Tavoitteenasettelun-opas SM-noviisisarjan muodostelmaluistelijoiden valmentajille
Kunelius, Hanna (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kunelius, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824698
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö syntyi tarpeesta luoda tavoitteenasettelunopas urheiluvalmennuksen tueksi muodostelmaluistelun 12-15-vuotiaiden huippu-urheilupolulla olevien eli SM-noviisisarjan urheilijoiden valmentajille. Koronapandemian aikana urheiluharrastuksissa tapahtui lasten ja nuorten kohdalla tavallista enemmän drop-outeja juuri SM-noviisien ikähaarukassa. Tämän kehittämistyön tuotteen vaikutuksilla yritetään myös ehkäistä näitä harrastuksen parista putoamisia.
Tavoitteenasettelu on yksi tehokkaimmista psyykkisenvalmennuksen keinoista. Aihe rajattiin koskemaan tavoitteenasettelua tehostamassa muodostelmaluisteluvalmennusta. Muodostelmaluistelu on tavoitteenasetannaltaan valmennuksen osalta ja lajiominaisuuksiltaan erityispiirteinen, sillä se on varhaisen erikoistumisen joukkuelaji. Tavoitteenasettelu on yksi psyykkisenvalmennuksen keinoista, jota valmentajat erityisesti muodostelmaluistelussa käyttävät aktiivisesti työssään. Valmentajat opettavat valmennettaviaan itsenäiseen tavoitteenasetteluun osana urheilijaksi kasvamista. Kehittämistyön tekijä on itse päätoiminen muodostelmaluisteluvalmentaja, jonka vastuulla SM-noviisijoukkue oli oppaan luomisen aikaan kisakaudella 2021-2022.
Työn lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus. Kehittämistyön toimintatutkimuksessa hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja tuotteen, eli tavoitteenasettelunoppaan luomisprosessissa. Tutkimuksessa haastateltiin niin luistelijoita kuin valmentajiakin kyselyin ja sähköpostihaastatteluin. Tutkimukseen otettiin näin mukaan useita osapuolia ideoimaan oppaan sisältöä. Tuote syntyi yhteiskehittämisen menetelmin. Opas on suunniteltu spesifisti muodostelmaluisteluun sopivaksi, joten sen käyttömahdollisuuksia arvioidessa tulee ottaa huomioon muodostelmaluisteluvalmentajien tietotaito ja lajikulttuurin ominaisuudet. Kehittämistyön lopputuote on työkalu, joka on tavoit-teenasettelunopas valmentajille. Oppaassa on harjoituksia, jotka on suunniteltu osaksi valmennusta. Opasta on mahdollista soveltaa myös muihin lajeihin ja eri ryhmien valmennukseen, tai esimerkiksi työnohjaukseen.
Tavoitteenasettelu on yksi tehokkaimmista psyykkisenvalmennuksen keinoista. Aihe rajattiin koskemaan tavoitteenasettelua tehostamassa muodostelmaluisteluvalmennusta. Muodostelmaluistelu on tavoitteenasetannaltaan valmennuksen osalta ja lajiominaisuuksiltaan erityispiirteinen, sillä se on varhaisen erikoistumisen joukkuelaji. Tavoitteenasettelu on yksi psyykkisenvalmennuksen keinoista, jota valmentajat erityisesti muodostelmaluistelussa käyttävät aktiivisesti työssään. Valmentajat opettavat valmennettaviaan itsenäiseen tavoitteenasetteluun osana urheilijaksi kasvamista. Kehittämistyön tekijä on itse päätoiminen muodostelmaluisteluvalmentaja, jonka vastuulla SM-noviisijoukkue oli oppaan luomisen aikaan kisakaudella 2021-2022.
Työn lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus. Kehittämistyön toimintatutkimuksessa hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja tuotteen, eli tavoitteenasettelunoppaan luomisprosessissa. Tutkimuksessa haastateltiin niin luistelijoita kuin valmentajiakin kyselyin ja sähköpostihaastatteluin. Tutkimukseen otettiin näin mukaan useita osapuolia ideoimaan oppaan sisältöä. Tuote syntyi yhteiskehittämisen menetelmin. Opas on suunniteltu spesifisti muodostelmaluisteluun sopivaksi, joten sen käyttömahdollisuuksia arvioidessa tulee ottaa huomioon muodostelmaluisteluvalmentajien tietotaito ja lajikulttuurin ominaisuudet. Kehittämistyön lopputuote on työkalu, joka on tavoit-teenasettelunopas valmentajille. Oppaassa on harjoituksia, jotka on suunniteltu osaksi valmennusta. Opasta on mahdollista soveltaa myös muihin lajeihin ja eri ryhmien valmennukseen, tai esimerkiksi työnohjaukseen.