Fasilitointi osana mikroyrityksen sisäistä viestintää
Saari, Riikka (2022)
Saari, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824410
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän nykytilannetta sekä selvittää sisäisen viestinnän mahdollisia puutteita ja kehityskohtia. Lisäksi työn tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle sisäisen viestinnän suunnitelma, joka pitää sisällään myös fasilitoinnin osa-alueen.
Työn teoriaosuus käsittelee sisäistä viestintää ja fasilitointia. Työn teoriaosuuden pohjana hyödynnettiin suomalaista sisäiseen viestintään, johtamiseen, työyhteisöhyvinvointiin, henkilöstöjohtamiseen ja fasilitointiin liittyvää kirjallisuutta. Teoriaosuuden sisältö luotiin vastaamaan toimeksiantajayrityksen kaltaisen mikroyrityksen tarpeita.
Työn tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin toimeksiantajayrityksen omistajalle, sekä muulle henkilökunnalle kahdenkeskisillä avoimilla haastatteluilla.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selkeä kuva toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän nykytilasta. Nykytilan kartoituksen perusteella ja työn teoriaosuuden tietoperustaa hyödyntäen työn lopputuloksena syntyi toimeksiantajayritykselle myös sisäisen viestinnän suunnitelma, jossa on otettu huomioon pienen mikroyrityksen tarpeet ja toiveet.
Työn teoriaosuus käsittelee sisäistä viestintää ja fasilitointia. Työn teoriaosuuden pohjana hyödynnettiin suomalaista sisäiseen viestintään, johtamiseen, työyhteisöhyvinvointiin, henkilöstöjohtamiseen ja fasilitointiin liittyvää kirjallisuutta. Teoriaosuuden sisältö luotiin vastaamaan toimeksiantajayrityksen kaltaisen mikroyrityksen tarpeita.
Työn tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin toimeksiantajayrityksen omistajalle, sekä muulle henkilökunnalle kahdenkeskisillä avoimilla haastatteluilla.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selkeä kuva toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän nykytilasta. Nykytilan kartoituksen perusteella ja työn teoriaosuuden tietoperustaa hyödyntäen työn lopputuloksena syntyi toimeksiantajayritykselle myös sisäisen viestinnän suunnitelma, jossa on otettu huomioon pienen mikroyrityksen tarpeet ja toiveet.