Sosiaalisen median käytön yhteys nuorten mielenterveyteen
Kalliokoski, Venla; Lehtonen, Viveka (2022)
Kalliokoski, Venla
Lehtonen, Viveka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824657
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö nuorten keskuudessa on yleistynyt viimeisen vuosikymmenen aikana ja se on tullut osaksi monen nuoren arkea. Opinnäytetyössä koostettiin kirjallisuuskatsaus sosiaalisen median käytön yhteydestä nuorten mielenterveyteen Eläytyen Osalliseksi- hankkeeseen. Hanke tarjoaa tukea niille 15–29-vuotiaille, jotka ovat syrjäytymisen ja koulutuksesta putoamisen riskissä. Opinnäytetyössä tarkastellaan, millaisia vaikutuksia sosiaalisen median käytöllä on nuorten mielenterveyteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä analyysimallia. Teoreettisen viitekehyksen keskeisinä käsitteellisinä työkaluina toimivat nuoret, sosiaalinen media, mielenterveys, itsetunto ja kehonkuva. Sisältöaiheina käsiteltiin nuorten eri ikävaiheita, nuorten mielenterveyden haasteita ja sitä suojaavia tekijöitä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että sosiaalisella medialla on nuoriin niin positiivisia kuin negatiivisiakin vaikutuksia. Sosiaalinen media tukee muun muassa nuorten identiteetin ja itsenäistymisen kehitystä sekä yhteisöllisyyttä. Tulokset osoittavat, että nuorten mielenterveydelle haitallisia tekijöitä sosiaalisessa mediassa ovat muun muassa yksityisyyden vaarantuminen ja kehitystasoon sopimaton sisältö. Sosiaalisen median liiallinen käyttö voi johtaa riippuvuuteen. Sosiaalisen median käyttö altistaa nuoren verkkokiusaamiselle, mielenterveydenhäiriöille ja seksuaaliselle häirinnälle.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää nuorten kanssa työskentelevät ammattiryhmät, jotta he voivat tukea nuoren sosiaalisen median käyttöä nuoren kehityksessä. Nuorten parissa työskentelevän sairaanhoitajan on kokonaisvaltaisen hoidon näkökulmasta hyvä tuntea sosiaalisen median käytön hyöty- ja haittavaikutuksia kohderyhmään.
Jatkotutkimus ehdotukseksi nousi sosiaalisen median vaikutus nuorten kehittyvään vuorovaikutukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä analyysimallia. Teoreettisen viitekehyksen keskeisinä käsitteellisinä työkaluina toimivat nuoret, sosiaalinen media, mielenterveys, itsetunto ja kehonkuva. Sisältöaiheina käsiteltiin nuorten eri ikävaiheita, nuorten mielenterveyden haasteita ja sitä suojaavia tekijöitä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että sosiaalisella medialla on nuoriin niin positiivisia kuin negatiivisiakin vaikutuksia. Sosiaalinen media tukee muun muassa nuorten identiteetin ja itsenäistymisen kehitystä sekä yhteisöllisyyttä. Tulokset osoittavat, että nuorten mielenterveydelle haitallisia tekijöitä sosiaalisessa mediassa ovat muun muassa yksityisyyden vaarantuminen ja kehitystasoon sopimaton sisältö. Sosiaalisen median liiallinen käyttö voi johtaa riippuvuuteen. Sosiaalisen median käyttö altistaa nuoren verkkokiusaamiselle, mielenterveydenhäiriöille ja seksuaaliselle häirinnälle.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää nuorten kanssa työskentelevät ammattiryhmät, jotta he voivat tukea nuoren sosiaalisen median käyttöä nuoren kehityksessä. Nuorten parissa työskentelevän sairaanhoitajan on kokonaisvaltaisen hoidon näkökulmasta hyvä tuntea sosiaalisen median käytön hyöty- ja haittavaikutuksia kohderyhmään.
Jatkotutkimus ehdotukseksi nousi sosiaalisen median vaikutus nuorten kehittyvään vuorovaikutukseen.