360°-videosimulaation käyttö kirurgisen hoitotyön opetuksessa
Mönkkönen, Maiju (2022)
Mönkkönen, Maiju
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426260
Tiivistelmä
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli tuottaa toimintamalli 360°-videosimulaation käyttöön kirurgisen hoitotyön opetuksessa. Toimintamallin tarkoituksena on monipuolistaa hoitotyön opetusta. Toimintamallissa perustellaan kirjallisuuteen pohjautuen, miksi 360° virtuaaliteknologiaa kannattaa hyödyntää osana hoitotyön opetuksessa.
360ViSi on kansainvälinen hanke, jonka tavoitteena on tuottaa uudenlaista teknologiaa hoitotyön opetukseen. Tässä työssä tuotettu toimintamalli kohdentuu 360ViSi hankkeessa yhden partnerin tuottamaan interaktiiviseen 360°-videosimulaatioon. Videon ympäristönä on opetustilana toimiva heräämö, jossa käyttäjä hoitaa umpilisäkkeen poistossa ollutta potilasta. Käyttäjä harjoittelee ABCDE-protokollaa potilaan systemaattiseen tutkimiseen.
360°-video on erikoiskameralla kuvattu video, jossa kameran linssi kuvaa 360° kameran ympäriltä. Virtuaalilaseja käyttämällä käyttäjä voi päätä kääntämällä tarkastella ympäristöään virtuaalimaailmassa. Virtuaalimaailma tuntuu näin hyvin todelliselta. Käyttäjä saa käsiinsä ohjaimet, joita liikuttamalla käsien liike näkyy myös virtuaaliympäristössä. Ympäristö reagoi käyttäjään, joka tekee siitä interaktiivisen.
Simulaatio opetusmetodina on hoitotyön opetuksessa paljon käytetty ja sen takia tuttu. Virtuaalisimulaatiossa opetuksen metodi on sama. Virtuaalisimulaation järjestäminen on perinteiseen simulaatioon verrattuna helppoa. Rauhallinen tila, tietokone sekä virtuaalilasit ja ohjaimet riittävät jo pitkälle. Virtuaalisimulaatioharjoittelulla käyttäjän tiedot ja taidot vahvistuvat, sekä luottamus omaan osaamiseen vahvistuu. Virtuaalisimulaation toistaminen on hyvin yksinkertaista. Virtuaalipotilaan hoitaminen on myös turvallista. Virtuaalisimulaatio on myös ekologinen valinta, kaikki tarvittavat välineet on helppo puhdistaa ja käyttää uudelleen.
360ViSi on kansainvälinen hanke, jonka tavoitteena on tuottaa uudenlaista teknologiaa hoitotyön opetukseen. Tässä työssä tuotettu toimintamalli kohdentuu 360ViSi hankkeessa yhden partnerin tuottamaan interaktiiviseen 360°-videosimulaatioon. Videon ympäristönä on opetustilana toimiva heräämö, jossa käyttäjä hoitaa umpilisäkkeen poistossa ollutta potilasta. Käyttäjä harjoittelee ABCDE-protokollaa potilaan systemaattiseen tutkimiseen.
360°-video on erikoiskameralla kuvattu video, jossa kameran linssi kuvaa 360° kameran ympäriltä. Virtuaalilaseja käyttämällä käyttäjä voi päätä kääntämällä tarkastella ympäristöään virtuaalimaailmassa. Virtuaalimaailma tuntuu näin hyvin todelliselta. Käyttäjä saa käsiinsä ohjaimet, joita liikuttamalla käsien liike näkyy myös virtuaaliympäristössä. Ympäristö reagoi käyttäjään, joka tekee siitä interaktiivisen.
Simulaatio opetusmetodina on hoitotyön opetuksessa paljon käytetty ja sen takia tuttu. Virtuaalisimulaatiossa opetuksen metodi on sama. Virtuaalisimulaation järjestäminen on perinteiseen simulaatioon verrattuna helppoa. Rauhallinen tila, tietokone sekä virtuaalilasit ja ohjaimet riittävät jo pitkälle. Virtuaalisimulaatioharjoittelulla käyttäjän tiedot ja taidot vahvistuvat, sekä luottamus omaan osaamiseen vahvistuu. Virtuaalisimulaation toistaminen on hyvin yksinkertaista. Virtuaalipotilaan hoitaminen on myös turvallista. Virtuaalisimulaatio on myös ekologinen valinta, kaikki tarvittavat välineet on helppo puhdistaa ja käyttää uudelleen.