Varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen sosiaalipedagogisen työotteen näkökulmasta : työpaja varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Kiretti, Mervi; Kosunen, Vilja (2022)
Kiretti, Mervi
Kosunen, Vilja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla vaikutti varhaiskasvatuksen henkilöstörakennetta uudistava lakimuutos. Vuoteen 2030 mennessä jokaisessa varhaiskasvatusryhmässä työskentelee varhaiskasvatuksen lastenhoitaja, opettaja ja sosionomi (tai toinen opettaja). Varhaiskasvatuksen sosionomi on tullut kokonaan uutena ammattinimikkeenä.
Opinnäytetyö oli yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa tehty kehittämistutkimus, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa päiväkodin henkilöstölle työpajamalli, jota voi hyödyntää myös muissa varhaiskasvatusyksiköissä. Tavoitteena oli lisätä henkilöstön tietoisuutta varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisesta sekä mahdollistaa ammatillista keskustelua. Laadullisella tutkimuksella selvitettiin varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisesta sekä kokemuksia työpajasta. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalipedagoginen työote sekä relationaalinen asiantuntijuus.
Tutkimuksen aineisto kerättiin työpajassa pienryhmien kirjallisista pohdinnoista sekä äänitetystä ryhmäkeskustelusta. Henkilöstön kokemukset työpajasta kerättiin palautekyselyn avulla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla menetelmällä. Tutkimuksen tuloksena henkilöstö tunnisti varhaiskasvatuksen sosionomin tuovan osaamista lasten ja huoltajien kanssa tehtävään työhön, työyhteisön kehittämiseen, herättävän eettistä pohdintaa sekä tuovan menetelmä- ja palvelujärjestelmäosaamista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että sosionomi nähdään lapsiryhmässä yksilön ja yhteisön tukijana, työyhteisön ja toimintakulttuurin kehittäjänä sekä toimimassa tiiviissä yhteistyössä perheiden kanssa. Kohtaamisen sekä perheeseen ja lapseen luodun suhteen laatu nähdään merkittävänä tekijänä sosiaalisten haasteiden ennaltaehkäisyssä. Työpaja on toimiva menetelmä aiheen käsittelyyn ja edistää relationaalisen asiantuntijuuden rakentumista. Työpaja on toistettavissa muissakin varhaiskasvatusyksiköissä.
Opinnäytetyö oli yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa tehty kehittämistutkimus, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa päiväkodin henkilöstölle työpajamalli, jota voi hyödyntää myös muissa varhaiskasvatusyksiköissä. Tavoitteena oli lisätä henkilöstön tietoisuutta varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisesta sekä mahdollistaa ammatillista keskustelua. Laadullisella tutkimuksella selvitettiin varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisesta sekä kokemuksia työpajasta. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalipedagoginen työote sekä relationaalinen asiantuntijuus.
Tutkimuksen aineisto kerättiin työpajassa pienryhmien kirjallisista pohdinnoista sekä äänitetystä ryhmäkeskustelusta. Henkilöstön kokemukset työpajasta kerättiin palautekyselyn avulla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla menetelmällä. Tutkimuksen tuloksena henkilöstö tunnisti varhaiskasvatuksen sosionomin tuovan osaamista lasten ja huoltajien kanssa tehtävään työhön, työyhteisön kehittämiseen, herättävän eettistä pohdintaa sekä tuovan menetelmä- ja palvelujärjestelmäosaamista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että sosionomi nähdään lapsiryhmässä yksilön ja yhteisön tukijana, työyhteisön ja toimintakulttuurin kehittäjänä sekä toimimassa tiiviissä yhteistyössä perheiden kanssa. Kohtaamisen sekä perheeseen ja lapseen luodun suhteen laatu nähdään merkittävänä tekijänä sosiaalisten haasteiden ennaltaehkäisyssä. Työpaja on toimiva menetelmä aiheen käsittelyyn ja edistää relationaalisen asiantuntijuuden rakentumista. Työpaja on toistettavissa muissakin varhaiskasvatusyksiköissä.