Merkityksellisyyden tunteeseen vaikuttavat tekijät korkeakouluopinnoissa
Tuominen, Veeti (2022)
Tuominen, Veeti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125609
Tiivistelmä
Opiskelijoiden hyvinvointi on noussut viime vuosina yhä keskeisemmäksi keskustelun aiheeksi. Tutkimusten mukaan opiskelijat voivat vuosi vuodelta huonommin ja poikkeusolovuosilla oli opiskelijahyvinvointiin heikentävä vaikutus. Merkityksellisyys ja sen tutkiminen on ajankohtainen aihe, sillä merkityksellisyydellä ja sen puutteella on havaittu olevan merkitystä moneen muuhunkin ihmisen elämän osa-alueeseen kuten motivaatioon, yleiseen hyvinvointiin ja onnellisuuteen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata sitä, miten korkeakouluopiskelijat kokevat merkityksellisyyttä opinnoissa ja miten he toivovat, että sitä tuettaisiin. Merkityksellisyyden tunteen kokemisen lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaisia vaikutuksia merkityksellisyyden kokemuksella on opiskeluun. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tutkimustuloksia, joiden avulla yksittäinen ihminen tai organisaatiot voivat tehdä parempia ratkaisuja merkityksellisyyden kokemisen lisäämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen kerättiin laajasti tietoa merkityksellisyydestä ja sen vaikutuksista ihmisten toimintaan. Teoreettisten tutkimuksien pohjalta muodostettiin haastattelurunko ja tutkimuksen haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina, joissa käytiin läpi kolme teemaa. Haastatteluista muodostunut aineisto analysoitiin ja verrattiin jo olemassa olevaan teoriamateriaaliin.
Tutkimustulosten perusteella merkityksellisyyden kokemus on monien eri osien summa ja sillä on merkitystä niin ihmisen motivaatioon, kuin ihmisen hyvinvointiinkin. Merkityksellisyyttä korkeakouluopinnoissa edisti tulosten perusteella mahdollisuus itsensä kehittämiseen ja yhteenkuuluvuuden tuntemiseen. Merkityksellisyyden kannalta on tärkeää, että ihminen pääsee toteuttamaan itseään vapaasti ja tuntee olevansa kyvykäs hänelle annetuissa tehtävissä. Tämän lisäksi merkityksellisyyden tunteen kokemista edisti se, että yksilö tuntee, että hänellä on positiivinen vaikutus ympärillään oleviin ihmisiin ja kokee kuuluvansa ryhmään muiden ihmisten kanssa. Merkityksellisyyttä voi kokea yhdessä edellä mainitussa osa-alueessa mutta jos toinen osa-alue on heikompi, vaikuttaa se negatiivisesti hyvinvointiin ja motivaatioon, jotka ovat keskeisiä tekijöitä tavoitteellisessa korkeakouluopiskelussa
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata sitä, miten korkeakouluopiskelijat kokevat merkityksellisyyttä opinnoissa ja miten he toivovat, että sitä tuettaisiin. Merkityksellisyyden tunteen kokemisen lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaisia vaikutuksia merkityksellisyyden kokemuksella on opiskeluun. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tutkimustuloksia, joiden avulla yksittäinen ihminen tai organisaatiot voivat tehdä parempia ratkaisuja merkityksellisyyden kokemisen lisäämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen kerättiin laajasti tietoa merkityksellisyydestä ja sen vaikutuksista ihmisten toimintaan. Teoreettisten tutkimuksien pohjalta muodostettiin haastattelurunko ja tutkimuksen haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina, joissa käytiin läpi kolme teemaa. Haastatteluista muodostunut aineisto analysoitiin ja verrattiin jo olemassa olevaan teoriamateriaaliin.
Tutkimustulosten perusteella merkityksellisyyden kokemus on monien eri osien summa ja sillä on merkitystä niin ihmisen motivaatioon, kuin ihmisen hyvinvointiinkin. Merkityksellisyyttä korkeakouluopinnoissa edisti tulosten perusteella mahdollisuus itsensä kehittämiseen ja yhteenkuuluvuuden tuntemiseen. Merkityksellisyyden kannalta on tärkeää, että ihminen pääsee toteuttamaan itseään vapaasti ja tuntee olevansa kyvykäs hänelle annetuissa tehtävissä. Tämän lisäksi merkityksellisyyden tunteen kokemista edisti se, että yksilö tuntee, että hänellä on positiivinen vaikutus ympärillään oleviin ihmisiin ja kokee kuuluvansa ryhmään muiden ihmisten kanssa. Merkityksellisyyttä voi kokea yhdessä edellä mainitussa osa-alueessa mutta jos toinen osa-alue on heikompi, vaikuttaa se negatiivisesti hyvinvointiin ja motivaatioon, jotka ovat keskeisiä tekijöitä tavoitteellisessa korkeakouluopiskelussa