Vastuullisuus ja uusi luksus boutique-hotelleissa
Eskola, Netta (2022)
Eskola, Netta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526469
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii kuvaamaan uutta luksusta ja vastuullisuutta nykypäivän ilmiöinä ja selvittämään, miten nämä teemat tulisi parhaiten huomioida boutique-hotellin liiketoiminnan suunnittelussa.
Luksusliiketoiminta on suurta kansainvälistä bisnestä, jonka markkinan koko on kolminkertaistunut viimeisen 20 vuoden aikana. Samalla perinteisen luksuksen käsitys on muuttunut ajan saatossa elintason noustessa ympäri maailman. Nykypäivän kuluttajat ovat yhä vaativampia ja panostavat kullan ja kimalluksen sijaan tietoiseen kuluttamiseen sekä personoituihin, omien arvojen mukaisiin kokemuksiin ja palveluihin. Matkailijat haluavat kuluttaa sellaisten matkailuyritysten palveluja, jotka jakavat samat arvot, kehittää itseään matkalla ja palata kotiin parempina ihmisinä.
Matkailualan ja luksuksen risteämiskohdassa korostuu vahvasti elämysten kokeminen tietyn brändin lojaalin ostamisen sijaan, ja tämän asian ymmärtäminen tuo huomattavia ansaintamahdollisuuksia pienille ja keskisuurille majoitusalan toimijoille, jotka kykenevät räätälöimään ja hiomaan palvelutarjoomansa vastaamaan uuden ajan luksusmatkailijoiden tarpeita.
Lähestymistapana tutkimukseen oli laadullinen tutkimusote ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimusta pohjustettiin keräämällä aineistoa teoriaosuuteen, jossa käsitellään erityisesti uutta luksusta majoitusliiketoiminnassa, vastuullisuuden eri ulottuvuuksia, vastuullista ja kestävän kehityksen mukaista toimintaa hotelli- ja matkailualalla sekä boutique-hotellien erityispiirteitä. Tutkimuskysymykset ja sisällönanalyysissä tarkasteltavat teemat muotoutuivat teorian pohjalta.
Tutkimustulosten perusteella tärkeimmiksi huomioitaviksi seikoiksi uuden luksuksen mukaisen ja vastuullisen ajanmukaisen boutique-hotellin suunnittelussa nousivat henkilökohtainen, yksilölliset tarpeet huomioiva palvelu, kulinaristiset elämykset, paikalliset yhteistyökumppanit, tarinallisuuden hyödyntäminen, yksityisyyden huomioiminen, sijainnille sopivat osallistavat ja opettavat elämykset ja asiakkaan näkökulman huomioiminen sekä tarpeiden ennakointi kaikessa tekemisessä.
Nykyaikaisen boutique-hotellin tulee siis kilpailuetunsa sekä kannattavan liiketoimintansa säilyttääkseen ja sen saavuttamiseksi huomioida joukko vastuullisuuteen, kestävään kehitykseen ja uuteen luksukseen liittyviä teemoja liiketoiminnan suunnittelussa sekä osata viestiä näistä asiakkaille monikanavaisesti, säännöllisesti ja riittävän laajasti.
Tärkeimpänä kehitysehdotuksena ilmeni viestintään panostaminen, yhteistyön tiivistäminen eri sidosryhmien välillä sekä moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden parempi huomioiminen.
Luksusliiketoiminta on suurta kansainvälistä bisnestä, jonka markkinan koko on kolminkertaistunut viimeisen 20 vuoden aikana. Samalla perinteisen luksuksen käsitys on muuttunut ajan saatossa elintason noustessa ympäri maailman. Nykypäivän kuluttajat ovat yhä vaativampia ja panostavat kullan ja kimalluksen sijaan tietoiseen kuluttamiseen sekä personoituihin, omien arvojen mukaisiin kokemuksiin ja palveluihin. Matkailijat haluavat kuluttaa sellaisten matkailuyritysten palveluja, jotka jakavat samat arvot, kehittää itseään matkalla ja palata kotiin parempina ihmisinä.
Matkailualan ja luksuksen risteämiskohdassa korostuu vahvasti elämysten kokeminen tietyn brändin lojaalin ostamisen sijaan, ja tämän asian ymmärtäminen tuo huomattavia ansaintamahdollisuuksia pienille ja keskisuurille majoitusalan toimijoille, jotka kykenevät räätälöimään ja hiomaan palvelutarjoomansa vastaamaan uuden ajan luksusmatkailijoiden tarpeita.
Lähestymistapana tutkimukseen oli laadullinen tutkimusote ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimusta pohjustettiin keräämällä aineistoa teoriaosuuteen, jossa käsitellään erityisesti uutta luksusta majoitusliiketoiminnassa, vastuullisuuden eri ulottuvuuksia, vastuullista ja kestävän kehityksen mukaista toimintaa hotelli- ja matkailualalla sekä boutique-hotellien erityispiirteitä. Tutkimuskysymykset ja sisällönanalyysissä tarkasteltavat teemat muotoutuivat teorian pohjalta.
Tutkimustulosten perusteella tärkeimmiksi huomioitaviksi seikoiksi uuden luksuksen mukaisen ja vastuullisen ajanmukaisen boutique-hotellin suunnittelussa nousivat henkilökohtainen, yksilölliset tarpeet huomioiva palvelu, kulinaristiset elämykset, paikalliset yhteistyökumppanit, tarinallisuuden hyödyntäminen, yksityisyyden huomioiminen, sijainnille sopivat osallistavat ja opettavat elämykset ja asiakkaan näkökulman huomioiminen sekä tarpeiden ennakointi kaikessa tekemisessä.
Nykyaikaisen boutique-hotellin tulee siis kilpailuetunsa sekä kannattavan liiketoimintansa säilyttääkseen ja sen saavuttamiseksi huomioida joukko vastuullisuuteen, kestävään kehitykseen ja uuteen luksukseen liittyviä teemoja liiketoiminnan suunnittelussa sekä osata viestiä näistä asiakkaille monikanavaisesti, säännöllisesti ja riittävän laajasti.
Tärkeimpänä kehitysehdotuksena ilmeni viestintään panostaminen, yhteistyön tiivistäminen eri sidosryhmien välillä sekä moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden parempi huomioiminen.