3D-mallin teksturointi: kameraprojektioiden hyödyntäminen käsinmaalattujen tekstuurien luomisessa
Heilala, Matilda (2022)
Heilala, Matilda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua 3D-mallin teksturointiprosessiin ja tutkia teksturoinnin sekä kameraprojektioiden perusteita. Lisäksi tavoitteena oli analysoida Arcane-animaatiosarjan visuaalista tyyliä. Tätä tutkimusta ja analyysiä apua käyttämällä tarkoitus oli tehdä projekti, jossa 3D-malli teksturoidaan käsin maalaamalla ja kameraprojektioita hyödyntämällä.
Luvuissa 2–3 käsitellään teksturoinnin teoriaa ja perusteita. Teoriaosuudessa perehdytään yleisimpiin teksturoinnissa käytettyihin karttoihin sekä niiden käyttötarkoituksiin. Lisäksi tutustutaan erilaisiin teksturointitapoihin, kuten proseduraaliseen ja käsinmaalattuun teksturointiin. Teoriaosuuden lopussa perehdytään lyhyesti myös kameraprojektioiden käyttöön ja toimintaperiaatteisiin.
Opinnäytetyön luku 4 sisältää analyysin Arcane-animaatiosarjan visuaalisesta tyylistä. Luvussa analysoidaan sarjassa käytettyä teksturointityyliä, animaatiota sekä 2D- ja 3D-elementtien yhdistämistä.
Luku 5 sisältää projektiosuuden, jossa kuvaillaan 3D-mallin valmistusprosessi suunnitteluvaiheesta teksturointiin. Teksturoinnissa hyödynnetään opinnäytetyössä aikaisemmin tutkittua teoriaa ja analyysia. Projektissa tutustutaan myös tarkemmin kameraprojektioiden käyttöön ja niiden käyttämiseen teksturointiprosessissa.
Opinnäytetyön päättää yhteenveto ja pohdinta, jossa arvioidaan projektin onnistuneisuutta. Yhteenveto sisältää myös pohdintaa kameraprojektioiden käytöstä teksturoinnin apuvälineenä projektista saadun kokemuksen perusteella.
Luvuissa 2–3 käsitellään teksturoinnin teoriaa ja perusteita. Teoriaosuudessa perehdytään yleisimpiin teksturoinnissa käytettyihin karttoihin sekä niiden käyttötarkoituksiin. Lisäksi tutustutaan erilaisiin teksturointitapoihin, kuten proseduraaliseen ja käsinmaalattuun teksturointiin. Teoriaosuuden lopussa perehdytään lyhyesti myös kameraprojektioiden käyttöön ja toimintaperiaatteisiin.
Opinnäytetyön luku 4 sisältää analyysin Arcane-animaatiosarjan visuaalisesta tyylistä. Luvussa analysoidaan sarjassa käytettyä teksturointityyliä, animaatiota sekä 2D- ja 3D-elementtien yhdistämistä.
Luku 5 sisältää projektiosuuden, jossa kuvaillaan 3D-mallin valmistusprosessi suunnitteluvaiheesta teksturointiin. Teksturoinnissa hyödynnetään opinnäytetyössä aikaisemmin tutkittua teoriaa ja analyysia. Projektissa tutustutaan myös tarkemmin kameraprojektioiden käyttöön ja niiden käyttämiseen teksturointiprosessissa.
Opinnäytetyön päättää yhteenveto ja pohdinta, jossa arvioidaan projektin onnistuneisuutta. Yhteenveto sisältää myös pohdintaa kameraprojektioiden käytöstä teksturoinnin apuvälineenä projektista saadun kokemuksen perusteella.