Digitaalisen markkinoinnin toimintasuunnitelma: case: Timegate Instruments Oy
Klaavo, Roosa (2022)
Klaavo, Roosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426170
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona oululaiselle teknologiayritykselle Timegate Instruments Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan digitaalista markkinointia luomalla digitaalisen markkinoinnin toimintasuunnitelma. Opinnäytetyö toteutettiin helposti ymmärrettävästä näkökulmasta, jotta jokainen markkinointitiimiin kuuluva työntekijä kykenee hyödyntämään suunnitelmaa riippumatta markkinoijan ammatillisen osaamisen tasosta.
Teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisen markkinoinnin kirjallisuudesta, kuten kotimaisista sekä kansainvälisistä kirjoista, e-kirjoista ja tieteellisistä artikkeleista. Markkinoinnin suunnittelun eri vaiheet luovat opinnäytetyön tietoperustan. Tietoperustaan kuului B2B-markkinointi sekä SOSTAC-mallin mukaan nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikat, toimenpiteet sekä seuranta. Digitaalisen markkinoinnin perusmalleja, kuten markkinoinnin 4P:tä sekä myyntisuppiloajattelua hyödynnettiin tietoperustaa luodessa.
Opinnäytetyö kirjoitettiin vetoketjumallilla, jossa tietoperusta ja käytännön toimintamallit vietiin rinnakkain läpi toimintasuunnitelman. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Tutkinnallinen osuus oli opinnäytetyön alussa luotu nykytila-analyysi, johon kuului analyysi toimeksiantajayrityksen tämänhetkisestä digitaalisesta markkinoinnista, kilpailijoista sekä asiakkaista. Markkinoinnin tavoitteiksi asetettiin myynnin kasvattaminen sekä tunnettuuden ja näkyvyyden kasvattaminen. Tavoitteisiin pääsemiseksi luotiin strategia ja taktiikat ja näiden pohjalta luotiin digitaalisen markkinoinnin keinojen käytännön toimintamallit. Raportin loppuun toteutettiin seuranta- ja kehitysosio, jotta näistä digitaalisen markkinoinnin keinoista saadaan optimaalinen hyöty.
Opinnäytetyö on tarkoituksenmukainen ja toteutuskelpoinen digitaalisen markkinoinnin toimintasuunnitelma toimeksiantajalle. Opinnäytetyö tarjoaa Timegate Instruments Oy:lle konkreettisia käytännön toimintamalleja ja toimenpiteitä toimeksiantajan markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseksi. This bachelor´s thesis was commissioned by Timegate Instruments Ltd which is a technology company in Oulu. The aim of the thesis was to develop the commissioned company´s digital marketing activities by creating a digital marketing action plan. The thesis was executed from an easily understood perspective to enable everyone on the marketing team to utilize the plan.
The theoretical framework was created by utilizing both national and international books, e-books, and scientific articles. The B2B marketing chapter with different stages of marketing planning creates the knowledge base of the thesis. These stages were created utilizing the SOSTAC model which included current state analysis, objectives, strategy, tactics, actions, and control. In addition, basic models of digital marketing such as the 4Ps of marketing, and sales funnel thinking were utilized when creating the knowledge base.
The thesis was written using a zipper model where the knowledge base and practical action were carried out side by side through the action plan. The thesis was implemented as an operational work. The research part of the thesis was the current state analysis created at the beginning of the thesis which included an analysis of the company's current digital marketing state, competitors, and customers. The marketing actions´ target was to increase sales as well as visibility and awareness. The digital marketing methods were created based on the chosen strategy and tactics. The monitoring and development section was created to ensure maximum benefit and an optimal outcome.
The thesis is a feasible digital marketing action plan for the commissioned company. The thesis offers Timegate Instruments Ltd concrete actions for marketing and business development.
Teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisen markkinoinnin kirjallisuudesta, kuten kotimaisista sekä kansainvälisistä kirjoista, e-kirjoista ja tieteellisistä artikkeleista. Markkinoinnin suunnittelun eri vaiheet luovat opinnäytetyön tietoperustan. Tietoperustaan kuului B2B-markkinointi sekä SOSTAC-mallin mukaan nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikat, toimenpiteet sekä seuranta. Digitaalisen markkinoinnin perusmalleja, kuten markkinoinnin 4P:tä sekä myyntisuppiloajattelua hyödynnettiin tietoperustaa luodessa.
Opinnäytetyö kirjoitettiin vetoketjumallilla, jossa tietoperusta ja käytännön toimintamallit vietiin rinnakkain läpi toimintasuunnitelman. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Tutkinnallinen osuus oli opinnäytetyön alussa luotu nykytila-analyysi, johon kuului analyysi toimeksiantajayrityksen tämänhetkisestä digitaalisesta markkinoinnista, kilpailijoista sekä asiakkaista. Markkinoinnin tavoitteiksi asetettiin myynnin kasvattaminen sekä tunnettuuden ja näkyvyyden kasvattaminen. Tavoitteisiin pääsemiseksi luotiin strategia ja taktiikat ja näiden pohjalta luotiin digitaalisen markkinoinnin keinojen käytännön toimintamallit. Raportin loppuun toteutettiin seuranta- ja kehitysosio, jotta näistä digitaalisen markkinoinnin keinoista saadaan optimaalinen hyöty.
Opinnäytetyö on tarkoituksenmukainen ja toteutuskelpoinen digitaalisen markkinoinnin toimintasuunnitelma toimeksiantajalle. Opinnäytetyö tarjoaa Timegate Instruments Oy:lle konkreettisia käytännön toimintamalleja ja toimenpiteitä toimeksiantajan markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseksi.
The theoretical framework was created by utilizing both national and international books, e-books, and scientific articles. The B2B marketing chapter with different stages of marketing planning creates the knowledge base of the thesis. These stages were created utilizing the SOSTAC model which included current state analysis, objectives, strategy, tactics, actions, and control. In addition, basic models of digital marketing such as the 4Ps of marketing, and sales funnel thinking were utilized when creating the knowledge base.
The thesis was written using a zipper model where the knowledge base and practical action were carried out side by side through the action plan. The thesis was implemented as an operational work. The research part of the thesis was the current state analysis created at the beginning of the thesis which included an analysis of the company's current digital marketing state, competitors, and customers. The marketing actions´ target was to increase sales as well as visibility and awareness. The digital marketing methods were created based on the chosen strategy and tactics. The monitoring and development section was created to ensure maximum benefit and an optimal outcome.
The thesis is a feasible digital marketing action plan for the commissioned company. The thesis offers Timegate Instruments Ltd concrete actions for marketing and business development.