Itä-Suomen Liikuntaopiston markkinointisuunnitelma 2023
Hiltunen, Jenna (2022)
Hiltunen, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225991
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää Itä-Suomen Liikuntaopistolle selkeä, laadukas ja organisaatiolle sopiva markkinointisuunnitelma, jonka toimenpiteet ja mittarit oli suunniteltu organisaation markkinointia ohjaavan strategian ja liiketoimintasuunnitelman pohjalta. ISLOn strategiasta ja liiketoimintasuunnitelmasta pohjautuva, markkinointia ohjaava tavoite oli kasvattaa vuoden 2023 aikana Itä-Suomen Liikuntaopiston tunnettuutta, opiskelijalukumäärää ja palvelumyyntiä.
Kehittämistyötä lähdettiin suunnittelemaan tutustumalla aikaisemmin tehtyihin, markkinointiin liittyviin kehittämisprosesseihin sekä alan kirjallisuuteen. Teoreettisen viitekehyksen avulla muodostettiin alustava suunnitelma lähtötilanteen analyysistä sekä kehitysprosessin toimenpiteistä ja niiden aikataulusta.
Työn lähestymistapa oli yhdistelmä konstruktiivista tutkimusta ja toimintatutkimusta. Lähtötilanteen analyysissä menetelminä hyödynnettiin ryhmähaastattelua sekä SWOT-analyysiä, jotka toteutettiin markkinointia tekevälle tiimille. Henkilökuntaa osallistettiin mukaan kehitystyöhön aivoriihi -tyylisissä työpajoissa, joissa sekä suunniteltiin kehitystyön tuotososaa että ideoitiin päivitysideoita organisaation sosiaaliseen mediaan.
Kehittämistyön tuotoksena muodostui Itä-Suomen Liikuntaopiston markkinointisuunnitelma vuodelle 2023. Suunnitelma piti sisällään organisaation koulutuksiin ja hyvinvointipalveluihin liittyvän markkinoinnin vuosikellon, markkinointikampanjat, markkinoinnin ja viestinnän vastuualueet sekä markkinoinnissa käytettävät mittarit ja työkalut.
Markkinointisuunnitelman arviointiin osallistui organisaation markkinointia tekevä tiimi ja ulkopuolinen markkinointialan asiantuntija. Kehittämistyön tuotoksena valmistuneen markkinointisuunnitelman arvioitiin olevan selkeä ja laadukas organisaation tarpeita palveleva työkalu, jota tullaan hyödyntämään markkinoinnin tukena lähes päivittäin.
Kehittämistyötä lähdettiin suunnittelemaan tutustumalla aikaisemmin tehtyihin, markkinointiin liittyviin kehittämisprosesseihin sekä alan kirjallisuuteen. Teoreettisen viitekehyksen avulla muodostettiin alustava suunnitelma lähtötilanteen analyysistä sekä kehitysprosessin toimenpiteistä ja niiden aikataulusta.
Työn lähestymistapa oli yhdistelmä konstruktiivista tutkimusta ja toimintatutkimusta. Lähtötilanteen analyysissä menetelminä hyödynnettiin ryhmähaastattelua sekä SWOT-analyysiä, jotka toteutettiin markkinointia tekevälle tiimille. Henkilökuntaa osallistettiin mukaan kehitystyöhön aivoriihi -tyylisissä työpajoissa, joissa sekä suunniteltiin kehitystyön tuotososaa että ideoitiin päivitysideoita organisaation sosiaaliseen mediaan.
Kehittämistyön tuotoksena muodostui Itä-Suomen Liikuntaopiston markkinointisuunnitelma vuodelle 2023. Suunnitelma piti sisällään organisaation koulutuksiin ja hyvinvointipalveluihin liittyvän markkinoinnin vuosikellon, markkinointikampanjat, markkinoinnin ja viestinnän vastuualueet sekä markkinoinnissa käytettävät mittarit ja työkalut.
Markkinointisuunnitelman arviointiin osallistui organisaation markkinointia tekevä tiimi ja ulkopuolinen markkinointialan asiantuntija. Kehittämistyön tuotoksena valmistuneen markkinointisuunnitelman arvioitiin olevan selkeä ja laadukas organisaation tarpeita palveleva työkalu, jota tullaan hyödyntämään markkinoinnin tukena lähes päivittäin.