Digimarkkinointisuunnitelma Gimara Oy:lle
Ahola, Aleksanteri (2022)
Ahola, Aleksanteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824440
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin tarkoituksena kehittää kohdeyrityksen digimarkkinointia. Tavoitteena oli luoda toimiva digimarkkinointisuunnitelma, joka vastaa toimeksiantajan tarpeita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään mitä kuuluu digimarkkinointiin ja kuinka se eroaa perinteisestä markkinoinnista. Siinä tutustutaan myös yleisimpiin digimarkkinoinnin kanaviin.
Digimarkkinointisuunnitelman teko aloitettiin analysoimalla kohdeyrityksen sosiaalisten medioiden ja verkkosivujen kävijätilastoja. Kävijätilastoja ja eri mittareita käsiteltiin myös yleisellä tasolla. Markkinointisuunnitelman rakenteena käytettiin SOSTAC-mallia. Yrityksen toimitusjohtajaa haastateltiin nykytilanteen selvittämisen sekä tavoitteiden asettamisen yhteydessä. Kaksi digimarkkinoinnin asiantuntijaa antoivat palautetta opinnäytetyön tuotoksena syntyneestä sosiaalisen median viikkosuunnitelmasta.
Lopputuloksena syntyi digimarkkinointisuunnitelma Gimara Oy:lle. Digimarkkinointisuunnitelma sisältää kokonaissuunnitelman, viikkosuunnitelman ja budjetin. Opinnäytetyön vaiheita voi käyttää hyödykseen myös digimarkkinointisuunnitelman teossa pienyrityksille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään mitä kuuluu digimarkkinointiin ja kuinka se eroaa perinteisestä markkinoinnista. Siinä tutustutaan myös yleisimpiin digimarkkinoinnin kanaviin.
Digimarkkinointisuunnitelman teko aloitettiin analysoimalla kohdeyrityksen sosiaalisten medioiden ja verkkosivujen kävijätilastoja. Kävijätilastoja ja eri mittareita käsiteltiin myös yleisellä tasolla. Markkinointisuunnitelman rakenteena käytettiin SOSTAC-mallia. Yrityksen toimitusjohtajaa haastateltiin nykytilanteen selvittämisen sekä tavoitteiden asettamisen yhteydessä. Kaksi digimarkkinoinnin asiantuntijaa antoivat palautetta opinnäytetyön tuotoksena syntyneestä sosiaalisen median viikkosuunnitelmasta.
Lopputuloksena syntyi digimarkkinointisuunnitelma Gimara Oy:lle. Digimarkkinointisuunnitelma sisältää kokonaissuunnitelman, viikkosuunnitelman ja budjetin. Opinnäytetyön vaiheita voi käyttää hyödykseen myös digimarkkinointisuunnitelman teossa pienyrityksille.