Turvallinen siirtymä perusopetuksesta ammatilliseen oppilaitokseen
Forsvik, Tiina; Juhala, Hanna (2022)
Forsvik, Tiina
Juhala, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426191
Tiivistelmä
Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet hyvin poikkeuksellista aikaa. Korona on aiheuttanut erilaisia rajoituksia ja poikkeusjärjestelyjä. Niiden vaikutukset ja seuraukset tulevat näkymään pitkään, etenkin nuorissa. Opinnäytetyö käsittelee näitä siirtymävaiheessa olevien nuorten näkökulmia, heidän toiveita ja tarpeitaan, sekä niiden toteutumista. Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui: Turvallinen siirtymä perusopetuksesta ammatilliseen oppilaitokseen. Se koetaan tärkeäksi erityisesti toisen asteen oppilaitoksissa, joita työn tilaajat Hämeen Ammatti-instituutti ja Suomen Diakoniaopisto edustavat. Molemmissa koetaan tärkeäksi opintojaan aloittavan opiskelijan mahdollisimman sujuva siirtymävaihe. Tavoitteena oli löytää nykyisin käytössä olevien toimintatapojen hyvät ja kehitettävät näkökulmat ja niiden kautta ehdottaa mahdollisia uusia toimintamalleja, jotka tukisivat siirtymävaiheessa olevia opiskelijoita.
Opinnäytetyö toteutettiin parityönä. Tietoperustana käytettiin opiskelijoille suunnattuja kyselyitä ja henkilöhaastatteluja sekä teoriatietoa liittyen pedagogiikkaan ja nuorten siirtymävaiheeseen. Prosessi eteni suunnitelman mukaisesti ja sen työstäminen oli sujuvaa. Vuoropuhelua käytiin aktiivisesti benchmarkaten kahden eri oppilaitoksen toimintatapoja. Opinnäytetyön tuloksia arvioidaan yhdessä ja niiden perusteella voi kehittää toimintaa, molemmissa oppilaitoksissa, toimintaan parhaiten sopivilla tavoilla. Opinnäytetyötä on työstetty kesän ja syyslukukauden aikana.
Opinnäytetyön tuotoksena saatiin nuorten siirtymävaihetta koskevat toiveet, ennakko-odotukset ja nuorten ääni näkyväksi. Myös opinnäytetyön tekijöiden työroolit kyseisissä oppilaitoksissa tukivat ja edesauttoivat oikeanlaisen näkökulman esiintuomista.
Koulutusten markkinoinnissa on mahdollisuus hyödyntää saatua tietopohjaa. Toiveena on, että opinnäytetyön innostamina oppilaitokset kuuntelisivat enemmän nuorten ajatuksia ja toiveita. Näin on mahdollista nähdä toimintaa nuorten silmin ja saada heitä enemmän osallistettua mukaan toimintaa. Näin kehitetään toimivia, turvallisia sekä hyvinvoivia opiskelu- ja toimintaympäristöjä.
Opinnäytetyö toteutettiin parityönä. Tietoperustana käytettiin opiskelijoille suunnattuja kyselyitä ja henkilöhaastatteluja sekä teoriatietoa liittyen pedagogiikkaan ja nuorten siirtymävaiheeseen. Prosessi eteni suunnitelman mukaisesti ja sen työstäminen oli sujuvaa. Vuoropuhelua käytiin aktiivisesti benchmarkaten kahden eri oppilaitoksen toimintatapoja. Opinnäytetyön tuloksia arvioidaan yhdessä ja niiden perusteella voi kehittää toimintaa, molemmissa oppilaitoksissa, toimintaan parhaiten sopivilla tavoilla. Opinnäytetyötä on työstetty kesän ja syyslukukauden aikana.
Opinnäytetyön tuotoksena saatiin nuorten siirtymävaihetta koskevat toiveet, ennakko-odotukset ja nuorten ääni näkyväksi. Myös opinnäytetyön tekijöiden työroolit kyseisissä oppilaitoksissa tukivat ja edesauttoivat oikeanlaisen näkökulman esiintuomista.
Koulutusten markkinoinnissa on mahdollisuus hyödyntää saatua tietopohjaa. Toiveena on, että opinnäytetyön innostamina oppilaitokset kuuntelisivat enemmän nuorten ajatuksia ja toiveita. Näin on mahdollista nähdä toimintaa nuorten silmin ja saada heitä enemmän osallistettua mukaan toimintaa. Näin kehitetään toimivia, turvallisia sekä hyvinvoivia opiskelu- ja toimintaympäristöjä.