Asiakaslähtöisten ja moniammatillisten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittäminen Siilinjärven kunnassa
Ojalehto, Sari (2022)
Ojalehto, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025286
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä: Ojalehto Sari
Työn nimi: Asiakaslähtöisten ja moniammatillisten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittäminen Siilinjärven kunnassa
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja (YAMK)
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, moniammatillisuus, palvelumuotoilu, yhteiskehittäminen, valmentava johtaminen
Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön aiheena oli asiakaslähtöisten ja moniammatillisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittäminen Siilinjärven kunnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Siilinjärven aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakaslähtöisyyttä ja moniammatillisuutta. Opinnäytetyö eteni palvelumuotoilun metodologian mukaisesti. Opinnäytetyöllä oli viisi tarkoitusta, sillä jokaiselle palvelumuotoilun vaiheelle oli asetettu oma tarkoituksensa. Palvelumuotoilun metodologian mukaiset vaiheet olivat: määrittely, tutkimus, suunnittelu, palvelutuotanto ja arviointi. Tämän lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, mitä on moniammatillinen yhteistyö ja mitä palvelut ovat moniammatillisesti tuotettuina. Opinnäytetyön tuotoksena kuvattiin organisaation strategian mukainen asiakaslähtöinen ja moniammatillinen palvelukonsepti aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin eli mielenvireyspalveluihin.
Palvelumuotoilun määrittelyvaiheessa kuvattiin mielenterveys- ja päihdepalvelujen nykyistä järjestämistapaa, toimijoita ja nykytilannetta. Kehittämistyön kohderyhmäksi valittiin kuntalaiset ja mielenvireyspalvelujen yksikkö. Tutkimusvaiheessa kartoitettiin asiakasymmärrystä haastattelemalla vapaaehtoisia kuntalaisia ja kutsumalla kuntalaisia yhteiseen kehittämispajaan. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmän avulla. Asiakasymmärryksen perusteella muodostettiin kaksi asiakasprofiilia, kriittinen mielenterveyskuntoutuja ja aktiivinen päihdekuntoutuja. Kriittinen mielenterveyskuntoutuja profiilissa ilmeni, että asiakkailla oli korkea kynnys hakea apua, negatiivisia kokemuksia palveluista ja he halusivat palvelujen sijaitsevan keskustassa. Aktiivinen päihdekuntoutuja profiilissa ilmeni, että asiakkaat muuttivat paljon, halusivat
nopeasti moniammatillista apua ja monipuolisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja.
Aineiston analyysissa tuloksia yhdistäviksi teemoiksi muodostuivat sujuva ja nopea hoitoon pääsy, hoidon tarpeen arviointi, ohjaus, tiedon saaminen palveluista, monimuotoiset ja monialaiset palvelut sekä resurssien määrä ja käyttö. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös palvelua tuottavien henkilöiden tarpeita ja toiveita palvelujen tuottamisen suhteen. Tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi määriteltiin mielenterveyshoitoon pääsy. Opinnäytetyössä tehtiin ennen kolmatta palvelumuotoiluvaihetta kirjallisuuskatsaus, jonka avulla selvitettiin, mitä on moniammatillinen yhteistyö. Tulosten mukaan moniammatillinen yhteistyö on parhaimmillaan koordinoitua, prosessimaista ja tavoitteellista yhteistyötä, jossa jokainen asiantuntija tunnistaa oman roolinsa ja vastuunsa ja kykenee avoimeen ja luottamukselliseen vuorovaikutukseen toisten kanssa.
Palvelumuotoilun suunnitteluvaiheessa luotiin palvelukonsepti, joka perustui asiakasymmärryksestä ja kirjallisuuskatsauksesta saatuihin tuloksiin. Palvelukonsepti prototypoitiin, testattiin asiakkailla ja sitä kehitettiin arvioiden perusteella. Mallia arvioitiin Walk- through- menetelmällä, jossa palvelupolku käytiin läpi alusta loppuun saakka, keräten kokemuksia ja kehittämisehdotuksia. Arvioijina toimivat asiakkaat ja palvelua antavat työntekijät.
Opinnäytetyön palvelumuotoilun palvelutuotantovaihe etenee opinnäytetyön jälkeisellä ajalla, mutta opinnäytetyöhön tehtiin Walk In- mallin implementointisuunnitelma, joka toteutetaan prosessimaisen PDSA- syklin avulla. Arvioinnissa käytetään Walk- through- menetelmää sekä Hertta- itsearviointimenetelmää ja koko palvelumuotoiluprosessi arvioidaan palvelumuotoiluprosessin keskeisillä suorituskyvyn mittareilla.
Opinnäytetyön palvelumuotoiluprosessi johdetaan valmentavan johtamisen menetelmillä, jossa tärkeintä on valmentaa työntekijöitä asiakaslähtöiseen toimintatapaan.
Tekijä: Ojalehto Sari
Työn nimi: Asiakaslähtöisten ja moniammatillisten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittäminen Siilinjärven kunnassa
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja (YAMK)
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, moniammatillisuus, palvelumuotoilu, yhteiskehittäminen, valmentava johtaminen
Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön aiheena oli asiakaslähtöisten ja moniammatillisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittäminen Siilinjärven kunnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Siilinjärven aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakaslähtöisyyttä ja moniammatillisuutta. Opinnäytetyö eteni palvelumuotoilun metodologian mukaisesti. Opinnäytetyöllä oli viisi tarkoitusta, sillä jokaiselle palvelumuotoilun vaiheelle oli asetettu oma tarkoituksensa. Palvelumuotoilun metodologian mukaiset vaiheet olivat: määrittely, tutkimus, suunnittelu, palvelutuotanto ja arviointi. Tämän lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, mitä on moniammatillinen yhteistyö ja mitä palvelut ovat moniammatillisesti tuotettuina. Opinnäytetyön tuotoksena kuvattiin organisaation strategian mukainen asiakaslähtöinen ja moniammatillinen palvelukonsepti aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin eli mielenvireyspalveluihin.
Palvelumuotoilun määrittelyvaiheessa kuvattiin mielenterveys- ja päihdepalvelujen nykyistä järjestämistapaa, toimijoita ja nykytilannetta. Kehittämistyön kohderyhmäksi valittiin kuntalaiset ja mielenvireyspalvelujen yksikkö. Tutkimusvaiheessa kartoitettiin asiakasymmärrystä haastattelemalla vapaaehtoisia kuntalaisia ja kutsumalla kuntalaisia yhteiseen kehittämispajaan. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmän avulla. Asiakasymmärryksen perusteella muodostettiin kaksi asiakasprofiilia, kriittinen mielenterveyskuntoutuja ja aktiivinen päihdekuntoutuja. Kriittinen mielenterveyskuntoutuja profiilissa ilmeni, että asiakkailla oli korkea kynnys hakea apua, negatiivisia kokemuksia palveluista ja he halusivat palvelujen sijaitsevan keskustassa. Aktiivinen päihdekuntoutuja profiilissa ilmeni, että asiakkaat muuttivat paljon, halusivat
nopeasti moniammatillista apua ja monipuolisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja.
Aineiston analyysissa tuloksia yhdistäviksi teemoiksi muodostuivat sujuva ja nopea hoitoon pääsy, hoidon tarpeen arviointi, ohjaus, tiedon saaminen palveluista, monimuotoiset ja monialaiset palvelut sekä resurssien määrä ja käyttö. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös palvelua tuottavien henkilöiden tarpeita ja toiveita palvelujen tuottamisen suhteen. Tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi määriteltiin mielenterveyshoitoon pääsy. Opinnäytetyössä tehtiin ennen kolmatta palvelumuotoiluvaihetta kirjallisuuskatsaus, jonka avulla selvitettiin, mitä on moniammatillinen yhteistyö. Tulosten mukaan moniammatillinen yhteistyö on parhaimmillaan koordinoitua, prosessimaista ja tavoitteellista yhteistyötä, jossa jokainen asiantuntija tunnistaa oman roolinsa ja vastuunsa ja kykenee avoimeen ja luottamukselliseen vuorovaikutukseen toisten kanssa.
Palvelumuotoilun suunnitteluvaiheessa luotiin palvelukonsepti, joka perustui asiakasymmärryksestä ja kirjallisuuskatsauksesta saatuihin tuloksiin. Palvelukonsepti prototypoitiin, testattiin asiakkailla ja sitä kehitettiin arvioiden perusteella. Mallia arvioitiin Walk- through- menetelmällä, jossa palvelupolku käytiin läpi alusta loppuun saakka, keräten kokemuksia ja kehittämisehdotuksia. Arvioijina toimivat asiakkaat ja palvelua antavat työntekijät.
Opinnäytetyön palvelumuotoilun palvelutuotantovaihe etenee opinnäytetyön jälkeisellä ajalla, mutta opinnäytetyöhön tehtiin Walk In- mallin implementointisuunnitelma, joka toteutetaan prosessimaisen PDSA- syklin avulla. Arvioinnissa käytetään Walk- through- menetelmää sekä Hertta- itsearviointimenetelmää ja koko palvelumuotoiluprosessi arvioidaan palvelumuotoiluprosessin keskeisillä suorituskyvyn mittareilla.
Opinnäytetyön palvelumuotoiluprosessi johdetaan valmentavan johtamisen menetelmillä, jossa tärkeintä on valmentaa työntekijöitä asiakaslähtöiseen toimintatapaan.