Myynnin edistäminen soittotyössä: Case Northbound
Karhu, Jarkko (2022)
Karhu, Jarkko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824648
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa sisäistä näkemystä soittotyössä tehtävään myyntityöhön ja selvittää myyntityössä ilmeneviä kehityskohteita myynnin edistämiseksi. Toimeksiantajan yrityksessä oli tarve kartoittaa soittotyötä tekevien työntekijöiden tilannetta ja etsiä uusia mahdollisia kehitysideoita soittoprosessin kehitykseen. Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulosten avulla saatiin koostettua kaksi konkreettista
kehitysehdotusta soittoprosessin tehokkuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin valittiin neljä toimeksiantajayrityksen työntekijää, joiden pääsääntöinen työnkuva oli soittotyön tekeminen. Tulosten mukaan toimeksiantajayrityksen soittotyöprosessi koettiin käytännönläheisenä ja toimivana prosessina soittotyön tekemiseen. Soittotyössä käytettävät laitteet ja myyntityötä koskevat perehdytysmateriaalit todettiin olevan sisällöllisesti laadukkaita ja selkeitä työkaluja soittotyön toteutukseen. Haastateltavat kokivat soittotyöprosessin perehdytyksen, aloituksen, myyntipuheen pitämisen, tapaamisehdotuksen esittämisen ja soittotilanteen päättämisen selkeinä myyntityön vaiheina soittotyön toimenkuvassa. Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajalle koostettiin kaksi konkreettista kehitysehdotusta, joita toimeksiantajayritys pystyi hyödyntämään soittoprosessin tulevissa kehityskeskusteluissa. Ensimmäisessä kehitysehdotuksessa käsiteltiin soittotyössä toteutettavan myyntipuheen pituutta. Toisessa ehdotuksessa parannettiin soittovuoron tehokkuutta.
kehitysehdotusta soittoprosessin tehokkuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin valittiin neljä toimeksiantajayrityksen työntekijää, joiden pääsääntöinen työnkuva oli soittotyön tekeminen. Tulosten mukaan toimeksiantajayrityksen soittotyöprosessi koettiin käytännönläheisenä ja toimivana prosessina soittotyön tekemiseen. Soittotyössä käytettävät laitteet ja myyntityötä koskevat perehdytysmateriaalit todettiin olevan sisällöllisesti laadukkaita ja selkeitä työkaluja soittotyön toteutukseen. Haastateltavat kokivat soittotyöprosessin perehdytyksen, aloituksen, myyntipuheen pitämisen, tapaamisehdotuksen esittämisen ja soittotilanteen päättämisen selkeinä myyntityön vaiheina soittotyön toimenkuvassa. Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajalle koostettiin kaksi konkreettista kehitysehdotusta, joita toimeksiantajayritys pystyi hyödyntämään soittoprosessin tulevissa kehityskeskusteluissa. Ensimmäisessä kehitysehdotuksessa käsiteltiin soittotyössä toteutettavan myyntipuheen pituutta. Toisessa ehdotuksessa parannettiin soittovuoron tehokkuutta.