiin liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmalla päätöksentekijät vakuutettiin investoimaan master data -järjestelmään kampanjahallinnolle, esittelemällä hankkeet hyödyt, riskit ja kustannukset.
Kehittämistyöhön lähestyttiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistoa kerättiin analysoimalla ja tematisoimalla organisaation prosessimallinnuksia, asiantuntijahaastatteluita sekä kokousmuistioita. Hanke toteutettiin iteratiivisesti.
Kampanjahallinnon prosessien kehittämisen kohteiksi nousivat tiedonsiirto osastojen välillä ja MS Excel pohjaisen kampanjaprosessin muuttaminen järjestelmäpohjaiseksi. Kehittämishankkeen lopputuloksena oli kampanjaprosessin nykytilan prosessimalli, prosessin unelmaskenaario, datamallinnus järjestelmälle sekä liiketoimintasuunnitelma. Johtopäätöksissä annettiin kehittämissuosituksia prosessimallinnuksista ja master data -hallintakäytännöistä kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Kehittämistyöhön lähestyttiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistoa kerättiin analysoimalla ja tematisoimalla organisaation prosessimallinnuksia, asiantuntijahaastatteluita sekä kokousmuistioita. Hanke toteutettiin iteratiivisesti.
Kampanjahallinnon prosessien kehittämisen kohteiksi nousivat tiedonsiirto osastojen välillä ja MS Excel pohjaisen kampanjaprosessin muuttaminen järjestelmäpohjaiseksi. Kehittämishankkeen lopputuloksena oli kampanjaprosessin nykytilan prosessimalli, prosessin unelmaskenaario, datamallinnus järjestelmälle sekä liiketoimintasuunnitelma. Johtopäätöksissä annettiin kehittämissuosituksia prosessimallinnuksista ja master data -hallintakäytännöistä kaikille aiheesta kiinnostuneille.