Pukusuunnittelu The Addams Family -musikaaliin
Lamminpää, Emmi (2022)
Lamminpää, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125645
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on pukusuunnittelu Teatterikorkeakoulun avoimen kampuksen musiikkiteatterin syventävän kurssin kautta järjestettyyn The Addams Family -musikaaliin. The Addams Family on musikaalikomedia. Se käsittelee perhearvoja ja kyseenalaistaa mikä on normaalia. Musikaalin ovat käsikirjoittaneet Marshall Brickman ja Rick Elise. Musikaalin ohjaajana toimi Jermo Grundström. Musikaalin ensi-ilta oli kesäkuussa 2022 Teatterikorkeakoulussa Helsingissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuinka suunnitella visuaalisesti mielenkiintoinen ja musikaalin hahmoja hyvin kuvaava puvustus. Opinnäytetyössä myös tutkittiin kuinka hyödyntää tehokkaasti kiertotaloutta pukusuunnittelussa. Työn tavoitteena oli viitata tummanpuhuvaan Addams Familyn tyyliin käyttäen erilaisia yksityiskohtia puvuissa. Puvustuksen tarkoitus oli täydentää lavastusta sekä näyttelijöiden taidokasta työtä näyttämöllä.
Teatterityöhön kehitetty J. Michael Gilletten suunnittelu- ja ongelmanratkaisumalli (2008) on tässä työssä pukusuunnitteluprosessin apuvälineenä. Suunnitteluprosessissa on seitsemän eri vaihetta, joiden avulla edetään prosessissa. Käsikirjoitusta ja hahmoja analysoitiin käyttäen apuna Rosemary Inghamin ja Liz Coveyn (1992) sekä Gilletten (2008) analysointimetodeja. Muita tutkimusmenetelmiä tässä opinnäytetyössä ovat teemahaastattelu ja havainnointi. Näiden tutkimusmenetelmien avulla tutkittiin pukujen toimivuutta, tyyliä, visuaalisuutta ja pukusuunnitteluprosessin etenemistä.
Pukusuunnitelmassa käsiteltiin tunnettuja hahmoja erilaisten näkökulmien avulla. Työn lopputulos on The Addams Family -musikaalin valmis pukusuunnittelu, jonka avulla puvustuksen työryhmä valmisti ja muokkasi musikaaliin pukuja. Lopputuloksena on toimiva puvustus kiertotaloutta hyödyntäen. Opinnäytetyöstä voi olla apua pukusuunnittelijoille, jotka suunnittelevat näyttämöpukuja kiertotalouden avulla. The objective of this thesis was to design costumes for The Addams Family musical. Musical, a production of Uniarts Helsinki Theatre Academy’s open campus. The Addams Family is a musical comedy, and its premiere of the musical was at Theatre Academy in Helsinki in June 2022.
The aim was to create a functional costume design using circular economy and use the costumes of the well-known Addams Family characters as reference. The aim of this thesis was to make observations and to study how to design costumes that work or this production and describe the characters successfully. The thesis examines how to effectively use circular economy in costume design.
The main literature for this costume design is Michael J. Gillette’s planning and problem-solving model (2008) developed for theatre work. The design process has seven different steps that are used to proceed in the costume design. The screenplay and characters were analyzed using the analysis methods of Rosemary Ingham and Liz Covey (1992) and Michael J. Gillette (2008). Other research methods in this thesis and semi-structured interview and observation.
The result of this thesis is a finished costume design for The Addams Family musical using circular economy. The costume design describes the characters’ personalities and appearances successfully. This thesis could be beneficial to costume designers who are designing costumes using circular economy.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuinka suunnitella visuaalisesti mielenkiintoinen ja musikaalin hahmoja hyvin kuvaava puvustus. Opinnäytetyössä myös tutkittiin kuinka hyödyntää tehokkaasti kiertotaloutta pukusuunnittelussa. Työn tavoitteena oli viitata tummanpuhuvaan Addams Familyn tyyliin käyttäen erilaisia yksityiskohtia puvuissa. Puvustuksen tarkoitus oli täydentää lavastusta sekä näyttelijöiden taidokasta työtä näyttämöllä.
Teatterityöhön kehitetty J. Michael Gilletten suunnittelu- ja ongelmanratkaisumalli (2008) on tässä työssä pukusuunnitteluprosessin apuvälineenä. Suunnitteluprosessissa on seitsemän eri vaihetta, joiden avulla edetään prosessissa. Käsikirjoitusta ja hahmoja analysoitiin käyttäen apuna Rosemary Inghamin ja Liz Coveyn (1992) sekä Gilletten (2008) analysointimetodeja. Muita tutkimusmenetelmiä tässä opinnäytetyössä ovat teemahaastattelu ja havainnointi. Näiden tutkimusmenetelmien avulla tutkittiin pukujen toimivuutta, tyyliä, visuaalisuutta ja pukusuunnitteluprosessin etenemistä.
Pukusuunnitelmassa käsiteltiin tunnettuja hahmoja erilaisten näkökulmien avulla. Työn lopputulos on The Addams Family -musikaalin valmis pukusuunnittelu, jonka avulla puvustuksen työryhmä valmisti ja muokkasi musikaaliin pukuja. Lopputuloksena on toimiva puvustus kiertotaloutta hyödyntäen. Opinnäytetyöstä voi olla apua pukusuunnittelijoille, jotka suunnittelevat näyttämöpukuja kiertotalouden avulla.
The aim was to create a functional costume design using circular economy and use the costumes of the well-known Addams Family characters as reference. The aim of this thesis was to make observations and to study how to design costumes that work or this production and describe the characters successfully. The thesis examines how to effectively use circular economy in costume design.
The main literature for this costume design is Michael J. Gillette’s planning and problem-solving model (2008) developed for theatre work. The design process has seven different steps that are used to proceed in the costume design. The screenplay and characters were analyzed using the analysis methods of Rosemary Ingham and Liz Covey (1992) and Michael J. Gillette (2008). Other research methods in this thesis and semi-structured interview and observation.
The result of this thesis is a finished costume design for The Addams Family musical using circular economy. The costume design describes the characters’ personalities and appearances successfully. This thesis could be beneficial to costume designers who are designing costumes using circular economy.