Romutusprosessin kehittäminen terästeollisuudessa
Kajava, Marjo (2022)
Kajava, Marjo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326114
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on terästehdas Outokumpu. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten voidaan pienentää teräksen romutuksen osuutta, ja sitä kautta parantaa saantia. Tuotannosta syntyvästä teräksestä valtaosa voidaan sijoittaa asiakastilauksille, mutta osa valmiista materiaalista joudutaan romuttamaan esimerkiksi erinäisistä tuotannollisista tai laadullisista syistä johtuen. Saantihukat vaikuttavat kannattavuuteen negatiivisesti, ja viivästyttävät asiakastoimituksia.
Tutkimuksessa selvitettiin mitkä tekijät aiheuttavat romutusta, ja mihin tekijöihin voidaan vaikuttaa saannin parantamiseksi. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa perehdyttiin prosesseihin organisaation johtamisen perustana sekä lean-filosofiaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia, haastatteluja ja havainnointia. Lisäksi tehtiin yksi lomakekysely. Aineiston pohjalta luotiin kuvaus romutusprosessista.
Tuloksista kävi ilmi, että kaikki romutukset eivät raportoidu saantidataan oikealla tavalla. Romutusten koodituksista on ohjeet olemassa, mutta ne eivät olleet useimmilla prosessin parissa työskentelevillä tiedossa tai käytössä. Tutkimuksessa selvisi, että osa virheellisistä raportoinneista johtuu ihmisten toiminnasta, kun taas osan aiheuttaa tietojärjestelmän automatiikka. Kävi myös ilmi, että nykyisellä toimintatavalla osa romutuksista ei raportoidu laisinkaan. Kehittämisehdotuksena on korjata raportoinnin puutteet sekä virheellinen toiminta tietojärjestelmästä. Lisäksi romutusohjeet on jalkautettava henkilöstölle ja perehdytystä lisättävä. Nämä toimenpiteet kuitenkin vain oikaisevat raportointia, eivätkä vähennä romutuksia. On silti tärkeää, että romutukset raportoituvat oikeisiin syykategorioihin ja jatkossa kehitystoimenpiteet saadaan paremmin suunnattua oikeisiin kohteisiin.
Potentiaalisimmat mahdollisuudet saannin parantamiselle löytyi osiossa, jossa tarkasteltiin saantitappioita asiakkaittain. Jatkotutkimukset ja toimenpiteet on hyvä suunnata sen tutkimiseen, että voidaanko runsaasti romutuksia aiheuttavien tilausten vaatimuksiin tai valmistustapaan tehdä romutuksia vähentäviä muutoksia. Mikäli romutuksia ei voida vähentää, on tärkeää, että romutukset on huomioitu tilausten hinnoittelussa. Mikäli romutuksia aiheuttavat tilaukset ovat kaupallisesti kannattavia, on tietty määrä romutuksia vain hyväksyttävä syntyväksi.
Tutkimuksessa selvitettiin mitkä tekijät aiheuttavat romutusta, ja mihin tekijöihin voidaan vaikuttaa saannin parantamiseksi. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa perehdyttiin prosesseihin organisaation johtamisen perustana sekä lean-filosofiaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia, haastatteluja ja havainnointia. Lisäksi tehtiin yksi lomakekysely. Aineiston pohjalta luotiin kuvaus romutusprosessista.
Tuloksista kävi ilmi, että kaikki romutukset eivät raportoidu saantidataan oikealla tavalla. Romutusten koodituksista on ohjeet olemassa, mutta ne eivät olleet useimmilla prosessin parissa työskentelevillä tiedossa tai käytössä. Tutkimuksessa selvisi, että osa virheellisistä raportoinneista johtuu ihmisten toiminnasta, kun taas osan aiheuttaa tietojärjestelmän automatiikka. Kävi myös ilmi, että nykyisellä toimintatavalla osa romutuksista ei raportoidu laisinkaan. Kehittämisehdotuksena on korjata raportoinnin puutteet sekä virheellinen toiminta tietojärjestelmästä. Lisäksi romutusohjeet on jalkautettava henkilöstölle ja perehdytystä lisättävä. Nämä toimenpiteet kuitenkin vain oikaisevat raportointia, eivätkä vähennä romutuksia. On silti tärkeää, että romutukset raportoituvat oikeisiin syykategorioihin ja jatkossa kehitystoimenpiteet saadaan paremmin suunnattua oikeisiin kohteisiin.
Potentiaalisimmat mahdollisuudet saannin parantamiselle löytyi osiossa, jossa tarkasteltiin saantitappioita asiakkaittain. Jatkotutkimukset ja toimenpiteet on hyvä suunnata sen tutkimiseen, että voidaanko runsaasti romutuksia aiheuttavien tilausten vaatimuksiin tai valmistustapaan tehdä romutuksia vähentäviä muutoksia. Mikäli romutuksia ei voida vähentää, on tärkeää, että romutukset on huomioitu tilausten hinnoittelussa. Mikäli romutuksia aiheuttavat tilaukset ovat kaupallisesti kannattavia, on tietty määrä romutuksia vain hyväksyttävä syntyväksi.