I'm a Tutor - What's Your Superpower? Stadin ammatti- ja aikuisopiston tutoropiskelijoiden kokemuksia tutortoiminnasta ja siihen sitoutu
Ockenström-Riskilä, Liina (2022)
Ockenström-Riskilä, Liina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Stadin ammatti- ja aikuisopiston tutortoimintaa opiskelijalähtöisesti. Stadin ammatti- ja aikuisopistossa halutaan kehittää tavoitteellisesti opiskelijatoimintaa ja tutortoimintaa osana sitä. Kehitystehtävät lepäävät kuitenkin usein asiantuntijaryhmien harteilla, joten tämän työn tavoitteena oli saada tietoa myös tällä hetkellä tutorina toimivien opiskelijoiden kokemuksista ja ajatuksista koskien tutortoimintaa, siihen sitoutumista ja sen kehittämistä.
Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluina syyskuun 2022 aikana, johon osallistui Stadin ammatti- ja aikuisopiston kuusi tutorina toimivaa opiskelijaa.
Pääkysymyksillä kartoitettiin kokemuksia tutortoiminnasta, siihen sitoutumisesta sekä sen ohjauksesta, mutta haastatteluaineistosta nousi esiin muitakin asioita, joita ei tutkimuksen asettelussa oltu otettu huomioon. Aineisto litteroitiin, jonka jälkeen se analysoitiin teemoittelemalla. Analyysin jälkeen aineiston pääkohdiksi nousivat tutortoiminnan merkitys oppimisyhteisössä, motivaatio ja sitoutuminen sekä tutortoiminnan kehittäminen. Työn tuloksena saatiin arvokasta tietoa Stadin AO:n tutortoiminnan nykytilanteesta. Tulosten mukaan tilanne on hyvä: tutoropiskelijat kokevat saavansa sopivasti vastuuta ja vapautta toteuttaa toimintaansa, oikeanlaista ohjausta ja tukea sekä vaikuttamisväyliä ja –merkityksiä niin kanssaopiskelijoihin kuin oppilaitoksen toimintaankin. Opiskelijat kokivat työnsä merkitykselliseksi oppimiyhteisössä ja saavansa vaikutusta aikaan omien vertaisopiskelijoidensa joukossa. Haastatellut kokivat oman motivaationsa ja sitoutumisensa asteen hyvänä ja saamansa ohjauksen riittävänä.
Työn lopputulemana saatiin konkreettisia toimintatapaehdotuksia tutortoiminnan edelleen kehittämiseen Stadin AO:ssa. Kehityskohteiksi nousivat 1) tutortoiminnan tunnettavuuden kehittäminen, 2) sitoutumisen vahvistaminen laadukkaalla ohjauksella sekä 3) rekrytoinnin kehitysehdotukset. Kaikkiin kehityskohteisiin muodostettiin useita kehitysehdotuksia, joita voivat soveltaa myös muut tutor- tai vapaaehtoistoiminnan toimijat esimerkiksi oppilaitoksissa tai järjestöissä.
Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluina syyskuun 2022 aikana, johon osallistui Stadin ammatti- ja aikuisopiston kuusi tutorina toimivaa opiskelijaa.
Pääkysymyksillä kartoitettiin kokemuksia tutortoiminnasta, siihen sitoutumisesta sekä sen ohjauksesta, mutta haastatteluaineistosta nousi esiin muitakin asioita, joita ei tutkimuksen asettelussa oltu otettu huomioon. Aineisto litteroitiin, jonka jälkeen se analysoitiin teemoittelemalla. Analyysin jälkeen aineiston pääkohdiksi nousivat tutortoiminnan merkitys oppimisyhteisössä, motivaatio ja sitoutuminen sekä tutortoiminnan kehittäminen. Työn tuloksena saatiin arvokasta tietoa Stadin AO:n tutortoiminnan nykytilanteesta. Tulosten mukaan tilanne on hyvä: tutoropiskelijat kokevat saavansa sopivasti vastuuta ja vapautta toteuttaa toimintaansa, oikeanlaista ohjausta ja tukea sekä vaikuttamisväyliä ja –merkityksiä niin kanssaopiskelijoihin kuin oppilaitoksen toimintaankin. Opiskelijat kokivat työnsä merkitykselliseksi oppimiyhteisössä ja saavansa vaikutusta aikaan omien vertaisopiskelijoidensa joukossa. Haastatellut kokivat oman motivaationsa ja sitoutumisensa asteen hyvänä ja saamansa ohjauksen riittävänä.
Työn lopputulemana saatiin konkreettisia toimintatapaehdotuksia tutortoiminnan edelleen kehittämiseen Stadin AO:ssa. Kehityskohteiksi nousivat 1) tutortoiminnan tunnettavuuden kehittäminen, 2) sitoutumisen vahvistaminen laadukkaalla ohjauksella sekä 3) rekrytoinnin kehitysehdotukset. Kaikkiin kehityskohteisiin muodostettiin useita kehitysehdotuksia, joita voivat soveltaa myös muut tutor- tai vapaaehtoistoiminnan toimijat esimerkiksi oppilaitoksissa tai järjestöissä.