Opettaja kiusaamisen ristiaallokossa : kiusaamissuhteet opetustyössä
Aho, Heidi (2022)
Aho, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924828
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on kirjallisuuskatsauksen avulla tarkastella, kuinka oppilaitoksissa ilmenevä kiusaaminen koskettaa opettajia. Huomion kohteena ovat opettajaa koskevat koulumaailman henkilösuhteet, joiden välisistä kiusaamissuhteista löytyy tutkimustietoa.
Kartoitetun materiaalin pohjalta tällaisia ns. perussuhteita löytyy viisi: oppilas-oppilas (koulukiusaaminen), opettaja-työtoveri (työpaikkakiusaaminen), oppilas-opettaja (oppilas opettajan kiusaajana), opettaja-oppilas (opettaja oppilaan kiusaajana) ja huoltaja-opettaja (huoltaja/muut opettajan kiusaajana).
Tarkasteltujen tutkimusten perusteella voidaan todeta, että opettajalla on tärkeä rooli oppilaitoksen kiusaamisenvastaisessa työssä, sillä hänellä on oppilaitoksen jäseniin ja sen sidosryhmiin henkilösuhde. Työn henkilösuhteiden kautta opettaja voi ruohonjuuritasolla vaikuttaa läpileikkaavasti koko yhteisöön.
Opettajien kokema työnkuorma on tilastojen valossa viime vuosina kasvanut ja kiusaaminen on yksi tätä lisäävä tekijä. Kiusaamisen ristiaallokossa navigoiva opettaja antaa aihetta lisätutkimukseen, jotta opetusala saisi tärkeää tietoa opettajien jaksamiseen ja kiusaamisenvastaiseen työhön. The aim of this thesis is to use a literature review to examine how bullying in educational settings affects teachers. The focus is on teachers relationships in the school world which have research data about bullying relationships.
Based on the mapped material so-called five basic relationships were found: pupil-pupil (school bullying), teacher-collegue (workplace bullying), pupil-teacher (pupil bullying teacher), teacher-pupil (teacher bullying pupil) and guardian-teacher (guardian/other bullying teacher).
Based on the research examined, it can be concluded that the teacher plays an important role in the anti-bullying work of the educational institution, as they has a personal relationship with the members of the educational institution and its stakeholders. Through work relationships, the teacher has a cross-cutting impact to the entire educational institution at the grassroots level.
According to statistics, the workload experienced by teachers has increased in recent years, and bullying is one of the factors contributing to this. A teacher navigating in the cross-wave of bullying gives cause for further research so that the education sector can gain important information for teachers to cope and work against bullying.
Kartoitetun materiaalin pohjalta tällaisia ns. perussuhteita löytyy viisi: oppilas-oppilas (koulukiusaaminen), opettaja-työtoveri (työpaikkakiusaaminen), oppilas-opettaja (oppilas opettajan kiusaajana), opettaja-oppilas (opettaja oppilaan kiusaajana) ja huoltaja-opettaja (huoltaja/muut opettajan kiusaajana).
Tarkasteltujen tutkimusten perusteella voidaan todeta, että opettajalla on tärkeä rooli oppilaitoksen kiusaamisenvastaisessa työssä, sillä hänellä on oppilaitoksen jäseniin ja sen sidosryhmiin henkilösuhde. Työn henkilösuhteiden kautta opettaja voi ruohonjuuritasolla vaikuttaa läpileikkaavasti koko yhteisöön.
Opettajien kokema työnkuorma on tilastojen valossa viime vuosina kasvanut ja kiusaaminen on yksi tätä lisäävä tekijä. Kiusaamisen ristiaallokossa navigoiva opettaja antaa aihetta lisätutkimukseen, jotta opetusala saisi tärkeää tietoa opettajien jaksamiseen ja kiusaamisenvastaiseen työhön.
Based on the mapped material so-called five basic relationships were found: pupil-pupil (school bullying), teacher-collegue (workplace bullying), pupil-teacher (pupil bullying teacher), teacher-pupil (teacher bullying pupil) and guardian-teacher (guardian/other bullying teacher).
Based on the research examined, it can be concluded that the teacher plays an important role in the anti-bullying work of the educational institution, as they has a personal relationship with the members of the educational institution and its stakeholders. Through work relationships, the teacher has a cross-cutting impact to the entire educational institution at the grassroots level.
According to statistics, the workload experienced by teachers has increased in recent years, and bullying is one of the factors contributing to this. A teacher navigating in the cross-wave of bullying gives cause for further research so that the education sector can gain important information for teachers to cope and work against bullying.