Creation of the uniform competence management process in a case company
Vesalainen, Anniina (2022)
Vesalainen, Anniina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626679
Tiivistelmä
Employees are recognized to be the most valuable asset of the company and the success of the organization is dependent of its competent personnel. It was acknowledged in the case company, that there was a lack of uniform competence management process in the Operations organization. The aim of this study was to create a new competence management process supporting the strategy implementation, but also the new organizational structure with functions having a wider array of different job descriptions and competences.
This study was conducted as action research by developing a new competence management process together with the managers. It was focused on questions how to manage the development of competences in a short term in order to meet the current and near future needs, but also how the competence management process can support the strategy implementation and how to manage the competence development in a long term. As a result, a uniform competence management process was created with supportive tools to improve the cross-functional conversation and enhancing proactive approach to meet the future competence requirements. Työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara ja organisaation menestys riippuu sen osaavasta henkilöstöstä. Kohdeyrityksessä oli tunnistettu, että Operaatiot-organisaatiosta puuttui yhtenäinen hallintaprosessi, miten osaamista ja osaamisen kehittämistä johdetaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luoda uusi osaamisen johtamisen prosessi, joka tukee sekä strategian implementointia, mutta myös uutta organisaatiorakennetta, jossa esimiehillä on johdettavanaan laajempi kirjo erilaisten toimenkuvien ja osaamisten omaavia ihmisiä ja ryhmiä.
Tutkimus suoritettiin toimintatutkimuksena, jossa yhdessä esimiesten kanssa kehitettiin uusi osaamisen johtamisen prosessi. Uuden prosessin luomisessa keskityttiin kysymyksiin, miten osaamisen kehittämistä voidaan hallita vastaamaan nykyistä ja lähitulevaisuuden osaamistarpeita, mutta myös miten osaamisen johtamisen prosessi voi tukea strategian implementointia sekä miten osaamisen kehittämistä voidaan hallita pitkällä aikavälillä. Osaamisen johtamisen prosessia tukemaan luotiin myös työkaluja, joilla pystytään parantamaan osastojen välistä vuoropuhelua sekä proaktiivisesti valmistautumaan tulevaisuuden osaamistarpeisiin.
This study was conducted as action research by developing a new competence management process together with the managers. It was focused on questions how to manage the development of competences in a short term in order to meet the current and near future needs, but also how the competence management process can support the strategy implementation and how to manage the competence development in a long term. As a result, a uniform competence management process was created with supportive tools to improve the cross-functional conversation and enhancing proactive approach to meet the future competence requirements.
Tutkimus suoritettiin toimintatutkimuksena, jossa yhdessä esimiesten kanssa kehitettiin uusi osaamisen johtamisen prosessi. Uuden prosessin luomisessa keskityttiin kysymyksiin, miten osaamisen kehittämistä voidaan hallita vastaamaan nykyistä ja lähitulevaisuuden osaamistarpeita, mutta myös miten osaamisen johtamisen prosessi voi tukea strategian implementointia sekä miten osaamisen kehittämistä voidaan hallita pitkällä aikavälillä. Osaamisen johtamisen prosessia tukemaan luotiin myös työkaluja, joilla pystytään parantamaan osastojen välistä vuoropuhelua sekä proaktiivisesti valmistautumaan tulevaisuuden osaamistarpeisiin.