17-vuotiaat rajoitetun B-luokan ajo-oikeuden haltijat tulevaisuudessa
Huhtanen, Kalle; Nousiainen, Juuso (2022)
Huhtanen, Kalle
Nousiainen, Juuso
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726802
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoitus on tutkia hallituksen esityksessä 70/2022 ehdotetun 17-vuotiaille myönnettävän rajoitetun B-luokan ajo-oikeuden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen ja poliisin kykyyn valvoa liikenteessä siitä aiheutuvaa mahdollista muutosta. Tutkimuksen mukaan hallituksen esityksen 70/2022 ehdotukset aiheuttavat kysymyksiä siitä, miten se vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ja kuinka poliisin liikennesektori pystyy valvomaan ajokorttiin liittyviä rajoituksia.
Vuonna 2018 Suomessa mahdollistettiin B-luokan ajokortin hankkiminen ikäpoikkeusluvalla 17-vuotiaana. 17-vuotiaan on tullut esittää perustelut ajokortin hankkimiselle. Opinnäytetyössämme tutkimme hallituksen esityksessä 70/2022 ehdotettua rajoitetun B-luokan ajo-oikeuden myöntämistä 17-vuotiaalle pelkällä huoltajan suostumuksella ilman, että vaadittaisiin samanlaisia perusteluita kuin ennen.
Ikäpoikkeusluvalla hankittavasta ajokortista on Poliisiammattikorkeakoulussa tehty opinnäytetöitä, mutta rajoitetusta B-luokan ajo-oikeudesta ei ole tehty. Tämä opinnäytetyö on toteutettu dokumenttianalyysinä.
Vuonna 2018 Suomessa mahdollistettiin B-luokan ajokortin hankkiminen ikäpoikkeusluvalla 17-vuotiaana. 17-vuotiaan on tullut esittää perustelut ajokortin hankkimiselle. Opinnäytetyössämme tutkimme hallituksen esityksessä 70/2022 ehdotettua rajoitetun B-luokan ajo-oikeuden myöntämistä 17-vuotiaalle pelkällä huoltajan suostumuksella ilman, että vaadittaisiin samanlaisia perusteluita kuin ennen.
Ikäpoikkeusluvalla hankittavasta ajokortista on Poliisiammattikorkeakoulussa tehty opinnäytetöitä, mutta rajoitetusta B-luokan ajo-oikeudesta ei ole tehty. Tämä opinnäytetyö on toteutettu dokumenttianalyysinä.