Kokeellinen grafiikka & kaiverrusmaalaukset: ikuisuus ja kiertokulku työhuoneellani
Suso, Mari (2022)
Suso, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726803
Tiivistelmä
Tutkimusmatkalla monipuolistettiin taidegraafikon ja -maalarin asuinkiinteistössä sijaitsevaa työhuonetta ja tehtiin teknisiä taidekokeiluja. Matkan varrella kerrottiin kokeilujen ratkaisuista. Välillä pureuduttiin kokeiluissa valmistuvien teosten aiheisiin, ikuisuuden ja elämän kiertokulun symboleihin.
Tavoitteena kokeiluissa oli saada uusia ilmaisun tasoja kuvataiteilijan työskentelyssä valmistuviin grafiikan teoksiin sekä maalauksiin. Projektissa organisoitiin toimiva työturvallinen ja ammattilaistasoinen työhuone sekä kokeiltaviin tekniikoihin tarvittavat välineet.
Projektia tutkittiin autoetnografian metodein. Tutkimusmatkan aikana pohdittiin grafiikan raja-aitoja ja tapoja sekä ihmeteltiin intuitiota ja sattumaa. Akvarellimonotypia ja sumi-e-maalaus yhdistyivät teoksissa. Siinä yhteydessä vierailtiin kirsikkapuun kukinnan kautta ikuisesti toistuvassa japanilaisessa hetkessä. Puupiirrokset ja luonnonmateriaalilla painettu monotypia muodostivat symbioosin. Syntyi moduuli- ja restituutiolaattoja. Puupiirrosten kuvaamat symbolit veivät matkaajan uudelleensyntymisen teemoihin. Kaiverrusmaalausten syntytarinoiden kautta vierailtiin edesmenneiden kertomuksissa.
Paperi oli tutkimuksen yksi keskeisimmistä tutkittavista materiaaleista. Paperia liimattiin, revittiin, yhdisteltiin, valmistettiin ja sille painettiin. Paperin ominaisuuksia tutkittiin puolitieteellisin tutkimuksin. Vehnätärkkelysliisterin keiton lomassa käytiin sielulintujen matkassa maailmanpuun latvassa ja ajattomassa ajassa.
Johtopäätöksinä todettiin, että lisättävät tekniikat toivat työskentelyyn sekä uusia metodeja teosten uudistamiseen ja jatkamiseen ja uusia tekemisen tapoja. Tutkimusmatkan aikana löydettiin vaivihkaa ikuisuudesta ja kiertokulusta menetykseen lohtuakin. Research journey was conducted in the studio of the graphic artist and painter. The artist´s studio was diversified and experiments with combination techniques were conducted along the way. Technical solutions of the experiments were displayed in the text. Symbols in the artworks and the ideas of combination experiments revolved around the themes of eternity and the cycle of life.
The goal was to find new levels of expression in the visual artist's work, using monotype and painting as technique. Second goal in this constructive project was to create a professional-level studio safe to work in, and to get the necessary equipment for the techniques which were to be tested.
Research journey was studied using the method of autoethnography. During the exploration, various death narratives were explored through the stories presented in the woodcut-paintings. Through the watercolor monotype and sumi-e paintings and the stories related to them, an ever-repeating Japanese moment was studied. The concept of intuition was given wondering and curious thoughts. The symbols in the woodcuts took the time traveler to the symbols of rebirth and continuity.
Paper was one of the most central research objects in the study. Paper was being glued, torn, combined, self-made and printed on. The features of the paper were studied with semi-scientific studies. During the wheat starch cooking, a journey of soul birds at the top of the world tree evolved, and a short visit at the roots of the family tree was made.
As conclusions, it was stated that the added techniques brought new methods and ways to work, as well as a more multi-layered interpretation of the topics. During the research trip, the feelings related to the death of a loved one were also quietly dealt with between the lines, and comfort was found in topics of eternity and the cycle of life.
Tavoitteena kokeiluissa oli saada uusia ilmaisun tasoja kuvataiteilijan työskentelyssä valmistuviin grafiikan teoksiin sekä maalauksiin. Projektissa organisoitiin toimiva työturvallinen ja ammattilaistasoinen työhuone sekä kokeiltaviin tekniikoihin tarvittavat välineet.
Projektia tutkittiin autoetnografian metodein. Tutkimusmatkan aikana pohdittiin grafiikan raja-aitoja ja tapoja sekä ihmeteltiin intuitiota ja sattumaa. Akvarellimonotypia ja sumi-e-maalaus yhdistyivät teoksissa. Siinä yhteydessä vierailtiin kirsikkapuun kukinnan kautta ikuisesti toistuvassa japanilaisessa hetkessä. Puupiirrokset ja luonnonmateriaalilla painettu monotypia muodostivat symbioosin. Syntyi moduuli- ja restituutiolaattoja. Puupiirrosten kuvaamat symbolit veivät matkaajan uudelleensyntymisen teemoihin. Kaiverrusmaalausten syntytarinoiden kautta vierailtiin edesmenneiden kertomuksissa.
Paperi oli tutkimuksen yksi keskeisimmistä tutkittavista materiaaleista. Paperia liimattiin, revittiin, yhdisteltiin, valmistettiin ja sille painettiin. Paperin ominaisuuksia tutkittiin puolitieteellisin tutkimuksin. Vehnätärkkelysliisterin keiton lomassa käytiin sielulintujen matkassa maailmanpuun latvassa ja ajattomassa ajassa.
Johtopäätöksinä todettiin, että lisättävät tekniikat toivat työskentelyyn sekä uusia metodeja teosten uudistamiseen ja jatkamiseen ja uusia tekemisen tapoja. Tutkimusmatkan aikana löydettiin vaivihkaa ikuisuudesta ja kiertokulusta menetykseen lohtuakin.
The goal was to find new levels of expression in the visual artist's work, using monotype and painting as technique. Second goal in this constructive project was to create a professional-level studio safe to work in, and to get the necessary equipment for the techniques which were to be tested.
Research journey was studied using the method of autoethnography. During the exploration, various death narratives were explored through the stories presented in the woodcut-paintings. Through the watercolor monotype and sumi-e paintings and the stories related to them, an ever-repeating Japanese moment was studied. The concept of intuition was given wondering and curious thoughts. The symbols in the woodcuts took the time traveler to the symbols of rebirth and continuity.
Paper was one of the most central research objects in the study. Paper was being glued, torn, combined, self-made and printed on. The features of the paper were studied with semi-scientific studies. During the wheat starch cooking, a journey of soul birds at the top of the world tree evolved, and a short visit at the roots of the family tree was made.
As conclusions, it was stated that the added techniques brought new methods and ways to work, as well as a more multi-layered interpretation of the topics. During the research trip, the feelings related to the death of a loved one were also quietly dealt with between the lines, and comfort was found in topics of eternity and the cycle of life.