Kuinka yhdenvertaisuus mahdollistetaan rauhankasvatuksessa? Antirasistisen nuorisotyön ja rauhankasvatuksen koulutuksen arviointi
Määttä, Anna-Leea (2022)
Määttä, Anna-Leea
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827242
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on arvioida, miten yhdenvertaisuus mahdollistetaan rauhankasvatustyössä. Yksi rauhankasvatuksen pääteemoista on yhdenvertaisuuden edistäminen. Tässä opinnäytetyössä arvioin järjestämääni kansainvälistä nuorisotyön koulutusta, jonka teemana oli ”Antirasismi ja yhdenvertaisuus nuorisotyössä ja rauhankasvatuksessa”. Järjestin koulutuksen yhteistyössä Rauhankasvatusinstituutin kanssa, joka toimi työni tilaajana ja toimeksiantajana.
Opinnäytetyössäni yhdenvertaisuudella tarkoitetaan oikeudenmukaisuuden, osallisuuden ja tasa-arvon toteutumista yleisesti ihmisten ja tässä koulutuksessa sen osallistujien välillä. Parhaimmillaan yhdenvertaisuus rauhankasvatus- ja nuorisotyössä mahdollistaa osallisuuden. Yhdenvertaisuutta kuvataan usein tasa-arvon edistämisenä ja rasismin vastaisena toimintana. Rauhankasvatuksen arvojen mukaisesti tasa-arvoa ei voida toteuttaa ilman ymmärrystä yhteiskuntamme haitallisista normeista ja valtarakenteista, joten rauhankasvatustyössä on huomioitava sekä antirasistinen että saavutettava näkökulma. Tämän takia positiivinen erityiskohtelu on hyvä ottaa huomioon muun muassa koulutuksen osallistujien valintaprosessissa ja kouluttajien valinnassa.
Koulutustapahtuman toteutumista arvioitiin toimintatutkimuksen keinoin monimenetelmällisesti ns. menetelmä- riangulaation keinoin, jossa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Koulutustapahtuman aikana suoritettiin osallistuvaa havainnointia, ja tapahtuman kulkua osallistujat arvioivat loppupalautteen
avulla. Lisäksi osaa osallistujista haastateltiin. Nämä yhdessä muodostivat tutkimusaineiston.
Työn tuloksena syntyi yhdenvertaisen tapahtuman toteuttamisohjeet. Keskeisenä löydöksenä koulutustapahtuman toteuttamisessa nousi esille turvallisemman tilan periaatteiden tärkeys ryhmän itsensä määrittämänä edellytyksenä yhdenvertaiselle koulutustapahtumalle.
Työn on tilannut Rauhankasvatusinstituutti, joka toimii rauhankasvatustyön asiantuntijajärjestönä. Rauhankasvatusinstituutin työtä ohjaavat teemat ovat rauha, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, antirasismi ja globaali vastuu.
Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia esimerkkejä yhdenvertaisuuden mahdollistamiseksi koulutustapahtumissa. Kehitysehdotukset ja ohjelista on luotu opinnäytetyön tulosten perusteella. In this Bachelor’s thesis, I am evaluating how to enable equity in peace education. One of the main themes of peace education is implementing and understanding the importance of equity in our society. In this thesis, I evaluated youth work training, which was themed as ”Anti-racism and Equity in Peace Education and Youth Work”.
In the context of the thesis, ”equity“ refers to fairness and justice among people and participants. At its best, equity in peace education and youth work enables active participation, diverse representation and accessibility. Equity is often described as promotion of equality and anti-racism. In accordance with the values of peace education, equity cannot be implemented without an anti-racist and participatory perspective nor an understanding of harmful power structures.
The implementation of the training event was assessed using action research in a multi-method so-called by means of method triangulation, where both qualitative and quantitative methods were used. Participatory observation was carried out during the training event and the participants evaluated the course of the event with the help of the final feedback. In addition, some participants were interviewed. These together formed the research material.
As a result of this thesis, instructions for implementing an equitable event were created. As a key finding in the implementation of the training event, was the importance of the principles of The Safer Space emerged as a condition defined by the group itself for an equitable training event.
The work was commissioned by the Peace Education Institute (Rauhankasvatusinstituutti
ry), which operates as an expert and leading organisation for peace education in Finland.
Their work is guided by three themes that are anti-racism, equity and global citizenship.
The thesis gives concrete examples for peace education and NGO and youth work for how
to enable equity and promote better inclusion, accessibility and anti-racist approach. I
created development proposals and check-list based on the thesis’s results.
Opinnäytetyössäni yhdenvertaisuudella tarkoitetaan oikeudenmukaisuuden, osallisuuden ja tasa-arvon toteutumista yleisesti ihmisten ja tässä koulutuksessa sen osallistujien välillä. Parhaimmillaan yhdenvertaisuus rauhankasvatus- ja nuorisotyössä mahdollistaa osallisuuden. Yhdenvertaisuutta kuvataan usein tasa-arvon edistämisenä ja rasismin vastaisena toimintana. Rauhankasvatuksen arvojen mukaisesti tasa-arvoa ei voida toteuttaa ilman ymmärrystä yhteiskuntamme haitallisista normeista ja valtarakenteista, joten rauhankasvatustyössä on huomioitava sekä antirasistinen että saavutettava näkökulma. Tämän takia positiivinen erityiskohtelu on hyvä ottaa huomioon muun muassa koulutuksen osallistujien valintaprosessissa ja kouluttajien valinnassa.
Koulutustapahtuman toteutumista arvioitiin toimintatutkimuksen keinoin monimenetelmällisesti ns. menetelmä- riangulaation keinoin, jossa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Koulutustapahtuman aikana suoritettiin osallistuvaa havainnointia, ja tapahtuman kulkua osallistujat arvioivat loppupalautteen
avulla. Lisäksi osaa osallistujista haastateltiin. Nämä yhdessä muodostivat tutkimusaineiston.
Työn tuloksena syntyi yhdenvertaisen tapahtuman toteuttamisohjeet. Keskeisenä löydöksenä koulutustapahtuman toteuttamisessa nousi esille turvallisemman tilan periaatteiden tärkeys ryhmän itsensä määrittämänä edellytyksenä yhdenvertaiselle koulutustapahtumalle.
Työn on tilannut Rauhankasvatusinstituutti, joka toimii rauhankasvatustyön asiantuntijajärjestönä. Rauhankasvatusinstituutin työtä ohjaavat teemat ovat rauha, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, antirasismi ja globaali vastuu.
Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia esimerkkejä yhdenvertaisuuden mahdollistamiseksi koulutustapahtumissa. Kehitysehdotukset ja ohjelista on luotu opinnäytetyön tulosten perusteella.
In the context of the thesis, ”equity“ refers to fairness and justice among people and participants. At its best, equity in peace education and youth work enables active participation, diverse representation and accessibility. Equity is often described as promotion of equality and anti-racism. In accordance with the values of peace education, equity cannot be implemented without an anti-racist and participatory perspective nor an understanding of harmful power structures.
The implementation of the training event was assessed using action research in a multi-method so-called by means of method triangulation, where both qualitative and quantitative methods were used. Participatory observation was carried out during the training event and the participants evaluated the course of the event with the help of the final feedback. In addition, some participants were interviewed. These together formed the research material.
As a result of this thesis, instructions for implementing an equitable event were created. As a key finding in the implementation of the training event, was the importance of the principles of The Safer Space emerged as a condition defined by the group itself for an equitable training event.
The work was commissioned by the Peace Education Institute (Rauhankasvatusinstituutti
ry), which operates as an expert and leading organisation for peace education in Finland.
Their work is guided by three themes that are anti-racism, equity and global citizenship.
The thesis gives concrete examples for peace education and NGO and youth work for how
to enable equity and promote better inclusion, accessibility and anti-racist approach. I
created development proposals and check-list based on the thesis’s results.