Lapsen vitaalielintoimintojen tarkkailu PEWS- pisteytysjärjestelmää apuna käyttäen : Opetusvideo Centria-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille
Lahnalampi, Alessa; Sumell, Tiia (2022)
Lahnalampi, Alessa
Sumell, Tiia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426296
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa selkeä opetusvideo lapsen vitaalielintoimintojen seurannasta PEWS-pisteytysjärjestelmää apuna käyttäen Centria-ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyömme tavoitteena on lisätä opiskelijoiden valmiuksia toimia ja tunnistaa hoitotyössä peruselintoimintojen häiriöitä pisteytysjärjestelmän avulla. Lisäksi hoitotyön opettajat voivat hyödyntää lapsen- ja perheen hoitotyön opintojakson opetuksessa havainnollistavaa video-opetusmateriaalia muun teoriatiedon tukena.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin PEWS-pisteytysjärjestelmä ja sen käyttö lasten elintoimintojen seurannassa, lapsen hoitotyön erityispiirteitä sekä lapsen fysiologiaa ja anatomiaa. Lisäksi avattiin ABCD-menetelmä ja MET-toiminta sekä käsiteltiin oppimisen eri strategioita ja videon käyttöä opetuksessa. Myös tuotekehittelyprojektin toteutus kuvattiin vaihe vaiheelta. Opinnäytetyömme lopussa pohdimme työn eettisyyttä ja luotettavuutta, opinnäytetyöprosessin kulkua, sekä omaa ammatillista kasvua.
Opetusvideota varten laadittiin käsikirjoitus käyttämiemme teoriatietojen pohjalta ja videon kuvaus tapahtui koulun taitopajaluokassa. Lähteinä hyödynsimme kotimaisia hoitotyön opetuskirjoja, sekä kansainvälisiä artikkeleita ja oppaita. Videon sisällön rajasimme koskemaan 3–12 kk ikäisen lapsen tilan arvioimista PEWS-taulukon avulla, jotta videon kesto ja sisältö saatiin pysymään suositusten mukaisena ja selväpiirteisenä. Videosta pyydettiin välipalaute toimeksiantajalta mahdollisia korjausehdotuksia varten. Palaute videosta oli kaiken kaikkiaan positiivista, mutta pieniä muutoksia ja hiontaa vielä tehtiin lopulliseen opetusvideoon. Video muokattiin vastaamaan opetusvideon tavoitteita, ja se sisältää selostuksen lisäksi suomenkieliset tekstitykset, jotka helpottavat videon seuraamista. Jatkossa työtä voitaisiin kehittää lisäämällä videolle englanninkieliset tekstitykset kansainvälisiä opiskelijoita varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin PEWS-pisteytysjärjestelmä ja sen käyttö lasten elintoimintojen seurannassa, lapsen hoitotyön erityispiirteitä sekä lapsen fysiologiaa ja anatomiaa. Lisäksi avattiin ABCD-menetelmä ja MET-toiminta sekä käsiteltiin oppimisen eri strategioita ja videon käyttöä opetuksessa. Myös tuotekehittelyprojektin toteutus kuvattiin vaihe vaiheelta. Opinnäytetyömme lopussa pohdimme työn eettisyyttä ja luotettavuutta, opinnäytetyöprosessin kulkua, sekä omaa ammatillista kasvua.
Opetusvideota varten laadittiin käsikirjoitus käyttämiemme teoriatietojen pohjalta ja videon kuvaus tapahtui koulun taitopajaluokassa. Lähteinä hyödynsimme kotimaisia hoitotyön opetuskirjoja, sekä kansainvälisiä artikkeleita ja oppaita. Videon sisällön rajasimme koskemaan 3–12 kk ikäisen lapsen tilan arvioimista PEWS-taulukon avulla, jotta videon kesto ja sisältö saatiin pysymään suositusten mukaisena ja selväpiirteisenä. Videosta pyydettiin välipalaute toimeksiantajalta mahdollisia korjausehdotuksia varten. Palaute videosta oli kaiken kaikkiaan positiivista, mutta pieniä muutoksia ja hiontaa vielä tehtiin lopulliseen opetusvideoon. Video muokattiin vastaamaan opetusvideon tavoitteita, ja se sisältää selostuksen lisäksi suomenkieliset tekstitykset, jotka helpottavat videon seuraamista. Jatkossa työtä voitaisiin kehittää lisäämällä videolle englanninkieliset tekstitykset kansainvälisiä opiskelijoita varten.