”Nyt mä ylipäätään mietin tulevaisuutta”: menetelmät jalkautuvassa autotyöskentelyssä – nuorten kokemukset FUTU-autosta
Mäkeläinen, Annika; Wahlsten, Minni (2022)
Mäkeläinen, Annika
Wahlsten, Minni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025336
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee Valo-Valmennusyhdistyksen FUTU-hankkeelle osatoteutuksena tuottamaa jalkautuvaa autotyötä Itä-Helsingin alueella. Tavoitteena oli laadullisen tutkimuksen keinoin selvittää, ovatko toimintamallilla kohdatut nuoret kokeneet ohjauksen ja työn vastanneen hankkeen toiminnalle asettamia tavoitteita. Aineisto kerättiin hankkeeseen osallistuneiden nuorten teemahaastatteluina kevään 2022 aikana ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Haastateltavia tavoitettiin yhteensä seitsemän.
FUTU-hankkeessa pilotoitu jalkautuvan autotyön malli yhdistettynä aiemman Motiivi-hankkeen aikana luotuihin tulevaisuusohjauksen menetelmiin on ollut Suomessa täysin uusi tapa lähestyä ja tavoittaa haavoittuvassa asemassa olevia 18–29-vuotiaita nuoria. Hankkeen tavoitteena on ollut luoda yksilöohjauksen ja jalkautumisen malli, joka olisi osallistava, nuorilähtöinen ja edistäisi nuorten tulevaisuuskuvan rakentumista. Opinnäytetyössämme pyrimme selvittämään nuorten kokemuksia liittyen näiden tavoitteiden toteutumiseen. Lisäksi perehdyimme myös siihen, mitä menetelmiä nuoret toivat esille kokemuksissaan FUTU-autotyöhön osallistumisesta, ja millaisiin tarpeisiin autoa itsessään hyödynnettiin.
Tuloksissamme tulevaisuussuuntautunut autotyö ilmenee nuorten vastauksissa pääosin positiivisena muutosvoimana heidän elämässään. Nuorten vastauksissa näkyy, että autoa käyttäen on kyetty vastaamaan moniin erilaisiin nuorten tarpeisiin, mikä puolestaan ei ilman autoa olisi välttämättä ollut mahdollista. Tulevaisuuskuva on keskimääräisesti nuorilla muuttunut valoisammaksi, lukuun ottamatta ulkoisia tekijöitä. Tuloksissa ilmenee nuorilähtöisyyden monitasoinen toteutuminen hankkeen ohjaustyön keinoin. Osallisuuden osalta nuoret tunnistivat tarpeen erilaisiin ryhmiin kuulumisesta ja yhteisöllisyydestä. Monia oli tähän kannustettu ohjauksessa, mutta tulokset riippuivat pitkälti nuoren omasta osallistumishalusta.
Tuloksien suhteen merkittävää pohdintaa herää siitä, mikä yhteys juuri autolla on ollut liittyen nuorten tulevaisuuskuvan vahvistumiseen. Selvää kuitenkin on, että auto työvälineenä on lisännyt joustavuutta nuorten tavoittamisessa tehokkaammin ja yksilöllisemmin. Haastatteluvastausten laajuus oli yllättävä; nuoret sanoittivat kokemuksiaan, elämänmuutoksiaan ja tunteitaan avoimesti ja monipuolisesti. Haasteenamme oli tutkia ja reflektoida tavoitteiltaan ja toteutukseltaan näin laaja-alaisen toiminnan vaikutuksia. Aineiston laadullisen luonteen vuoksi emme voi myöskään täysin varmuudella tietää, ovatko juuri autotyön menetelmät tai tulevaisuusohjaus aiheuttaneet muutoksia nuorten elämään ja tulevaisuuskuvan kehitykseen.
FUTU-hankkeessa pilotoitu jalkautuvan autotyön malli yhdistettynä aiemman Motiivi-hankkeen aikana luotuihin tulevaisuusohjauksen menetelmiin on ollut Suomessa täysin uusi tapa lähestyä ja tavoittaa haavoittuvassa asemassa olevia 18–29-vuotiaita nuoria. Hankkeen tavoitteena on ollut luoda yksilöohjauksen ja jalkautumisen malli, joka olisi osallistava, nuorilähtöinen ja edistäisi nuorten tulevaisuuskuvan rakentumista. Opinnäytetyössämme pyrimme selvittämään nuorten kokemuksia liittyen näiden tavoitteiden toteutumiseen. Lisäksi perehdyimme myös siihen, mitä menetelmiä nuoret toivat esille kokemuksissaan FUTU-autotyöhön osallistumisesta, ja millaisiin tarpeisiin autoa itsessään hyödynnettiin.
Tuloksissamme tulevaisuussuuntautunut autotyö ilmenee nuorten vastauksissa pääosin positiivisena muutosvoimana heidän elämässään. Nuorten vastauksissa näkyy, että autoa käyttäen on kyetty vastaamaan moniin erilaisiin nuorten tarpeisiin, mikä puolestaan ei ilman autoa olisi välttämättä ollut mahdollista. Tulevaisuuskuva on keskimääräisesti nuorilla muuttunut valoisammaksi, lukuun ottamatta ulkoisia tekijöitä. Tuloksissa ilmenee nuorilähtöisyyden monitasoinen toteutuminen hankkeen ohjaustyön keinoin. Osallisuuden osalta nuoret tunnistivat tarpeen erilaisiin ryhmiin kuulumisesta ja yhteisöllisyydestä. Monia oli tähän kannustettu ohjauksessa, mutta tulokset riippuivat pitkälti nuoren omasta osallistumishalusta.
Tuloksien suhteen merkittävää pohdintaa herää siitä, mikä yhteys juuri autolla on ollut liittyen nuorten tulevaisuuskuvan vahvistumiseen. Selvää kuitenkin on, että auto työvälineenä on lisännyt joustavuutta nuorten tavoittamisessa tehokkaammin ja yksilöllisemmin. Haastatteluvastausten laajuus oli yllättävä; nuoret sanoittivat kokemuksiaan, elämänmuutoksiaan ja tunteitaan avoimesti ja monipuolisesti. Haasteenamme oli tutkia ja reflektoida tavoitteiltaan ja toteutukseltaan näin laaja-alaisen toiminnan vaikutuksia. Aineiston laadullisen luonteen vuoksi emme voi myöskään täysin varmuudella tietää, ovatko juuri autotyön menetelmät tai tulevaisuusohjaus aiheuttaneet muutoksia nuorten elämään ja tulevaisuuskuvan kehitykseen.