Brändiperehdytys Motimate-oppimissovelluksen avulla
Hongisto, Rosa (2022)
Hongisto, Rosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112925020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112925020
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi ja mielenkiintoinen perehdytysmateriaali oppimissovellus Motimateen koko henkilökunnan yhtenäistä brändiperehdytystä varten. Opinnäytetyö on kirjoitettu toimeksiantona Hotel Kämpille. Lähtökohtana oli tilanne, jossa yhtenäistä brändiperehdytystä ei ollut olemassa, vaan hotellin jokainen osasto oli vastuussa omasta perehdytyksestään. Näin ollen eri osastojen työntekijöillä oli hyvin erilaiset lähtötasotiedot uuteen työsuhteeseen. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka produktina syntyi mobiilioptimoitu brändiperehdytysmateriaali.
Tutkimuksen kehittämismenetelmänä on käytetty toimintatutkimusta. Produkti on toteutettu työelämälähtöisesti. Opinnäytetyön päätavoitteita oli luoda digitaalinen brändiperehdytysmateriaali, joka on ymmärrettävä ja helppokäyttöinen. Brändiperehdytyksen tavoitteena on yhtenäistää brändiä koskevaa tietoutta työtehtävästä tai osastosta riippumatta. Lisäksi brändiperehdytysmateriaalin luomisessa on otettu huomioon erilaiset tavat oppia. Materiaali on visuaalista ja pelillisyyden myötä osallistavaa. Brändiperehdytysmateriaali soveltuu kaikille yrityksen työntekijöille, mutta se on ensisijaisesti suunnattu uusille työntekijöille työsuhteen alussa auttaakseen heitä sisäistämään yrityksen brändin, jotta he voivat onnistuneesti välittää sitä yrityksen vieraille ja asiakkaille.
Teoriaosuudessa käsitellään aiheita perehdytys, brändi, mobiilioppiminen ja pelillistäminen. Teoriaosuuden tärkein teema perehdytys on ensin määritelty lain kannalta ja sen jälkeen syvennytään perehdytyksen tavoitteisiin. Perehdytystä käsitellään myös pelillisyyden ja mobiilioppimisen sekä henkilöstökokemuksen kannalta. Brändin käsite on määritelty, mutta brändiä käsitellään opinnäytetyössäni vain siltä osin, kuin on tarpeellista brändin perehdyttämisen tärkeyden ymmärtämiseksi.
Empiirisessä osassa esitellään työn lopputuloksena syntynyt produkti, eli mobiilisovellukseen luotu brändiperehdytysmateriaali. Perinteisten PowerPoint-materiaalien tai perehdytyskansion sijasta on haluttu löytää osallistava ja nykyaikainen keino perehdyttää laaja kokonaisuus. Mobiilisovellusten myötä oppiminen on nykyään helpommin lähestyttävää ja voi tapahtua missä ja milloin vain. Nykyihminen ei jaksa enää keskittyä ulkoa opetteluun, vaan tiedon tulee olla nopeasti saatavilla ja pilkottuna pieniin paloihin.
Motimate-sovellus on ollut käytössä Nordic Choice -hotelleissa muissa Pohjoismaissa, mutta ei vielä Suomessa. Raportissa esitetään kuvakaappauksia sovelluksen sisällöstä ja koko perehdytysmateriaalin esittely on nähtävissä videona raportin liitteenä. Työn tavoitteet on saavutettu, sillä työn lopputuloksena syntyi osallistava ja visuaalinen brändiperehdytysmateriaali. Aihe on yritykselle ajankohtainen ja Motimate-järjestelmä tullaan ottamaan yrityksessä käyttöön opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Tutkimuksen kehittämismenetelmänä on käytetty toimintatutkimusta. Produkti on toteutettu työelämälähtöisesti. Opinnäytetyön päätavoitteita oli luoda digitaalinen brändiperehdytysmateriaali, joka on ymmärrettävä ja helppokäyttöinen. Brändiperehdytyksen tavoitteena on yhtenäistää brändiä koskevaa tietoutta työtehtävästä tai osastosta riippumatta. Lisäksi brändiperehdytysmateriaalin luomisessa on otettu huomioon erilaiset tavat oppia. Materiaali on visuaalista ja pelillisyyden myötä osallistavaa. Brändiperehdytysmateriaali soveltuu kaikille yrityksen työntekijöille, mutta se on ensisijaisesti suunnattu uusille työntekijöille työsuhteen alussa auttaakseen heitä sisäistämään yrityksen brändin, jotta he voivat onnistuneesti välittää sitä yrityksen vieraille ja asiakkaille.
Teoriaosuudessa käsitellään aiheita perehdytys, brändi, mobiilioppiminen ja pelillistäminen. Teoriaosuuden tärkein teema perehdytys on ensin määritelty lain kannalta ja sen jälkeen syvennytään perehdytyksen tavoitteisiin. Perehdytystä käsitellään myös pelillisyyden ja mobiilioppimisen sekä henkilöstökokemuksen kannalta. Brändin käsite on määritelty, mutta brändiä käsitellään opinnäytetyössäni vain siltä osin, kuin on tarpeellista brändin perehdyttämisen tärkeyden ymmärtämiseksi.
Empiirisessä osassa esitellään työn lopputuloksena syntynyt produkti, eli mobiilisovellukseen luotu brändiperehdytysmateriaali. Perinteisten PowerPoint-materiaalien tai perehdytyskansion sijasta on haluttu löytää osallistava ja nykyaikainen keino perehdyttää laaja kokonaisuus. Mobiilisovellusten myötä oppiminen on nykyään helpommin lähestyttävää ja voi tapahtua missä ja milloin vain. Nykyihminen ei jaksa enää keskittyä ulkoa opetteluun, vaan tiedon tulee olla nopeasti saatavilla ja pilkottuna pieniin paloihin.
Motimate-sovellus on ollut käytössä Nordic Choice -hotelleissa muissa Pohjoismaissa, mutta ei vielä Suomessa. Raportissa esitetään kuvakaappauksia sovelluksen sisällöstä ja koko perehdytysmateriaalin esittely on nähtävissä videona raportin liitteenä. Työn tavoitteet on saavutettu, sillä työn lopputuloksena syntyi osallistava ja visuaalinen brändiperehdytysmateriaali. Aihe on yritykselle ajankohtainen ja Motimate-järjestelmä tullaan ottamaan yrityksessä käyttöön opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.