”Henkilökohtainen, rauhallinen aika jossa olisi ohjausta ja neuvontaa”: varhaiskasvatuksen perheohjauksen malli Kouvolan kaupungille
Laurila, Marika (2022)
Laurila, Marika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125616
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Kouvolan kaupungin varhaiskasvatusta vastaamaan paremmin sen asiakkaina olevien perheiden tarpeisiin. Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda varhaiskasvatukselle perheohjauksen malli. Opinnäytetyön viitekehyksinä olivat vanhemmuuden ja perheen tukeminen sekä asiakaslähtöisyys. Huoltajien kokemuksia varhaiskasvatuksen riittävyydestä suhteessa näihin teemoihin tavoiteltiin kysymyksillä: Millaista tukea tai apua teidän perheenne kaipaisi tai olisi jossakin vaiheessa kaivannut varhaiskasvatukselta? Millaisia varhaiskasvatuksen tapahtumia, tapaamisia ja toimintoja toivoisitte teidän perheenne hyvinvoinnin lisäämiseksi ja voimavarojen vahvistamiseksi? Miten varhaiskasvatus voisi tai olisi voinut jossakin kohtaa paremmin tukea Sinun vanhemmuuttasi?
BIKVA- arviointi- ja kehittämismenetelmää kolmella tasolla soveltamalla saavutettiin varhaiskasvatuksessa olevien lasten huoltajien, päiväkodissa työskentelevän henkilöstön sekä varhaiskasvatuksen hallinnon, palveluohjaajien sekä hyvinvointityötä tekevien työntekijöiden ajatuksia mahdollisesta tulevasta työmuodosta. Huoltajilta kommentit kerättiin kyselyiden avulla ja varhaiskasvatuksen henkilöstöä haastateltiin ryhmähaastattelutilanteissa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällön analysointia käyttämällä.
Ehdotus Kouvolan varhaiskasvatuksen perheohjauksen malliksi on, että jokaisessa kaupungin varhaiskasvatusyksikössä on varhaiskasvatuksen sosionomi, joka toimii oman yksikkönsä varhaiskasvatuksen perheohjaajana. Varhaiskasvatuksen perheohjaajan työ muotoutui aineiston perusteella perheiden kohtaamistyöksi, joka pitää sisällään neuvontaa, ohjaamista ja kotikäyntejä perheissä. Perheohjaajan toimenkuvaan kuuluvat varhaiskasvatuksen palveluohjaus, perheiden yhteisöllisyyden tukeminen sekä henkilöstön hyvinvointityö konsultaation ja työnohjauksellisen työotteen mukaisesti. The objective of the thesis was to develop early childhood education amenity in Kouvola to better correspond to the needs of the families who are clients of the service. Customer-oriented approach as well as supporting parents and families were used as the frame of reference in the thesis. To understand what needs to be improved in early childhood education, regarding the frame of reference, parents were asked the following questions: What kind of support your family requires now or would have required in the past, regarding the early childhood education? What kind of events, gatherings, and activities you would wish to have to increase your family’s wellbeing and to strengthen your resources? How early childhood education could support you as a parent now or could have supported in the past?
Thesis objective was to create a model of family guidance in early childhood education for the city of Kouvola. The base for the model was created by using BIKVA-method, which is used in evaluating and developing amenities from users’ perspective. BIKVA was implemented by using three different focus groups to collect ideas and thoughts for the upcoming model. Focus groups in question; parents of the children taking part of early childhood education, educators in the day care center and governance of the amenity. The material for thesis was collected via questionnaires from the parents and by interviews from the other participants.
The suggested model of family guidance in early childhood education for Kouvola is, that every day care center has its own Bachelor of Social Services working in early childhood education having the role of family guidance. Based on the material collected in thesis, work should include confronting the families for counselling and advising, in day care center as well as in family’s homes. Family guidance includes service coordination, supporting the sense of community among families, consultation of personnel in day care center and supporting their well-being in work.
BIKVA- arviointi- ja kehittämismenetelmää kolmella tasolla soveltamalla saavutettiin varhaiskasvatuksessa olevien lasten huoltajien, päiväkodissa työskentelevän henkilöstön sekä varhaiskasvatuksen hallinnon, palveluohjaajien sekä hyvinvointityötä tekevien työntekijöiden ajatuksia mahdollisesta tulevasta työmuodosta. Huoltajilta kommentit kerättiin kyselyiden avulla ja varhaiskasvatuksen henkilöstöä haastateltiin ryhmähaastattelutilanteissa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällön analysointia käyttämällä.
Ehdotus Kouvolan varhaiskasvatuksen perheohjauksen malliksi on, että jokaisessa kaupungin varhaiskasvatusyksikössä on varhaiskasvatuksen sosionomi, joka toimii oman yksikkönsä varhaiskasvatuksen perheohjaajana. Varhaiskasvatuksen perheohjaajan työ muotoutui aineiston perusteella perheiden kohtaamistyöksi, joka pitää sisällään neuvontaa, ohjaamista ja kotikäyntejä perheissä. Perheohjaajan toimenkuvaan kuuluvat varhaiskasvatuksen palveluohjaus, perheiden yhteisöllisyyden tukeminen sekä henkilöstön hyvinvointityö konsultaation ja työnohjauksellisen työotteen mukaisesti.
Thesis objective was to create a model of family guidance in early childhood education for the city of Kouvola. The base for the model was created by using BIKVA-method, which is used in evaluating and developing amenities from users’ perspective. BIKVA was implemented by using three different focus groups to collect ideas and thoughts for the upcoming model. Focus groups in question; parents of the children taking part of early childhood education, educators in the day care center and governance of the amenity. The material for thesis was collected via questionnaires from the parents and by interviews from the other participants.
The suggested model of family guidance in early childhood education for Kouvola is, that every day care center has its own Bachelor of Social Services working in early childhood education having the role of family guidance. Based on the material collected in thesis, work should include confronting the families for counselling and advising, in day care center as well as in family’s homes. Family guidance includes service coordination, supporting the sense of community among families, consultation of personnel in day care center and supporting their well-being in work.