Haamunuotit, eli ghost-nuotit bassonsoitossa
Kiiveri, Samuli (2022)
Kiiveri, Samuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426216
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen haamunuottien soittamista sähköbassolla ja paneudun siihen liittyviin osa-alueisiin, kuten oikean ja vasemman käden toimintaan. Kielisoittimella soittaessa haamunuotilla tarkoitetaan ääntä tai nuottiarvoa, mistä sävelkorkeus ei erotu lainkaan. Niiden tarkoituksena on toimia enemmän perkussiivisena- kuin melodisena tai harmonisena elementtinä. Edesautan hahmottamista harjoitus- ja kappale-esimerkeillä. Koen hyödylliseksi tehdä aiheesta selkeitä harjoitusesimerkkejä, mitä kukin voi hyödyntää, sekä opettajana että oppilaana.
Perehdyn työssäni molempien käsien tekniikkaan ja käyn kappale-esimerkin avulla läpi haamunuottien merkitystä. Haamunuotit ovat tuttu ilmiö myös rumpaleiden ja kitaristien keskuudessa. Tässä työssä tulen käsittelemään asiaa kuitenkin pääsoittimeni sähköbasson kautta.
Haamunuottien käyttö on hyvin tavanomaista basistien keskuudessa ja pidemmällä olevat basistit käyttävät haamunuotteja soitossaan juurikaan ajattelematta. Niitä esiintyy yleisimmin esimerkiksi funk-musiikissa, jossa basson rooli on merkittävä groovea ajatellen. Mm. basistit James Jamerson, Jaco Pastorius, Marcus Miller ja Robin Mullarkey ovat käyttäneet soitossaan haamunuotteja suvereenisti.
Haamunuotit tulevat pitkälti esiin 1/16-osapohjaisessa soitossa, missä näppäilykäden etu- ja keskisormi ovat jatkuvassa liikkeessä. Haluankin perehtyä tarkemmin siihen, miten ne ovat ajautuneet soittotyyliin ja mitä etua ja haittaa niistä mahdollisesti on.
Kappale-esimerkkinä toimii Uusi-Seelantilaisen muusikko-tuottaja Jordan Rakein kappale Moda, johon bassolinjan on soittanut englantilainen tuottaja, muusikko, multi-instrumentalisti Robin Mullarkey.
Perehdyn työssäni molempien käsien tekniikkaan ja käyn kappale-esimerkin avulla läpi haamunuottien merkitystä. Haamunuotit ovat tuttu ilmiö myös rumpaleiden ja kitaristien keskuudessa. Tässä työssä tulen käsittelemään asiaa kuitenkin pääsoittimeni sähköbasson kautta.
Haamunuottien käyttö on hyvin tavanomaista basistien keskuudessa ja pidemmällä olevat basistit käyttävät haamunuotteja soitossaan juurikaan ajattelematta. Niitä esiintyy yleisimmin esimerkiksi funk-musiikissa, jossa basson rooli on merkittävä groovea ajatellen. Mm. basistit James Jamerson, Jaco Pastorius, Marcus Miller ja Robin Mullarkey ovat käyttäneet soitossaan haamunuotteja suvereenisti.
Haamunuotit tulevat pitkälti esiin 1/16-osapohjaisessa soitossa, missä näppäilykäden etu- ja keskisormi ovat jatkuvassa liikkeessä. Haluankin perehtyä tarkemmin siihen, miten ne ovat ajautuneet soittotyyliin ja mitä etua ja haittaa niistä mahdollisesti on.
Kappale-esimerkkinä toimii Uusi-Seelantilaisen muusikko-tuottaja Jordan Rakein kappale Moda, johon bassolinjan on soittanut englantilainen tuottaja, muusikko, multi-instrumentalisti Robin Mullarkey.