Avoterveydenhuollossa työskentelevien ammattilaisten arvioita digitaalisista palveluista: Kyselytutkimus Lapin alueen avoterveydenhuollon ammattilaisille
Tervo, Mari; Laajanen, Tuomas (2022)
Tervo, Mari
Laajanen, Tuomas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824708
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Lapin terveydenhuollon avovastaanotoilla
työskentelevien ammattilaisten arvioita digitaalisten palveluiden käytöstä. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Sen avulla kuvattiin lappilaisten kuntien terveydenhuollon avovastaanotoilla työskentelevien ammattilaisten kokemuksia digitaalisten palveluiden käytöstä, arvioita digitalisaation vaikutuksesta palveluiden saatavuuteen sekä asiakkaiden saamiin hyötyihin niiden käytöstä. Tavoitteena oli muodostaa ajantasainen kuva henkilöstön kokemuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä digitaalisten palveluiden tulevien käyttöönottojen ja koulutustarpeiden kartoitusta varten.
Kyselyyn vastanneista ammattilaisista (n=61) työntekijänä työskenteli 49, kahdeksan esihenkilötehtävissä ja viisi muissa tehtävissä. Kyselyn keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että ammattilaiset suhtautuivat myönteisesti digitaalisten terveyspalveluiden käyttöön, niiden käytön lisäämiseen ja kokivat omat tietotekniset taitonsa hyviksi. Palvelut eivät ole vielä keskenään yhteensovitettuja ja käyttökoulutusta sekä perehdytystä ei saada riittäväksi. Lisäksi esille nousi myös se, että kirjaamisen useaan eri paikkaan arvioitiin lisääntyneen. Vastausten pohjalta ammattilaisten mielestä asiakkailla ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia käyttää digipalveluita; erityisesti ikäihmiset sekä riittämättömät välineet sekä osaamisen puutteet nostettiin esille. Ammattilaiset opastavat asiakkaita palveluiden käytössä ja asiakkaat myös kysyvät neuvoja niiden käytössä. Palveluiden huono saavutettavuus nousi myös esille.
Toimeksiantajana työssä toimi valtakunnallisen Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelman mukainen Tulevaisuuden sote-keskus Lapissa -hanke. Hankkeen toimilla tavoitellaan muun muassa hoitoon pääsyn nopeutumista sekä sitä, että perusterveydenhuollon palvelut olisivat kaikkien saatavilla ja saavutettavissa monialaisesti ja -toimijaisesti. Yhtenä kehittämistavoitteena on lisätä olemassa olevien digitaalisten palveluiden käyttöä sekä laajentaa käyttöönottoja Lapissa.
työskentelevien ammattilaisten arvioita digitaalisten palveluiden käytöstä. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Sen avulla kuvattiin lappilaisten kuntien terveydenhuollon avovastaanotoilla työskentelevien ammattilaisten kokemuksia digitaalisten palveluiden käytöstä, arvioita digitalisaation vaikutuksesta palveluiden saatavuuteen sekä asiakkaiden saamiin hyötyihin niiden käytöstä. Tavoitteena oli muodostaa ajantasainen kuva henkilöstön kokemuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä digitaalisten palveluiden tulevien käyttöönottojen ja koulutustarpeiden kartoitusta varten.
Kyselyyn vastanneista ammattilaisista (n=61) työntekijänä työskenteli 49, kahdeksan esihenkilötehtävissä ja viisi muissa tehtävissä. Kyselyn keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että ammattilaiset suhtautuivat myönteisesti digitaalisten terveyspalveluiden käyttöön, niiden käytön lisäämiseen ja kokivat omat tietotekniset taitonsa hyviksi. Palvelut eivät ole vielä keskenään yhteensovitettuja ja käyttökoulutusta sekä perehdytystä ei saada riittäväksi. Lisäksi esille nousi myös se, että kirjaamisen useaan eri paikkaan arvioitiin lisääntyneen. Vastausten pohjalta ammattilaisten mielestä asiakkailla ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia käyttää digipalveluita; erityisesti ikäihmiset sekä riittämättömät välineet sekä osaamisen puutteet nostettiin esille. Ammattilaiset opastavat asiakkaita palveluiden käytössä ja asiakkaat myös kysyvät neuvoja niiden käytössä. Palveluiden huono saavutettavuus nousi myös esille.
Toimeksiantajana työssä toimi valtakunnallisen Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelman mukainen Tulevaisuuden sote-keskus Lapissa -hanke. Hankkeen toimilla tavoitellaan muun muassa hoitoon pääsyn nopeutumista sekä sitä, että perusterveydenhuollon palvelut olisivat kaikkien saatavilla ja saavutettavissa monialaisesti ja -toimijaisesti. Yhtenä kehittämistavoitteena on lisätä olemassa olevien digitaalisten palveluiden käyttöä sekä laajentaa käyttöönottoja Lapissa.