Globaalin palvelukonsernin ostolaskujen käsittelyjärjestelmä nyt ja tulevaisuudessa
Virtanen, Anniina (2022)
Virtanen, Anniina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125727
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin ylemmän ammattikorkeakoulun kehittämistehtävänä ja globaalin palvelukonsernin toimeksiantona. Toimeksiantaja toimii yli 20 maassa, Euroopassa ja Aasiassa. Toimeksiantajalla oli käynnistynyt tutkimuksen alkaessa globaali toiminnanohjausjärjestelmäprojekti, joka tulee vaikuttamaan myös nykyiseen ostolaskujen käsittelyjärjestelmään.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartuttaa toimeksiantajan tarpeita ja vaatimuksia tulevaisuuden ostolaskujen käsittelyjärjestelmälle sekä laatia kartutettujen vaatimusten dokumentointiin ja hallintaan erillinen työkalu. Tutkimuksen tavoitteena oli myös kuvata toimeksiantajan ostolaskujen käsittelyn nyky- ja tavoitetila sekä lisätä organisaation sisäistä ymmärrystä ostolaskujen käsittelyprosessista.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä hyödynnettiin dokumenttianalyysiä, kyselyä sekä haastattelua. Kyselyyn vastasivat toimeksiantajan nykyisen ostolaskujen käsittelyjärjestelmän pääkäyttäjät, ja haastatteluun vastasi IT-osastolla työskennellyt järjestelmäasiantuntija. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tietoperustana hyödynnettiin modernia taloushallintoa, ostolaskuprosessia, nykytilan kuvaamista ja tavoitetilan suunnittelua, kehitystarpeiden arviointia sekä vaatimusten kartutusta käsittelevää kirjallisuutta.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajalle esiteltiin ja toimitettiin kuvaus toimeksiantajan ostolaskujen käsittelyn nykytilasta ja tavoitetilasta kehityskohteineen, sekä dokumentaatiota täydentävä erillinen työkalu kartutettujen vaatimusten dokumentointiin ja hallintaan.
Tutkimuksen tuloksena toimitettua dokumentaatiota ja vaatimustenhallintatyökalua tullaan hyödyntämään toiminnanohjausjärjestelmäprojektin yhteydessä sekä myöhemmin tulevaisuudessa mahdollisten järjestelmätoimittajien kartoittamiseen. Dokumentaatio ja vaatimuksenhallintatyökalun sisältö ovat luottamuksellisia ja tarkoitettu vain toimeksiantajan käyttöön.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartuttaa toimeksiantajan tarpeita ja vaatimuksia tulevaisuuden ostolaskujen käsittelyjärjestelmälle sekä laatia kartutettujen vaatimusten dokumentointiin ja hallintaan erillinen työkalu. Tutkimuksen tavoitteena oli myös kuvata toimeksiantajan ostolaskujen käsittelyn nyky- ja tavoitetila sekä lisätä organisaation sisäistä ymmärrystä ostolaskujen käsittelyprosessista.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä hyödynnettiin dokumenttianalyysiä, kyselyä sekä haastattelua. Kyselyyn vastasivat toimeksiantajan nykyisen ostolaskujen käsittelyjärjestelmän pääkäyttäjät, ja haastatteluun vastasi IT-osastolla työskennellyt järjestelmäasiantuntija. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tietoperustana hyödynnettiin modernia taloushallintoa, ostolaskuprosessia, nykytilan kuvaamista ja tavoitetilan suunnittelua, kehitystarpeiden arviointia sekä vaatimusten kartutusta käsittelevää kirjallisuutta.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajalle esiteltiin ja toimitettiin kuvaus toimeksiantajan ostolaskujen käsittelyn nykytilasta ja tavoitetilasta kehityskohteineen, sekä dokumentaatiota täydentävä erillinen työkalu kartutettujen vaatimusten dokumentointiin ja hallintaan.
Tutkimuksen tuloksena toimitettua dokumentaatiota ja vaatimustenhallintatyökalua tullaan hyödyntämään toiminnanohjausjärjestelmäprojektin yhteydessä sekä myöhemmin tulevaisuudessa mahdollisten järjestelmätoimittajien kartoittamiseen. Dokumentaatio ja vaatimuksenhallintatyökalun sisältö ovat luottamuksellisia ja tarkoitettu vain toimeksiantajan käyttöön.