”On se vielä lapsen kengissä” : Mentorointi perehdyttämisen tukena varhaiskasvatuksessa
Kaijanmäki, Milla (2014)
Kaijanmäki, Milla
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511921
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee mentorointia perehdyttämisen tukena varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille mitä mentorointi on ja miten mentorointiin suhtaudutaan varhaiskasvatuksessa mentoreiden ja johdon näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös selvittää miten mentorointi tukee perehdyttämistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin suorittamalla ryhmä- ja yksilömuotoiset teemahaastattelut 11 kasvattajalle kolmessa jyväskyläläisessä päiväkodissa.
Teoriaosuudessa käsittelen päiväkotia työyhteisönä. Avaan mentorointia käsitteenä ja kuvaan myös sen lähikäsitteistä esimerkiksi työnohjausta ja kehityskeskusteluja. Tuon esille näkökulmia mentoroinnin kehityksestä, mentorin ja aktorin roolista, mentorointisuhteesta ja mentorointiohjelmista. Kuvaan lähemmin myös varhaiskasvatuksessa käytössä olevaa vertaisryhmämentorointia. Käsittelen mentorointia perehdyttämisen tukena ja mikä on johtajan rooli toteutettaessa mentorointia ja perehdyttämistä.
Tutkimustulokset osoittivat, että mentoroinnille on tarvetta myös varhaiskasvatuksessa. Vertaisryhmämentorointina toteutettava mentorointi on toiminut varhaiskasvatuksessa vasta yhden toimintavuoden. Tutkimuksen mukaan erityisesti vertaistuki korostui tapaamisissa. Keskustelut oman ammattiryhmän kanssa koettiin tärkeiksi ammatti-identiteetin selkeyttämisen kannalta. Mentoroinnilla nähtiin olevan työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen näkökulmasta positiivinen vaikutus. Suhtautuminen mentorointiin oli myönteistä. Mentorointiin liitettiin sitoutuneisuus ja vapaaehtoisuus. Mentorina toimiminen koettiin haasteelliseksi erityisesti tapaamisten ajankäytön suhteen. Mentoroinnin tulevaisuus nähtiin yhteisiä keskusteluja lisäävänä toimintana. Kehittämisen suhteen toivottiin enemmän koulutusta ennen mentorin tehtävän aloitusta ja lisää aikaa mentorointitapaamisiin. Mentorointi koettiin hyvänä jatkona perehdyttämiselle, koska mentoroinnille on varattu aika ja paikka päiväkodin toimintavuodessa. Perehdyttäminen kärsii enemmän ajan puutteesta ja näin ollen mentorointi on erinomainen tuki perehdyttämiselle. Johtajan rooli mentoroinnissa ja perehdyttämisessä oli tutkimuksen mukaan tärkeä, koska johtaja mahdollistaa mentorointiin osallistumisen työpäivän aikana ja on päävastuussa mentoroinnin ja perehdyttämisen toteuttamisesta.
Teoriaosuudessa käsittelen päiväkotia työyhteisönä. Avaan mentorointia käsitteenä ja kuvaan myös sen lähikäsitteistä esimerkiksi työnohjausta ja kehityskeskusteluja. Tuon esille näkökulmia mentoroinnin kehityksestä, mentorin ja aktorin roolista, mentorointisuhteesta ja mentorointiohjelmista. Kuvaan lähemmin myös varhaiskasvatuksessa käytössä olevaa vertaisryhmämentorointia. Käsittelen mentorointia perehdyttämisen tukena ja mikä on johtajan rooli toteutettaessa mentorointia ja perehdyttämistä.
Tutkimustulokset osoittivat, että mentoroinnille on tarvetta myös varhaiskasvatuksessa. Vertaisryhmämentorointina toteutettava mentorointi on toiminut varhaiskasvatuksessa vasta yhden toimintavuoden. Tutkimuksen mukaan erityisesti vertaistuki korostui tapaamisissa. Keskustelut oman ammattiryhmän kanssa koettiin tärkeiksi ammatti-identiteetin selkeyttämisen kannalta. Mentoroinnilla nähtiin olevan työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen näkökulmasta positiivinen vaikutus. Suhtautuminen mentorointiin oli myönteistä. Mentorointiin liitettiin sitoutuneisuus ja vapaaehtoisuus. Mentorina toimiminen koettiin haasteelliseksi erityisesti tapaamisten ajankäytön suhteen. Mentoroinnin tulevaisuus nähtiin yhteisiä keskusteluja lisäävänä toimintana. Kehittämisen suhteen toivottiin enemmän koulutusta ennen mentorin tehtävän aloitusta ja lisää aikaa mentorointitapaamisiin. Mentorointi koettiin hyvänä jatkona perehdyttämiselle, koska mentoroinnille on varattu aika ja paikka päiväkodin toimintavuodessa. Perehdyttäminen kärsii enemmän ajan puutteesta ja näin ollen mentorointi on erinomainen tuki perehdyttämiselle. Johtajan rooli mentoroinnissa ja perehdyttämisessä oli tutkimuksen mukaan tärkeä, koska johtaja mahdollistaa mentorointiin osallistumisen työpäivän aikana ja on päävastuussa mentoroinnin ja perehdyttämisen toteuttamisesta.