Markkinointisuunnitelma Case: Yritys X
Elomaa, Rasmus (2022)
Elomaa, Rasmus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle. Tarkoituksena oli luoda selkeä ja yhdenmukainen kokonaisuus, jotta yrityksen markkinointi olisi mahdollisimman tehokasta ja yksiselitteistä. Tällöin toimeksiantajalla olisi konkreettinen pohja markkinoinnin kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla yrityksen osakkaille, jonka tavoitteena oli ymmärtää osakkaiden näkemys markkinoinnin nykytilanteesta ja löytää keinoja ongelman ratkaisemiseksi. Yrityksen nykyhetken markkinointia tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla. Lisäksi markkinointisuunnitelman ajankohtaistaminen tälle hetkelle paljasti sen, että näkemykset ja ajatukset on tuotava esille. Muuten yrityksen sisällä on vääränlaiset tavoitteet markkinoinnin suhteen.
Aineistojen ja työkalujen perusteella rakennettiin konkreettinen markkinointisuunnitelma, jota osakkaat voivat hyödyntää yrityksen kasvun tukemiseen ja markkinoinnin kehittämiseen. Yrityksen tulisi panostaa säännölliseen markkinoinnin päivittämiseen vuosittain kokouksellisesti osakkaiden kesken, jotta yritys saa selkeän rungon seuraavalle vuodelle markkinoinnin suhteen. Vuosikello-työkalu on yksinkertaisin ja selkeä ratkaisu siihen, miten vuoden aikana tulisi toimia.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla yrityksen osakkaille, jonka tavoitteena oli ymmärtää osakkaiden näkemys markkinoinnin nykytilanteesta ja löytää keinoja ongelman ratkaisemiseksi. Yrityksen nykyhetken markkinointia tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla. Lisäksi markkinointisuunnitelman ajankohtaistaminen tälle hetkelle paljasti sen, että näkemykset ja ajatukset on tuotava esille. Muuten yrityksen sisällä on vääränlaiset tavoitteet markkinoinnin suhteen.
Aineistojen ja työkalujen perusteella rakennettiin konkreettinen markkinointisuunnitelma, jota osakkaat voivat hyödyntää yrityksen kasvun tukemiseen ja markkinoinnin kehittämiseen. Yrityksen tulisi panostaa säännölliseen markkinoinnin päivittämiseen vuosittain kokouksellisesti osakkaiden kesken, jotta yritys saa selkeän rungon seuraavalle vuodelle markkinoinnin suhteen. Vuosikello-työkalu on yksinkertaisin ja selkeä ratkaisu siihen, miten vuoden aikana tulisi toimia.