Vaikeiden asioiden puheeksiotto ja vuorovaikutus ikääntyvän ihmisen kanssa: tietotesti opiskelijoille
Lipsanen, Kaisa; Ukkonen, Johanna (2022)
Lipsanen, Kaisa
Ukkonen, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tietotestin ja oppimateriaalin tuotekehitysprosessi vaikeiden asioiden puheeksiotosta ja vuorovaikutuksesta ikääntyvän ihmisen kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tuotteena syntyi sähköinen oppimateriaali ja tietotesti. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoa vaikeiden asioiden puheeksi
ottamisesta ja vuorovaikutuksesta ikääntyvien ihmisten kanssa.
Vuorovaikutusosaaminen on tärkeä osa hoitotyötä, ja hoitajat kokevat tarvitsevansa entistä enemmän tietoa vuorovaikutusosaamisesta. Ikääntyneiden ihmisten kanssa vuorovaikutus voi olla joskus tavallista haastavampaa, jos keskustelua värittävät esimerkiksi muistisairaus tai sukupolvien välillä olevat eroavaisuudet kielenkäytössä.
Opinnäytetyön tuotekehitysprosessin tuloksena syntyi sähköinen oppimateriaali ja tietotesti. Tuotteet koottiin Ikääntyneen mielenterveystyö - opintojakson
Learn-alustalle. Oppimateriaalina on opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen
Vuorovaikutus-osio, ja tietotestin kysymykset laadittiin oppimateriaalin pohjalta. Oppimateriaali ja tietotesti pyrittiin tekemään selkeiksi ja helposti ymmärrettäviksi.
Oppimateriaalista ja tietotestistä kerättiin palautetta Webropol-kyselyn avulla.
Kysely suunnattiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun tietyn terveydenhoitajaryhmän opiskelijoille, jotka edeltävästi tutustuivat Learnista löytyvään
oppimateriaaliin ja tekivät sen jälkeen tietotestin. Palautekyselyllä pyrittiin arvioimaan opinnäytetyön tuotteen toimivuutta. Kyselyyn tuli vastauksia yhteensä
9. Palautteista kävi ilmi, että opiskelijat kokivat oppimateriaalin ja tietotestin
selkeiksi ja aiheen tärkeäksi. Opiskelijat olisivat kaivanneet konkreettisempia
esimerkkejä puheeksi ottamisen keinoista.
Toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tuotteena syntyi sähköinen oppimateriaali ja tietotesti. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoa vaikeiden asioiden puheeksi
ottamisesta ja vuorovaikutuksesta ikääntyvien ihmisten kanssa.
Vuorovaikutusosaaminen on tärkeä osa hoitotyötä, ja hoitajat kokevat tarvitsevansa entistä enemmän tietoa vuorovaikutusosaamisesta. Ikääntyneiden ihmisten kanssa vuorovaikutus voi olla joskus tavallista haastavampaa, jos keskustelua värittävät esimerkiksi muistisairaus tai sukupolvien välillä olevat eroavaisuudet kielenkäytössä.
Opinnäytetyön tuotekehitysprosessin tuloksena syntyi sähköinen oppimateriaali ja tietotesti. Tuotteet koottiin Ikääntyneen mielenterveystyö - opintojakson
Learn-alustalle. Oppimateriaalina on opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen
Vuorovaikutus-osio, ja tietotestin kysymykset laadittiin oppimateriaalin pohjalta. Oppimateriaali ja tietotesti pyrittiin tekemään selkeiksi ja helposti ymmärrettäviksi.
Oppimateriaalista ja tietotestistä kerättiin palautetta Webropol-kyselyn avulla.
Kysely suunnattiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun tietyn terveydenhoitajaryhmän opiskelijoille, jotka edeltävästi tutustuivat Learnista löytyvään
oppimateriaaliin ja tekivät sen jälkeen tietotestin. Palautekyselyllä pyrittiin arvioimaan opinnäytetyön tuotteen toimivuutta. Kyselyyn tuli vastauksia yhteensä
9. Palautteista kävi ilmi, että opiskelijat kokivat oppimateriaalin ja tietotestin
selkeiksi ja aiheen tärkeäksi. Opiskelijat olisivat kaivanneet konkreettisempia
esimerkkejä puheeksi ottamisen keinoista.