Taustatutkimus Kultavadelma Oy:n markkinointisuunnitelmalle
Suni, Aleksi (2022)
Suni, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924938
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään markkinointia ja markkinointisuunnitelmaa markkinoinnin työkaluna. Kultavadelma Oy valikoitui opinnäytetyön casekohteeksi.
Opinnäytetyössä käsitellään taustoittavassa teoreettisessa osuudessa markkinointia ja markkinointisuunnitelmaa sekä niiden muutosta ajan saatossa. Teoriaosuudessa esitellään myös työkaluja ja malleja, jotka koettiin keskeisimmiksi Kultavadelma Oy:n näkökulmasta. Näitä ovat 4C -Malli, SWOTja Peste- analyysi.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa esitellään Kultavadelma Oy:ta koskevan kyselytutkimuksen tuloksia. Kysely koostui pääosin monivalinta- kysymyksistä, mutta vastauksia oli mahdollista täydentää avovastauksilla.
Tutkimuksen analysointi, johtopäätökset ja tulokset kertovat Kultavadelma Oy:n nykytilasta kyselyyn vastanneiden näkökulmasta ja antaa näin ollen yritykselle mahdollisuuden huomioida näitä asioita mahdollisessa liiketoiminnan laajennuksessa. Tuloksista kävi ilmi, että yritys tunnetaan Tampereen ja Kangasalan alueella kohtalaisen hyvin ja siihen yhdistetään laadukkuus ja hyvä asiakaspalvelu. Yrityksen heikkouksia on tiettyjen asiakassegmenttien huono saavuttaminen.
Työssä tapahtuneen perehtymisen yrityksen tilan analytiikan työvälineisiin sekä toteutetun kyselyn tulosten pohjalta on helppo lähteä suunnittelemaan Kultavadelman laajentumista ja markkinointisuunnitelmaa sen tukena. Nämä
tulevat tapahtumaan tämän opinnäytetyön ulkopuolella.
Opinnäytetyössä käsitellään taustoittavassa teoreettisessa osuudessa markkinointia ja markkinointisuunnitelmaa sekä niiden muutosta ajan saatossa. Teoriaosuudessa esitellään myös työkaluja ja malleja, jotka koettiin keskeisimmiksi Kultavadelma Oy:n näkökulmasta. Näitä ovat 4C -Malli, SWOTja Peste- analyysi.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa esitellään Kultavadelma Oy:ta koskevan kyselytutkimuksen tuloksia. Kysely koostui pääosin monivalinta- kysymyksistä, mutta vastauksia oli mahdollista täydentää avovastauksilla.
Tutkimuksen analysointi, johtopäätökset ja tulokset kertovat Kultavadelma Oy:n nykytilasta kyselyyn vastanneiden näkökulmasta ja antaa näin ollen yritykselle mahdollisuuden huomioida näitä asioita mahdollisessa liiketoiminnan laajennuksessa. Tuloksista kävi ilmi, että yritys tunnetaan Tampereen ja Kangasalan alueella kohtalaisen hyvin ja siihen yhdistetään laadukkuus ja hyvä asiakaspalvelu. Yrityksen heikkouksia on tiettyjen asiakassegmenttien huono saavuttaminen.
Työssä tapahtuneen perehtymisen yrityksen tilan analytiikan työvälineisiin sekä toteutetun kyselyn tulosten pohjalta on helppo lähteä suunnittelemaan Kultavadelman laajentumista ja markkinointisuunnitelmaa sen tukena. Nämä
tulevat tapahtumaan tämän opinnäytetyön ulkopuolella.