Itsensä johtamisen merkitys urakehitykseen hotellialalla
Suppola, Emmi (2022)
Suppola, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025291
Tiivistelmä
Organisaatioiden ja työkulttuurin muuttuessa, työntekijälle siirtyy yhä enemmän vastuuta huolehtia omasta hyvinvoinnistaan sekä kehityksestään ja siksi myös itsensä johtamisen merkitys korostuu. Samaan aikaan suorituskeskeisyys lisääntyy ja tämän opinnäytetyön aihe perustuu pitkälti tähän yhteiskunnan luomaan trendiin. Aiheen ajankohtaisuus on viimeisimpänä korostunut äskettäisen koronakriisin muuttaessa maailmaa ja etenkin hotellialaa.
Työelämässä tehokkuutta ja kehitystä arvostetaan ja se on osa uralla etenemistä. Jokaisella työntekijällä tulisi kuitenkin olla oma käsityksensä urakehityksestä ja mitä juuri itse haluaa. Suuri osa itsensä johtamista onkin taito osata tulkita omia tunteita ja tarpeita sekä kyky ohjata omaa toimintaa toteuttaakseen itselleen tärkeitä asioita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hotellialan työntekijä voi itseään johtamalla edistää omaa uralla etenemistä. Itsensä johtamista tarkasteltiin siis pääasiassa työntekijän ja yksilön näkökulmasta. Aiheen ollessa laaja tutkimuksessa yksilön lisäksi pohdittiin kuitenkin myös työyhteisön vaikutusta urakehitykseen ja pohjimmiltaan se toimi opinnäytetyön innoittajana.
Tässä opinnäytetyössä merkittävä osa itsensä johtamista oli kokonaisvaltainen hyvinvointi. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää konkreettisesti ne keinot, joilla hotellialan työntekijät johtivat itseään ja hyvinvointiaan sillä hetkellä. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kvantitatiivinen kyselylomake, jonka tulokset osoittivat, että itsensä johtamista pidettiin tärkeänä ominaisuutena. Erityisen tärkeänä hotellialan työntekijät pitivät omaa aktiivista oppimista ja halua kehittyä. Hyvinvoinnin kannalta tärkeintä oli mahdollisuus olla oma itsensä työpaikalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että samaan aikaan yhteiskunnan ja työkulttuurin muuttuessa sekä vastuun siirtyessä työntekijälle, työntekijät itse olivat samassa linjassa kehityksen kanssa. Hotellialan tulevaisuus viimeaikaisten kriisien takia ei juurikaan huolestuttanut työntekijöitä ja suuri osa näkee itsensä hotellialalla töissä myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta hotellialalla työskentelevät saavat näkökulmia itsensä johtamiseen ja hyvinvoinnista huolehtimiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää hotellialalla, jotta työntekijöistä tulisi organisaation kannalta entistä tehokkaampia, mutta lähtökohta siihen on kuitenkin yksilön itseohjautuvuudessa ja hyvinvoinnissa.
Työelämässä tehokkuutta ja kehitystä arvostetaan ja se on osa uralla etenemistä. Jokaisella työntekijällä tulisi kuitenkin olla oma käsityksensä urakehityksestä ja mitä juuri itse haluaa. Suuri osa itsensä johtamista onkin taito osata tulkita omia tunteita ja tarpeita sekä kyky ohjata omaa toimintaa toteuttaakseen itselleen tärkeitä asioita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hotellialan työntekijä voi itseään johtamalla edistää omaa uralla etenemistä. Itsensä johtamista tarkasteltiin siis pääasiassa työntekijän ja yksilön näkökulmasta. Aiheen ollessa laaja tutkimuksessa yksilön lisäksi pohdittiin kuitenkin myös työyhteisön vaikutusta urakehitykseen ja pohjimmiltaan se toimi opinnäytetyön innoittajana.
Tässä opinnäytetyössä merkittävä osa itsensä johtamista oli kokonaisvaltainen hyvinvointi. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää konkreettisesti ne keinot, joilla hotellialan työntekijät johtivat itseään ja hyvinvointiaan sillä hetkellä. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kvantitatiivinen kyselylomake, jonka tulokset osoittivat, että itsensä johtamista pidettiin tärkeänä ominaisuutena. Erityisen tärkeänä hotellialan työntekijät pitivät omaa aktiivista oppimista ja halua kehittyä. Hyvinvoinnin kannalta tärkeintä oli mahdollisuus olla oma itsensä työpaikalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että samaan aikaan yhteiskunnan ja työkulttuurin muuttuessa sekä vastuun siirtyessä työntekijälle, työntekijät itse olivat samassa linjassa kehityksen kanssa. Hotellialan tulevaisuus viimeaikaisten kriisien takia ei juurikaan huolestuttanut työntekijöitä ja suuri osa näkee itsensä hotellialalla töissä myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta hotellialalla työskentelevät saavat näkökulmia itsensä johtamiseen ja hyvinvoinnista huolehtimiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää hotellialalla, jotta työntekijöistä tulisi organisaation kannalta entistä tehokkaampia, mutta lähtökohta siihen on kuitenkin yksilön itseohjautuvuudessa ja hyvinvoinnissa.