Porsche Sprint Challenge NEZ -autourheilutapahtuman brändiviestinnän kehittäminen Instagramissa
Lähdekorpi, Eerika (2022)
Lähdekorpi, Eerika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025316
Tiivistelmä
Urheilutapahtumat ovat läsnä sosiaalisessa mediassa viihdyttääkseen, tiedottaakseen sekä näyttääkseen ainutlaatuista sisältöä tapahtuman kulisseista. Vahva brändi ilmentää brändiviestinnällään merkityksellisyyttä ja arvoja, joita se haluaa kohderyhmille osoittaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää, miten Instagramia voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin kansainvälisen Porsche Sprint Challenge NEZ -autourheilutapahtuman tunnettuuden kasvattamiseksi sekä kohderyhmille lisäarvoa tuovana sosiaalisen median brändiviestintäväylänä. Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli muodostaa kehitysehdotuksia autourheilutapahtuman brändiviestintään Instagramissa. Työn toimeksiantajana toimii Porsche Racing Club Finland.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui englannin- ja suomenkielisten kirjallisuuslähteiden pohjalta muodostaen työlle keskeisiksi osa-alueiksi brändin, brändiviestinnän sekä sosiaalisen median ja Instagramin syventyen niiden ala-aiheisiin. Teoriaosuuden päättää katsaus autourheilutapahtumista sosiaalisessa mediassa. Työssä hyödynnettiin lisäksi teemahaastattelua sekä benchmarking-menetelmää, eli esikuva-analyysia, joka mahdollisti syvällisen katsauksen toimeksiantajan brändiin sekä sosiaalisessa mediassa kolmeen menestyneeseen autourheiluprofiiliin. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan Instagramissa tapahtuvaa brändiviestintää. Työ etenee taustatekijöiden sekä työn vaiheiden kautta johtopäätöksiin, kehitysehdotuksiin ja pohdintaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena teorian, haastattelun, benchmarkkauksen sekä oman kokemuksen pohjalta toimeksiantajalle muodostui 4+1 kehitysehdotusta sisällöntuotantoon sekä strategisiin ratkaisuihin sosiaalisen median kanavassa Instagramissa. Kehitysehdotuksista 2 keskittyy sisällöllisiin elementteihin ja 2 strategisiin keinoihin. Kehitysehdotuksia hyödyntämällä toimeksiantajan on mahdollisuus muodostaa tapahtuman Instagram-sisällöillä lisäarvoa kohderyhmille sekä strategisten keinojen kautta tavoittaa yhä laajempaa näkyvyyttä. Kehitysehdotuksissa otettiin huomioon toimeksiantajan strategiset tavoitteet tulevaisuuteen sekä käytössä olevat resurssit, jotta kehitysehdotukset muodostuivat konkreettisiksi ja käytännöllisiksi.
Lisäarvoa ja näkyvyyttä tuovan Instagram-sisällön taustalla on selkeä strategia ja ymmärrys omasta kohderyhmästä, jolle sisällöt suunnataan. Autourheilutapahtuman brändi näyttäytyy vahvana Instagramissa, kun se tuottaa visuaalisesti laadukasta, johdonmukaista, monipuolista sekä eksklusiivista materiaalia brändin mukaisesti. Yhteistyökumppanuuksien kautta sovitut sosiaalisen median sisällöt mahdollistavat tapahtuman brändin laajemman näkyvyyden. Kustannustehokkaana, nykyaikaisena ja luottamusta herättävänä Instagram-strategiana näkyvyyden lisäämiseksi tulokset osoittivat vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisen autourheilutapahtumassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui englannin- ja suomenkielisten kirjallisuuslähteiden pohjalta muodostaen työlle keskeisiksi osa-alueiksi brändin, brändiviestinnän sekä sosiaalisen median ja Instagramin syventyen niiden ala-aiheisiin. Teoriaosuuden päättää katsaus autourheilutapahtumista sosiaalisessa mediassa. Työssä hyödynnettiin lisäksi teemahaastattelua sekä benchmarking-menetelmää, eli esikuva-analyysia, joka mahdollisti syvällisen katsauksen toimeksiantajan brändiin sekä sosiaalisessa mediassa kolmeen menestyneeseen autourheiluprofiiliin. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan Instagramissa tapahtuvaa brändiviestintää. Työ etenee taustatekijöiden sekä työn vaiheiden kautta johtopäätöksiin, kehitysehdotuksiin ja pohdintaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena teorian, haastattelun, benchmarkkauksen sekä oman kokemuksen pohjalta toimeksiantajalle muodostui 4+1 kehitysehdotusta sisällöntuotantoon sekä strategisiin ratkaisuihin sosiaalisen median kanavassa Instagramissa. Kehitysehdotuksista 2 keskittyy sisällöllisiin elementteihin ja 2 strategisiin keinoihin. Kehitysehdotuksia hyödyntämällä toimeksiantajan on mahdollisuus muodostaa tapahtuman Instagram-sisällöillä lisäarvoa kohderyhmille sekä strategisten keinojen kautta tavoittaa yhä laajempaa näkyvyyttä. Kehitysehdotuksissa otettiin huomioon toimeksiantajan strategiset tavoitteet tulevaisuuteen sekä käytössä olevat resurssit, jotta kehitysehdotukset muodostuivat konkreettisiksi ja käytännöllisiksi.
Lisäarvoa ja näkyvyyttä tuovan Instagram-sisällön taustalla on selkeä strategia ja ymmärrys omasta kohderyhmästä, jolle sisällöt suunnataan. Autourheilutapahtuman brändi näyttäytyy vahvana Instagramissa, kun se tuottaa visuaalisesti laadukasta, johdonmukaista, monipuolista sekä eksklusiivista materiaalia brändin mukaisesti. Yhteistyökumppanuuksien kautta sovitut sosiaalisen median sisällöt mahdollistavat tapahtuman brändin laajemman näkyvyyden. Kustannustehokkaana, nykyaikaisena ja luottamusta herättävänä Instagram-strategiana näkyvyyden lisäämiseksi tulokset osoittivat vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisen autourheilutapahtumassa.