Takaperin ketjuttaminen pukeutumisen strategiana toimintaterapiassa: kolme ohjausvideota lapsen pukeutumistilanteisiin toimintaterapeuteille ja vanhemmille
Hietala, Nea; Nyman, Roosa (2022)
Hietala, Nea
Nyman, Roosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526595
Tiivistelmä
Lapsen osallistuminen itsestä huolehtimisen toimintoihin tukee lapsen kehitystä laaja-alaisesti. Pukeutuminen on yksi itsestä huolehtimisen toiminto ja se vaatii lapselta monia taitoja. Takaperin ketjuttaminen on yksi tapa harjoitella pukeutumista. Vanhemmat ovat keskeisessä roolissa, kun lapsi opettelee pukemaan itsenäisesti. Lasten toimintaterapiassa vanhemmat otetaan aina terapiaprosessiin mukaan. Occupational Performance Coaching -malli on yksi keino ohjata vanhempaa lapsen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Projektin välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja kuvata kolme ohjausvideota vanhemmille pukeutumisen takaperin ketjuttamisesta. Tavoite saavutettiin projektin aikana. Lopputuloksena syntyi T-paidan, collegehousujen sekä sukkien takaperin ketjuttamisen ohjausvideot vanhemmille. Videot syntyivät yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun lehtoreiden, yhteistyötahon sekä yhteistyöperheen kanssa. Kehitystavoitteena oli, että yhteistyötahon toimintaterapeutit käyttäisivät ohjevideoita konkreettisena menetelmänä vanhempien ohjauksessa. Tämän lisäksi kehitystavoitteena olivat, että vanhemmat voivat hyödyntää videoita arjessa pukeutumisen harjoittelun tukena ja että lapset oppivat mielekkään ohjauksen avulla pukeutumaan itsenäisesti.
Videoiden laatukriteereinä olivat selkeys, saavutettavuus, arkilähtöisyys ja ohjauksen ymmärrettävyys. Videoiden laatukriteerit saavutettiin projektin aikana. Videoiden laatukriteerien tarkastelemiseksi kerättiin palautetta yhteistyötahon toimintaterapeuteilta sekä opinnäytetyön ohjaavilta toimintaterapian lehtoreilta. Videoita muokattiin saadun palautteen perusteella. Palautteen perusteella toimintaterapeutit kokivat voivansa hyödyntää videoita käytännön työssä. Opettajat kokivat, että videoita voi hyödyntää myös opetuksessa.
Opinnäytetyön projektin toimeksiantajia olivat Rovaniemen kaupungin lasten toimintaterapeutit. Projekti toteutui kevään 2022 ja syksyn 2022 aikana. Opinnäytetyön tuotoksena syntyivät opinnäytetyö sekä kolme ohjausvideota vanhemmille. Jokainen ohjausvideo on kestoltaan alle 5 minuuttia. Takaperin ketjuttamisen toiminnan vaiheet ovat eritelty videoissa. Videoissa näkyy lapsen tavallinen arkiympäristö sekä aito pukeutumistilanne. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista saada ajankohtaisempaa tietoa pukeutumisen takaperin ketjuttamisesta toimintaterapiassa.
Projektin välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja kuvata kolme ohjausvideota vanhemmille pukeutumisen takaperin ketjuttamisesta. Tavoite saavutettiin projektin aikana. Lopputuloksena syntyi T-paidan, collegehousujen sekä sukkien takaperin ketjuttamisen ohjausvideot vanhemmille. Videot syntyivät yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun lehtoreiden, yhteistyötahon sekä yhteistyöperheen kanssa. Kehitystavoitteena oli, että yhteistyötahon toimintaterapeutit käyttäisivät ohjevideoita konkreettisena menetelmänä vanhempien ohjauksessa. Tämän lisäksi kehitystavoitteena olivat, että vanhemmat voivat hyödyntää videoita arjessa pukeutumisen harjoittelun tukena ja että lapset oppivat mielekkään ohjauksen avulla pukeutumaan itsenäisesti.
Videoiden laatukriteereinä olivat selkeys, saavutettavuus, arkilähtöisyys ja ohjauksen ymmärrettävyys. Videoiden laatukriteerit saavutettiin projektin aikana. Videoiden laatukriteerien tarkastelemiseksi kerättiin palautetta yhteistyötahon toimintaterapeuteilta sekä opinnäytetyön ohjaavilta toimintaterapian lehtoreilta. Videoita muokattiin saadun palautteen perusteella. Palautteen perusteella toimintaterapeutit kokivat voivansa hyödyntää videoita käytännön työssä. Opettajat kokivat, että videoita voi hyödyntää myös opetuksessa.
Opinnäytetyön projektin toimeksiantajia olivat Rovaniemen kaupungin lasten toimintaterapeutit. Projekti toteutui kevään 2022 ja syksyn 2022 aikana. Opinnäytetyön tuotoksena syntyivät opinnäytetyö sekä kolme ohjausvideota vanhemmille. Jokainen ohjausvideo on kestoltaan alle 5 minuuttia. Takaperin ketjuttamisen toiminnan vaiheet ovat eritelty videoissa. Videoissa näkyy lapsen tavallinen arkiympäristö sekä aito pukeutumistilanne. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista saada ajankohtaisempaa tietoa pukeutumisen takaperin ketjuttamisesta toimintaterapiassa.