Ympäristölukutaidon ja ympäristötietoisuuden edistäminen yleisessä kirjastossa: kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoiden näkökulma
Kuvaja, Saara (2022)
Kuvaja, Saara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326139
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoiden näkemyksiä ympäristölukutaidon ja ympäristötietoisuuden edistämisestä yleisissä kirjastoissa. Lisäksi kartoitettiin koulutuksen antamia valmiuksia sekä opiskelijan arviota ympäristötietoisuudestaan. Työssä tarkasteltiin myös kirjastojen ympäristötyön onnistumista kirjastoalan opiskelijoiden näkökulmasta.
Teoreettinen viitekehys koostui ilmastonmuutosta käsittelevästä tutkimuksesta sekä ympäristölukutaitoa, ympäristötietoisuutta ja ympäristökasvatusta käsittelevästä kirjallisuudesta. Teoriaosassa käsiteltiin myös kirjastojen ympäristötyötä, Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan tutkinto-ohjelmaa sekä kestävää kehitystä korkeakouluissa. Tutkimusote oli kvantitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksen tulokset analysoitiin PSPP-ohjelmistolla ja Webropol Insight -työkalun avulla. Avoimiin vastauksiin hyödynnettiin sisällön analyysia ja vastauksien teemoittamista. Kyselyyn vastasi 85 Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijaa syksyllä 2022.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ympäristölukutaidon ja ympäristötietoisuuden edistämistä pidetään pääosin tärkeänä osana kirjaston tehtäviä sekä ympäristölukutaidon ja ympäristötietoisuuden edistäminen nähdään samalla kuuluvan osaksi kirjastoalan osaamista. Opiskelijat suhtautuvat pääasiassa myönteisesti erilaisten kirjaston ympäristötyön muotojen tekemiseen, mutta monen vastaajan osalta ympäristötyön tekemiseen yhdistyy harkintaa. Pääsääntöisesti opiskelijat näkevät, että kirjasto voi vaikuttaa ympäristömyönteisempään toimintaan edistämällä ympäristötietoisuutta ja ympäristölukutaitoa. Opiskelijat olivatkin havainneet useita eri tapoja edistää ympäristötietoisuutta ja ympäristölukutaitoa kirjastoissa. Lisäksi tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että ympäristöaiheita huomioidaan kohtalaisen hyvin kirjastojen tarjonnassa, palveluissa ja toiminnoissa.
Teoreettinen viitekehys koostui ilmastonmuutosta käsittelevästä tutkimuksesta sekä ympäristölukutaitoa, ympäristötietoisuutta ja ympäristökasvatusta käsittelevästä kirjallisuudesta. Teoriaosassa käsiteltiin myös kirjastojen ympäristötyötä, Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan tutkinto-ohjelmaa sekä kestävää kehitystä korkeakouluissa. Tutkimusote oli kvantitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksen tulokset analysoitiin PSPP-ohjelmistolla ja Webropol Insight -työkalun avulla. Avoimiin vastauksiin hyödynnettiin sisällön analyysia ja vastauksien teemoittamista. Kyselyyn vastasi 85 Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijaa syksyllä 2022.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ympäristölukutaidon ja ympäristötietoisuuden edistämistä pidetään pääosin tärkeänä osana kirjaston tehtäviä sekä ympäristölukutaidon ja ympäristötietoisuuden edistäminen nähdään samalla kuuluvan osaksi kirjastoalan osaamista. Opiskelijat suhtautuvat pääasiassa myönteisesti erilaisten kirjaston ympäristötyön muotojen tekemiseen, mutta monen vastaajan osalta ympäristötyön tekemiseen yhdistyy harkintaa. Pääsääntöisesti opiskelijat näkevät, että kirjasto voi vaikuttaa ympäristömyönteisempään toimintaan edistämällä ympäristötietoisuutta ja ympäristölukutaitoa. Opiskelijat olivatkin havainneet useita eri tapoja edistää ympäristötietoisuutta ja ympäristölukutaitoa kirjastoissa. Lisäksi tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että ympäristöaiheita huomioidaan kohtalaisen hyvin kirjastojen tarjonnassa, palveluissa ja toiminnoissa.