Hoitotyön opiskelijoiden preanalyyttisen osaamisen kartoitus : kysely valmistuville opiskelijoille
Haavisto, Maria; Raappana, Kaisa (2022)
Haavisto, Maria
Raappana, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626677
Tiivistelmä
Preanalyyttinen vaihe sisältää kaikki tapahtumat ennen laboratorionäytteen analysoimista. Preanalyyttisessä vaiheessa esiintyy eniten virheitä verrattuna muihin laboratoriotutkimusprosessin vaiheisiin. Virheet vaikuttavat laboratoriotutkimustulosten luotettavuuteen ja täten myös potilasturvallisuuteen.
Suurin osa preanalyyttisistä virheistä tapahtuu laboratorioiden ulkopuolella muiden terveydenhuollon ammattilaisten kuin laboratorion henkilökunnan toimesta. Virheiden määrää voidaan vähentää lisäämällä yhteistyötä eri terveydenhuollon ammattilaisten välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena Turun AMK:n 2022 syksyllä valmistuville hoitotyön opiskelijoille. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyön opiskelijoiden preanalyyttistä osaamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa opiskelijoiden preanalyyttisesta osaamisesta ja sen ongelmakohdista.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijoiden osaaminen on pääosin hyvää. Esille nousseita ongelmakohtia olivat hemolyysi, näyteputket ja tutkimukset, näytteen ottaminen kanyylista ja etuliitteet sekä tutkimuslyhenteet. Tulosten perusteella voidaan kehittää opiskelijoiden koulutusta ja osaamista tulevaisuudessa.
Suurin osa preanalyyttisistä virheistä tapahtuu laboratorioiden ulkopuolella muiden terveydenhuollon ammattilaisten kuin laboratorion henkilökunnan toimesta. Virheiden määrää voidaan vähentää lisäämällä yhteistyötä eri terveydenhuollon ammattilaisten välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena Turun AMK:n 2022 syksyllä valmistuville hoitotyön opiskelijoille. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyön opiskelijoiden preanalyyttistä osaamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa opiskelijoiden preanalyyttisesta osaamisesta ja sen ongelmakohdista.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijoiden osaaminen on pääosin hyvää. Esille nousseita ongelmakohtia olivat hemolyysi, näyteputket ja tutkimukset, näytteen ottaminen kanyylista ja etuliitteet sekä tutkimuslyhenteet. Tulosten perusteella voidaan kehittää opiskelijoiden koulutusta ja osaamista tulevaisuudessa.