Ohjekäsikirja pumppumyyjien perehdytyksen tueksi
Pajunen, Jani (2022)
Pajunen, Jani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326072
Tiivistelmä
Uuden myyjän perehdytys on tärkeää sekä työntekijälle itselleen, että yritykselle. Jos perehdytys suoritetaan huolella, lopputuloksena on motivoitunut työntekijä, joka ymmärtää paikkansa ja tehtävänsä yrityksessä. Toisaalta, yritys saa varmistettua, että sen asiakasrajapinnassa työskentelevä ihminen toteuttaa yrityksen laatimaa strategiaa ja visiota.
Kirjoittaja tekee työnantajalleen, Grundfoss OY:lle, uusien myyjien perehdytykseen tarkoitetun käsikirjan, joka auttaa myyjiä omaksumaan tekniset yksityiskohdat ja työskentelemään itsenäisesti aikaisessa vaiheessa. Työn tarpeellisuus heräsi omasta kokemuksesta sekä uutena työntekijänä, että myöhemmin perehdyttäjänä. Tavoitteena on auttaa uutta työntekijää nopeaan itsenäiseen työskentelyyn, toisaalta vapauttaa perehdyttäjän aikaa tuottavampaan työhön. Itse käsikirja toteutetaan yrityksen intranettiin tallennettavana Microsoft Power Point -esityksenä sen vaatimien visuaalisten kuvien ja linkkien vuoksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa keskitytään vaiheisiin ennen ja jälkeen itse perehdytyksen, eli rekrytointiin, motivaatioon työssä, tulosten seurantaan ja sisäiseen viestintään. Mietitään mm kuinka rekrytointi on itseasiassa vielä menestyksekästä perehdytystä tärkeämpi vaihe, kun mietitään myyjän menestymistä uudessa tehtävässään. Kun oikea henkilö on löydetty, voidaan hänen onnistumistaan työssä tukea mm erilaisilla motivaatiota ylläpitävillä asioilla, esimerkiksi hyvällä perehdytyksellä. Tämän tehdäkseen esimiehen on ymmärrettävä mikä työntekijää motivoi ja huomioida sisäiset ja ulkoiset motivaatiotekijät.
Kirjoittaja tekee työnantajalleen, Grundfoss OY:lle, uusien myyjien perehdytykseen tarkoitetun käsikirjan, joka auttaa myyjiä omaksumaan tekniset yksityiskohdat ja työskentelemään itsenäisesti aikaisessa vaiheessa. Työn tarpeellisuus heräsi omasta kokemuksesta sekä uutena työntekijänä, että myöhemmin perehdyttäjänä. Tavoitteena on auttaa uutta työntekijää nopeaan itsenäiseen työskentelyyn, toisaalta vapauttaa perehdyttäjän aikaa tuottavampaan työhön. Itse käsikirja toteutetaan yrityksen intranettiin tallennettavana Microsoft Power Point -esityksenä sen vaatimien visuaalisten kuvien ja linkkien vuoksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa keskitytään vaiheisiin ennen ja jälkeen itse perehdytyksen, eli rekrytointiin, motivaatioon työssä, tulosten seurantaan ja sisäiseen viestintään. Mietitään mm kuinka rekrytointi on itseasiassa vielä menestyksekästä perehdytystä tärkeämpi vaihe, kun mietitään myyjän menestymistä uudessa tehtävässään. Kun oikea henkilö on löydetty, voidaan hänen onnistumistaan työssä tukea mm erilaisilla motivaatiota ylläpitävillä asioilla, esimerkiksi hyvällä perehdytyksellä. Tämän tehdäkseen esimiehen on ymmärrettävä mikä työntekijää motivoi ja huomioida sisäiset ja ulkoiset motivaatiotekijät.