Ravintolan liikeideasuunnitelma ja myyntiesitys
Pasanen, Emil (2022)
Pasanen, Emil
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025340
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni on ollut laatia liikeideasuunnitelma ja myyntiesitys. Ravintolan liikeidean toteutus ei ollut tiedossa työn teon aikana. Tein liikeideasuunnitelmasta myyntiesityksen, jota voi kehittää tulevaisuudessa ravintolan perustamisen ollessa ajankohtainen. Myyntiesityksellä haluaisin myös saada yhteistyökumppaneita projektille. Myyntiesityksellä on myös tarkoitus hakea rahoitusta ravintolan perustamiselle.
Tietoperustan ensimmäinen osa sisältää esitelmän tarkastelun, megatrendeistä ja erityisesti ruokatrendeistä Suomessa, esimerkkejä trendikkäistä ravintoloista ja juomatrendeistä sekä siitä miten ne vaikuttavat ravintolaliiketoimintaan ja ihmisten arkeen. Avaan myös trendejä, jotka ovat tällä hetkellä vahvasti näkyville ja miten ne vaikuttavat elämäämme, valintoihimme ja päätöksentekoomme. Kerron myös trendien ja megatrendien eroavaisuuksista sekä niiden hyvistä ja huonoista puolista.
Tietoperustan toisessa osassa avaan myyntiprosessit b2b ja b2c, palvelun merkitystä, aloittavan yrityksen näkökulman markkinoinnin ja myynnin osalta. Avaan myös sosiaalisenmedian tärkeyttä yrityksessä ja sen markkinoinnissa. Käyn läpi myyntiprossien b2b ja b2c eri vaiheet. Kerron myös, miten voi valita oikean myyntimenetelmän omaan yritykseen ja miten seurata sitä. Esittelen myös esimerkiksi yrityksen, joka on onnistunut myyntiprosessissa ja markkinoinnissa.
Tietoperustan jälkeen esittelen oman ravintolani liikeideaa, palvelua, tuotteita ja siitä miten laatia hyvä ruoka- ja juomalista ravintolaan. Ravintolan liikeideasta esittelen vain tuotteet ja palvelun, koska kerron myöhemmässä vaiheessa ravintolan ideat syvemmin. Palvelun tärkeydestä, määritelmästä ja käsiteestä sekä ravintolan ruokalistan toteuttamisesta kerron lähteiden avulla tärkeimmät osat.
Opinnäytetyöni viimeisissä osioissa, myyntiesityksen prosessi ja opinnäytetyön yhteenvedossa, avaan omaa pohdintaani, työn ja esityksen prosesseja, omat tavoitteeni ja niiden onnistumisen, työn haasteet ja ravintolan liikeideaprosessin. Lisäksi kerron oman oppimiskehitykseni opinnäytetyön aikana. Opinnäytetyön suunnittelu alkoi huhti- ja toukokuun välisenä aikana. Suunnittelun jälkeen opinnäytetyön prosessi jatkui vasta syyskuun puolessa välissä, kun minulle ohjattiin ohjaajat. Opinnäytetyön laatiminen tapahtui syyskuun puolesta välistä marraskuun loppupuolelle.
Työn valmistuksen jälkeen ravintolan liikeideasuunnitelma jatkaa kehittymistään ja toivottavasti oman ravintolani toteutus tulee tapahtumaan seuraavan kahden vuoden sisällä.
Viimeiseinä löytyvät opinnäytetyön lähteet, liitteet ja myyntiesitys. Myyntiesitys on opinnäytetyön tuotos.
Tietoperustan ensimmäinen osa sisältää esitelmän tarkastelun, megatrendeistä ja erityisesti ruokatrendeistä Suomessa, esimerkkejä trendikkäistä ravintoloista ja juomatrendeistä sekä siitä miten ne vaikuttavat ravintolaliiketoimintaan ja ihmisten arkeen. Avaan myös trendejä, jotka ovat tällä hetkellä vahvasti näkyville ja miten ne vaikuttavat elämäämme, valintoihimme ja päätöksentekoomme. Kerron myös trendien ja megatrendien eroavaisuuksista sekä niiden hyvistä ja huonoista puolista.
Tietoperustan toisessa osassa avaan myyntiprosessit b2b ja b2c, palvelun merkitystä, aloittavan yrityksen näkökulman markkinoinnin ja myynnin osalta. Avaan myös sosiaalisenmedian tärkeyttä yrityksessä ja sen markkinoinnissa. Käyn läpi myyntiprossien b2b ja b2c eri vaiheet. Kerron myös, miten voi valita oikean myyntimenetelmän omaan yritykseen ja miten seurata sitä. Esittelen myös esimerkiksi yrityksen, joka on onnistunut myyntiprosessissa ja markkinoinnissa.
Tietoperustan jälkeen esittelen oman ravintolani liikeideaa, palvelua, tuotteita ja siitä miten laatia hyvä ruoka- ja juomalista ravintolaan. Ravintolan liikeideasta esittelen vain tuotteet ja palvelun, koska kerron myöhemmässä vaiheessa ravintolan ideat syvemmin. Palvelun tärkeydestä, määritelmästä ja käsiteestä sekä ravintolan ruokalistan toteuttamisesta kerron lähteiden avulla tärkeimmät osat.
Opinnäytetyöni viimeisissä osioissa, myyntiesityksen prosessi ja opinnäytetyön yhteenvedossa, avaan omaa pohdintaani, työn ja esityksen prosesseja, omat tavoitteeni ja niiden onnistumisen, työn haasteet ja ravintolan liikeideaprosessin. Lisäksi kerron oman oppimiskehitykseni opinnäytetyön aikana. Opinnäytetyön suunnittelu alkoi huhti- ja toukokuun välisenä aikana. Suunnittelun jälkeen opinnäytetyön prosessi jatkui vasta syyskuun puolessa välissä, kun minulle ohjattiin ohjaajat. Opinnäytetyön laatiminen tapahtui syyskuun puolesta välistä marraskuun loppupuolelle.
Työn valmistuksen jälkeen ravintolan liikeideasuunnitelma jatkaa kehittymistään ja toivottavasti oman ravintolani toteutus tulee tapahtumaan seuraavan kahden vuoden sisällä.
Viimeiseinä löytyvät opinnäytetyön lähteet, liitteet ja myyntiesitys. Myyntiesitys on opinnäytetyön tuotos.