Hiljaisen tiedon hallinta organisaatiossa X
Hämäläinen, Tiina (2022)
Hämäläinen, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824599
Tiivistelmä
Organisaatioiden tärkeimpänä voimavarana ovat osaavat työntekijät. Heidän tietonsa ja osaamisensa ovat yritysten tärkein kilpailuetu. Osaamisongelman yrityksiin voi aiheuttaa kokemuksen kautta syntyvän hiljaisen tiedon häviäminen eläköitymisten tai vaihtuvan henkilöstön mukana. Haasteena on tunnistaa tällainen hiljainen tieto ja saada se jaettua aktiivisesti eteenpäin työyhteisön hyväksi.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli löytää yritykselle X kehitysehdotuksia hiljaisen tiedon parempaan siirtämiseen ja hyödyntämiseen. Tavoitteeseen pääsemiseksi työssä selvitettiin yrityksen X esihenkilöiden ja työntekijöiden näkemyksiä hiljaisesta tiedosta, hiljaisen tiedon jakamisesta ja jakamisen haasteista.
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu osaamisen kehittymisestä ja osaamisen varmistamisesta. Lisäksi teoriaosuudessa avataan hiljaisen tiedon määritelmää, tunnistamista, jakamista ja jakamiseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmäteemahaastatteluja. Haastateltavia oli yhteensä 14 henkilöä. Haastattelujen lisäksi toteutettiin ideointipaja, konkreettisten ideoiden ja käytännön kehittämisehdotusten tuottamiseksi. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat organisaatiossa olevan paljon tietoa ja osaamista, mutta osaamisen tunnistaminen ja sitä kautta sen parempi hyödyntäminen nähtiin haasteena. Työntekijöiden hiljainen tieto nähtiin kokemuksen ja käytännön työn kautta syntyneeksi. Hiljaisen tiedon todettiin olevan tietämystä asiakkaasta, asioita, jotka eivät ole kirjattuna missään ja vakiintuneita käytänteitä. Tutkimukseen osallistuneet työntekijät näkivät hiljaisen tiedon tekevän työstä sujuvampaa. Tutkimuksen mukaan työntekijät pitivät hiljaista tietoa ja sen jakamista tärkeänä. Hiljaista tietoa jaetaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa päivittäisessä työssä. Ilmapiiri organisaatiossa koettiin tiedon jakamiselle hyvänä. Hiljaisen tiedon jakamisen haasteena koettiin olevan aika- ja henkilöstöresurssit. Näiden lisäksi haasteena oli selkeän toimintamallin puuttuminen tiedon jakamisesta. Tulosten perusteella työohjeiden ylläpidossa ja dokumentoinnissa oli myös kehitettävää.
Yhteenvetona voidaan todeta, että yritys X:n hiljaisen tiedon jakamisen kehittämiseksi tulee parantaa hiljaisen tiedon siirtämistä kokeneempien ja vähemmän kokeneiden työntekijöiden välillä perehdytyksen, eri ryhmien välisen yhteistyön ja mentoroinnin avulla. Organisaation tulisi myös päivittää työohje ja dokumentointikäytännöt. Tutkimustuloksia organisaatio voi hyödyntää parempaan hiljaisen tiedon johtamiseen.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli löytää yritykselle X kehitysehdotuksia hiljaisen tiedon parempaan siirtämiseen ja hyödyntämiseen. Tavoitteeseen pääsemiseksi työssä selvitettiin yrityksen X esihenkilöiden ja työntekijöiden näkemyksiä hiljaisesta tiedosta, hiljaisen tiedon jakamisesta ja jakamisen haasteista.
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu osaamisen kehittymisestä ja osaamisen varmistamisesta. Lisäksi teoriaosuudessa avataan hiljaisen tiedon määritelmää, tunnistamista, jakamista ja jakamiseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmäteemahaastatteluja. Haastateltavia oli yhteensä 14 henkilöä. Haastattelujen lisäksi toteutettiin ideointipaja, konkreettisten ideoiden ja käytännön kehittämisehdotusten tuottamiseksi. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat organisaatiossa olevan paljon tietoa ja osaamista, mutta osaamisen tunnistaminen ja sitä kautta sen parempi hyödyntäminen nähtiin haasteena. Työntekijöiden hiljainen tieto nähtiin kokemuksen ja käytännön työn kautta syntyneeksi. Hiljaisen tiedon todettiin olevan tietämystä asiakkaasta, asioita, jotka eivät ole kirjattuna missään ja vakiintuneita käytänteitä. Tutkimukseen osallistuneet työntekijät näkivät hiljaisen tiedon tekevän työstä sujuvampaa. Tutkimuksen mukaan työntekijät pitivät hiljaista tietoa ja sen jakamista tärkeänä. Hiljaista tietoa jaetaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa päivittäisessä työssä. Ilmapiiri organisaatiossa koettiin tiedon jakamiselle hyvänä. Hiljaisen tiedon jakamisen haasteena koettiin olevan aika- ja henkilöstöresurssit. Näiden lisäksi haasteena oli selkeän toimintamallin puuttuminen tiedon jakamisesta. Tulosten perusteella työohjeiden ylläpidossa ja dokumentoinnissa oli myös kehitettävää.
Yhteenvetona voidaan todeta, että yritys X:n hiljaisen tiedon jakamisen kehittämiseksi tulee parantaa hiljaisen tiedon siirtämistä kokeneempien ja vähemmän kokeneiden työntekijöiden välillä perehdytyksen, eri ryhmien välisen yhteistyön ja mentoroinnin avulla. Organisaation tulisi myös päivittää työohje ja dokumentointikäytännöt. Tutkimustuloksia organisaatio voi hyödyntää parempaan hiljaisen tiedon johtamiseen.