Asiantuntijaorganisaation työntekijäpysyvyys sitoutumiseen vaikuttavien tekijöiden näkökulmasta
Kellokumpu, Maria (2022)
Kellokumpu, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326103
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työntekijäpysyvyyttä valtion asiantuntijaorganisaa tiossa sitoutumiseen vaikuttavien tekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää mitkä työnantajakuvan tekijät asiantuntijaorganisaatiossa työskentelevät henkilöt kokevat tärkeiksi ja verrata niitä henkilöstön kokemukseen niiden toteutumisesta heidän nykyisessä organisaatiossaan. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu työntekijäpysyvyden vaikuttaviin tekijöihin, eli sitoutumisen ja sisäisen työnantajakuvan teoriaan pohjautuen aiheita käsittelevään kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Teoriassa käsitellään myös sitoutumisen kolmen komponentin mallia ja aikaisempia tärkeimmiksi koettuja työnantajakuvan tekijöitä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Kaikki tutkimuksessa käytetyt kysymykset olivat strukturoituja kysymyksiä. Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-järjestelmää käyttäen vuoden 2022 alkukesän aikana. Kyselylinkki jaettiin otannalle sähköpostin välityksellä. Kyselyn sisältämät kysymykset pohjautuivat tutkimuksen teoreettiseen tietoperustaan. Tutkimusaineistoa käsiteltiin sekä itse Webropol-järjestelmässä että Excelin avulla.
Tutkimustuloksien perusteella on havaittavissa, että erilaiset työtehtäviin ja niiden sisältöön liittyvät työnantajakuvan tekijät, kuten työn haasteellisuus, mielekkyys ja merkityksellisyys, ovat vastaajille tärkeämpiä ja toteutuvat asiantuntijaorganisaatiossa paremmin verratessa niitä muihin työnantajakuvan tekijöihin. Tulosten perusteella sitoutumiseen vaikuttavista eri työnantajakuvan tekijöistä eniten kehitettävää olisi viestinnän, urakehityksen ja palkkauksen saralla. Eri tekijöistä ainoastaan työn haasteellisuus koettiin toteutuvan organisaatiossa sille asetetun tärkeyden mukaisesti.
Tutkimuksella haluttiin myös selvittää organisaation henkilöstön sitoutumisen muotoja ja niiden tasoa. Tutkimustuloksien perusteella affektiivinen sitoutuminen, eli tunneperäinen sitoutuminen on vahvin sitoutumisen muoto organisaation henkilöstön kohdalla. Jatkuvuussitoutumisen ja normatiivisen sitoutumisen tasot olivat alhaisempia.
Opinnäytetyön tutkimustulokset antavat suuntaa siitä, mitkä asiat asiantuntijaorganisaatiossa työskentelevät kokevat tärkeiksi eri sitoutumiseen vaikuttavien työnantajakuvan tekijöiden näkökulmasta
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Kaikki tutkimuksessa käytetyt kysymykset olivat strukturoituja kysymyksiä. Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-järjestelmää käyttäen vuoden 2022 alkukesän aikana. Kyselylinkki jaettiin otannalle sähköpostin välityksellä. Kyselyn sisältämät kysymykset pohjautuivat tutkimuksen teoreettiseen tietoperustaan. Tutkimusaineistoa käsiteltiin sekä itse Webropol-järjestelmässä että Excelin avulla.
Tutkimustuloksien perusteella on havaittavissa, että erilaiset työtehtäviin ja niiden sisältöön liittyvät työnantajakuvan tekijät, kuten työn haasteellisuus, mielekkyys ja merkityksellisyys, ovat vastaajille tärkeämpiä ja toteutuvat asiantuntijaorganisaatiossa paremmin verratessa niitä muihin työnantajakuvan tekijöihin. Tulosten perusteella sitoutumiseen vaikuttavista eri työnantajakuvan tekijöistä eniten kehitettävää olisi viestinnän, urakehityksen ja palkkauksen saralla. Eri tekijöistä ainoastaan työn haasteellisuus koettiin toteutuvan organisaatiossa sille asetetun tärkeyden mukaisesti.
Tutkimuksella haluttiin myös selvittää organisaation henkilöstön sitoutumisen muotoja ja niiden tasoa. Tutkimustuloksien perusteella affektiivinen sitoutuminen, eli tunneperäinen sitoutuminen on vahvin sitoutumisen muoto organisaation henkilöstön kohdalla. Jatkuvuussitoutumisen ja normatiivisen sitoutumisen tasot olivat alhaisempia.
Opinnäytetyön tutkimustulokset antavat suuntaa siitä, mitkä asiat asiantuntijaorganisaatiossa työskentelevät kokevat tärkeiksi eri sitoutumiseen vaikuttavien työnantajakuvan tekijöiden näkökulmasta