Huumeet ja nuorten tukeminen: toiminnallisen ohjaustapahtuman järjestäminen nuorille
Luukkanen, Anne; Ruuskanen, Riikka; Vatanen, Ida (2022)
Luukkanen, Anne
Ruuskanen, Riikka
Vatanen, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626705
Tiivistelmä
2000-luvun aikana on huomattu nuorten keskuudessa alkoholin käytön vähentymistä ja huumeiden käytön lisään-tymistä. Iisalmen alueen kouluterveyskyselyistä selvisi, että 8.–9. luokkalaisten nuorten huumeiden käyttö on li-sääntynyt huomattavasti vuodesta 2019 vuoteen 2021. Huumausaineiden lisääntynyt käyttö lisää nuorten psyyk-kisiä ja fyysisiä ongelmia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimi Ylä-Savon SOTE kuntayh-tymän koulutiimi. Opinnäytetyön toiminnallinen ohjaustapahtuma pidettiin Juhani Ahon koulun yhdeksännelle luo-kalle. Aiheena ohjaustapahtumassa oli huumeiden käyttö, niiden vaikutukset sekä ennaltaehkäisevä päihdetyö. Opinnäytetyön toiminnallisessa ohjaustapahtumassa tavoitteena oli saada nuoret osallistumaan, herättää ajatuk-sia, antaa nuorille lisää tietoa huumausaineista ja niiden haittavaikutuksista omaan terveyteen sekä näin myös vaikuttaa nuorten huumeasenteisiin.
Toiminnallinen ohjaustapahtuma koostui neljästä eri osiosta. Toiminnallinen ohjaustapahtuma aloitettiin KAHOOT! -pelillä, jonka kysymykset käsittelivät yleisesti huumausaineita, niiden vaikutuksia sekä huumeiden käyttöön puut-tumista. KAHOOT! -pelillä herättelimme nuoret aiheen pariin. Toisessa osiossa taululle piirrettiin ihmisen keho, ja nuoret saivat post-it lapuilla kertoa mihin huumeet heidän mielestään kehossa vaikuttavat. Kolmannessa osiossa pidettiin PowerPoint-esitys kannabiksesta ja sen vaikutuksista. Viimeisessä osiossa nuoret pääsivät tekemään ju-listeita koululle learning cafe -menetelmällä.
Toiminnallinen opinnäytetyö koettiin parhaaksi tavaksi lähestyä nuoria. Toimeksiantaja sai opinnäytetyöstä paljon ajantasaista tutkimusaineistoa ja käytännön ideoita omaan työhönsä nuorten ehkäisevässä päihdetyössä. Opin-näytetyötä voisi jatkossa hyödyntää ja kehittää lisää uudelle, ehkä jopa nuoremmalle kohderyhmälle sekä tutkia kuinka toiminnallinen osuus vaikuttaa nuorten huumekäyttäytymiseen ja onko huumevalistuksesta hyötyä. Lisäksi opinnäytetyötä voisi hyödyntää kouluissa päihdekasvatuksen tukena opiskelijoita osallistavalla tavalla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimi Ylä-Savon SOTE kuntayh-tymän koulutiimi. Opinnäytetyön toiminnallinen ohjaustapahtuma pidettiin Juhani Ahon koulun yhdeksännelle luo-kalle. Aiheena ohjaustapahtumassa oli huumeiden käyttö, niiden vaikutukset sekä ennaltaehkäisevä päihdetyö. Opinnäytetyön toiminnallisessa ohjaustapahtumassa tavoitteena oli saada nuoret osallistumaan, herättää ajatuk-sia, antaa nuorille lisää tietoa huumausaineista ja niiden haittavaikutuksista omaan terveyteen sekä näin myös vaikuttaa nuorten huumeasenteisiin.
Toiminnallinen ohjaustapahtuma koostui neljästä eri osiosta. Toiminnallinen ohjaustapahtuma aloitettiin KAHOOT! -pelillä, jonka kysymykset käsittelivät yleisesti huumausaineita, niiden vaikutuksia sekä huumeiden käyttöön puut-tumista. KAHOOT! -pelillä herättelimme nuoret aiheen pariin. Toisessa osiossa taululle piirrettiin ihmisen keho, ja nuoret saivat post-it lapuilla kertoa mihin huumeet heidän mielestään kehossa vaikuttavat. Kolmannessa osiossa pidettiin PowerPoint-esitys kannabiksesta ja sen vaikutuksista. Viimeisessä osiossa nuoret pääsivät tekemään ju-listeita koululle learning cafe -menetelmällä.
Toiminnallinen opinnäytetyö koettiin parhaaksi tavaksi lähestyä nuoria. Toimeksiantaja sai opinnäytetyöstä paljon ajantasaista tutkimusaineistoa ja käytännön ideoita omaan työhönsä nuorten ehkäisevässä päihdetyössä. Opin-näytetyötä voisi jatkossa hyödyntää ja kehittää lisää uudelle, ehkä jopa nuoremmalle kohderyhmälle sekä tutkia kuinka toiminnallinen osuus vaikuttaa nuorten huumekäyttäytymiseen ja onko huumevalistuksesta hyötyä. Lisäksi opinnäytetyötä voisi hyödyntää kouluissa päihdekasvatuksen tukena opiskelijoita osallistavalla tavalla.