TOIMITTAJALAADUNVALVONTAPROSESSIN JATKUVA PARANTAMINEN
Mielonen, Jesse (2022)
Mielonen, Jesse
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824415
Tiivistelmä
The purpose of this thesis was to develop quality control process of Valmet oy 's suppliers.
Valmet has recently switched to using the new Erp, which has also brought new software to
the quality department, the new software needed to be developed and changed to better suit
the quality department. The aim of the study was to find out these problems and make
changes to make the software more functional.
The existing guidelines for quality control were partly outdated and incomplete, so these were
updated to reflect current practices and new software. The instructions were to be found in
different systems and places. This was to be simplified and streamlined so that the instructions could be found in one place and that they would be clear.
The focus was on developing the quality control of deliveries and mapping out the operating
methods. New guidelines and process descriptions were made for the quality control work instructions, reporting and feedback procedures. The matter was also examined from the supplier's point of view, and interviews with Valmet's suppliers were conducted to improve supplier cooperation.
One of the tasks of the work was to study how the savings of the work done by quality control could be measured. A plan and process description were made for this purpose, this could
be tested in the future. Also the conducted interviews gave a lot of good development proposals. Tämän opinnäytetyön tavoite oli kehittää Valmet Oy:n toimittajien laadunvalvonnan prosessia. Valmetilla on taannoin siirrytty käyttämään uutta Erp:ä, joka on tuonut uudet ohjelmistot myös laatuosastolle. Uudet ohjelmistot tarvitsivat kehitystyötä ja muutoksia, jotta soveltuisivat paremmin laatuosaston toimintaan. Näitä ongelmia lähdettiin selvittämään ja tekemään muutos-ehdotuksia, jotta ohjelmistot olisivat toimivampia.
Laadunvalvonnan nykyiset ohjeistukset olivat osin vanhentuneita ja puutteellisia, joten niitä uudistettiin ja päivitettiin vastaamaan nykyisiä käytäntöjä ja uusia ohjelmistoja. Ohjeet olivat myös sekaisin eri järjestelmissä ja paikoissa, tätä haluttiin yksinkertaistaa ja suoraviivaistaa, jotta ohjeet löytyisivät yhdestä paikasta ja olisivat selkeitä.
Toimitusten laadunvalvonnan kehittämiseen keskityttiin, toimintatapoja kartoitettiin ja korona-aikana uudeksi asiaksi noussutta etävalvontaa tutkittiin. Laadunvalvojien valvonta-aktiviteettiin tehtiin uudet ohjeistukset prosessikuvauksineen, raportointiin ja palautemenettelyihin tehtiin myös uudet ohjeet. Asioita tutkittiin myös toimittajan näkökulmasta ja tehtiin Valmetin toimitta-jille haastatteluja toimittajayhteistyön parantamiseksi. Haastatteluista saatiin paljon hyviä kehitysehdotuksia.
Yhtenä työn tavoitteena oli tutkia, kuinka saataisiin mitattua laadunvalvonnan tekemän työn säästöä. Mittaaminen on vaikea toteuttaa, koska konkreettisesti mitään ei valmisteta, vaan työllä tavoitellaan ennakoitua säästöä. Tästä mittaamisesta tehtiin suunnitelma ja prosessikuvaus, jota voitaisiin tulevaisuudessa mahdollisesti ottaa kokeilukäyttöön.
Valmet has recently switched to using the new Erp, which has also brought new software to
the quality department, the new software needed to be developed and changed to better suit
the quality department. The aim of the study was to find out these problems and make
changes to make the software more functional.
The existing guidelines for quality control were partly outdated and incomplete, so these were
updated to reflect current practices and new software. The instructions were to be found in
different systems and places. This was to be simplified and streamlined so that the instructions could be found in one place and that they would be clear.
The focus was on developing the quality control of deliveries and mapping out the operating
methods. New guidelines and process descriptions were made for the quality control work instructions, reporting and feedback procedures. The matter was also examined from the supplier's point of view, and interviews with Valmet's suppliers were conducted to improve supplier cooperation.
One of the tasks of the work was to study how the savings of the work done by quality control could be measured. A plan and process description were made for this purpose, this could
be tested in the future. Also the conducted interviews gave a lot of good development proposals.
Laadunvalvonnan nykyiset ohjeistukset olivat osin vanhentuneita ja puutteellisia, joten niitä uudistettiin ja päivitettiin vastaamaan nykyisiä käytäntöjä ja uusia ohjelmistoja. Ohjeet olivat myös sekaisin eri järjestelmissä ja paikoissa, tätä haluttiin yksinkertaistaa ja suoraviivaistaa, jotta ohjeet löytyisivät yhdestä paikasta ja olisivat selkeitä.
Toimitusten laadunvalvonnan kehittämiseen keskityttiin, toimintatapoja kartoitettiin ja korona-aikana uudeksi asiaksi noussutta etävalvontaa tutkittiin. Laadunvalvojien valvonta-aktiviteettiin tehtiin uudet ohjeistukset prosessikuvauksineen, raportointiin ja palautemenettelyihin tehtiin myös uudet ohjeet. Asioita tutkittiin myös toimittajan näkökulmasta ja tehtiin Valmetin toimitta-jille haastatteluja toimittajayhteistyön parantamiseksi. Haastatteluista saatiin paljon hyviä kehitysehdotuksia.
Yhtenä työn tavoitteena oli tutkia, kuinka saataisiin mitattua laadunvalvonnan tekemän työn säästöä. Mittaaminen on vaikea toteuttaa, koska konkreettisesti mitään ei valmisteta, vaan työllä tavoitellaan ennakoitua säästöä. Tästä mittaamisesta tehtiin suunnitelma ja prosessikuvaus, jota voitaisiin tulevaisuudessa mahdollisesti ottaa kokeilukäyttöön.