"VAIHTOEHTOJEN VIIDAKOSSA" : Perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaihe nuoren kokemana
Majava, Jonna (2014)
Majava, Jonna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239721
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tuoda esille nuoren kokemuksia perusopetuksen ja toisen asteen nivel-vaiheesta, sekä siihen liittyvästä koulun sekä muun sosiaalisen verkoston antamasta ohjauksesta ja tuesta.
Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusjoukko muodostui kahdestatoista vuonna 2013 peruskoulun päättäneestä nuoresta. Tutkimus on kaksiosainen, tutkimuksen aineisto koostuu tutkimuskyselystä ja tutkimushaastattelusta. Ensimmäisen tutkimuskyselyn aikana nuoret olivat peruskoulun yhdeksännellä luokalla. Toinen tutkimushaastattelu toteutettiin niin, että nuoret olivat ehtineet opiskella syyslukukauden toisen asteen oppilaitoksessa.
Tutkimus osoitti, että nuori joutuu peruskoulun päättövaiheessa tekemään suuria päätöksiä lukemattomista, osittain vieraista jatko-opiskeluvaihtoehdoista. Nivelvaihe koettiin helpoksi, jos koulutusvalinta oli selkeä. Nuoret olivat tyytyväisiä oppilaanohjaukseen peruskoulun yhdeksännen luokan aikana katsottaessa oppilaanohjausta kokonaisena prosessina. Nuorten mielestä oppilaanohjauksen luokkaopetusta oli riittävästi, mutta henkilökohtainen ohjaus koettiin riittämättömäksi. Tutkimuksen perusteella varsinaisella koulun antamalla oppilaanohjauksella on vain pieni rooli nuoren valitessa omaa koulutuspolkuaan. Ohjauksesta puhuttaessa tulisi puhua myös tietotekniikan hyödyntämisestä, jota kohderyhmän nuorten kohdalla oli käytetty vain vähän tai ei lainkaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että eri kouluasteiden on aktiivisesti edelleen kehitettävä erilaisia ohjaksen toimintamalleja niin, että ne ovat riittävän helposti saatavilla kaikille ikäluokan nuorille. Nuoriso- ja koulutustakuu takaavat peruskoulun päättäneelle nuorelle koulutuspaikan, mutta siitä huolimatta nuorella on riski jäädä tyhjän päälle. Nuori kokee olevansa nivelvaiheessa erityisesti kesäaikana yksin, ilman ohjausta. Yhteishaussa ilman koulutuspaikkaa jäävä nuori joutuu ottamaan itse vastuuta, sekä selvittämään mahdollisia vapaita koulutuspaikkoja suoraan toisen asteen oppilaitoksista.
Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusjoukko muodostui kahdestatoista vuonna 2013 peruskoulun päättäneestä nuoresta. Tutkimus on kaksiosainen, tutkimuksen aineisto koostuu tutkimuskyselystä ja tutkimushaastattelusta. Ensimmäisen tutkimuskyselyn aikana nuoret olivat peruskoulun yhdeksännellä luokalla. Toinen tutkimushaastattelu toteutettiin niin, että nuoret olivat ehtineet opiskella syyslukukauden toisen asteen oppilaitoksessa.
Tutkimus osoitti, että nuori joutuu peruskoulun päättövaiheessa tekemään suuria päätöksiä lukemattomista, osittain vieraista jatko-opiskeluvaihtoehdoista. Nivelvaihe koettiin helpoksi, jos koulutusvalinta oli selkeä. Nuoret olivat tyytyväisiä oppilaanohjaukseen peruskoulun yhdeksännen luokan aikana katsottaessa oppilaanohjausta kokonaisena prosessina. Nuorten mielestä oppilaanohjauksen luokkaopetusta oli riittävästi, mutta henkilökohtainen ohjaus koettiin riittämättömäksi. Tutkimuksen perusteella varsinaisella koulun antamalla oppilaanohjauksella on vain pieni rooli nuoren valitessa omaa koulutuspolkuaan. Ohjauksesta puhuttaessa tulisi puhua myös tietotekniikan hyödyntämisestä, jota kohderyhmän nuorten kohdalla oli käytetty vain vähän tai ei lainkaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että eri kouluasteiden on aktiivisesti edelleen kehitettävä erilaisia ohjaksen toimintamalleja niin, että ne ovat riittävän helposti saatavilla kaikille ikäluokan nuorille. Nuoriso- ja koulutustakuu takaavat peruskoulun päättäneelle nuorelle koulutuspaikan, mutta siitä huolimatta nuorella on riski jäädä tyhjän päälle. Nuori kokee olevansa nivelvaiheessa erityisesti kesäaikana yksin, ilman ohjausta. Yhteishaussa ilman koulutuspaikkaa jäävä nuori joutuu ottamaan itse vastuuta, sekä selvittämään mahdollisia vapaita koulutuspaikkoja suoraan toisen asteen oppilaitoksista.