HUS Diagnostiikkakeskuksen Digipalvelut-yksikön konseptointi
Vainio, Mirva (2022)
Vainio, Mirva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524127
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten HUS Diagnostiikkakeskuksen Digipalvelut-yksikön tunnistettavuutta ja palveluita voidaan selkeyttää palvelumuotoilua hyödyntäen: Miten tuetaan käyttäjää tunnistamaan palvelu, tekninen ympäristö sekä tuki ja asiakaspalvelurajapinta, sekä kuinka palvelumuotoilun keinoja voidaan organisaatiossa hyödyntää palveluiden ja prosessien vastuun sekä omistajuuden viestinnässä.
Organisaatiossa aiemmin tehtyjen sidosryhmähaastatteluiden perusteella oli
käynyt ilmi, että Diagnostiikkakeskuksen sisällä eri vastuualueilla ja sidosryhmissä ei ole selkeää Digipalvelut-yksikön toiminta. Käyttäjät eivät tiedä perus IT-infrastruktuurin tarjoavan HUS Tietohallinnon ja Digipalvelut-yksikön vastuunjakoa. Digipalveluilla oli tarve ”brändinsä” kirkastamiseen, jolloin sen tarjoamien palveluiden, henkilöstön ja omistajuuden tunnettavuus kasvaa sidos ryhmissä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja sen painotus on produktiivinen. Opinnäyte työssä käytettiin palvelumuotoilun menetelmistä ekosysteemikarttaa, ekosysteemikehiä, yhteiskehittämisen työpajoja, unelmakarttaa, future backcastingia,
lootuskukkaa, konseptikävelyä, ideoiden arviointitaulukkoa ja roadmap työkaluja.
Opinnäytetyössä ideoidaan konsepteja, jotka ottavat kantaa tukikanavissa
(ATK-avun verkkopalvelu) palveluiden ilmaisemiseen sekä aktiiviseen ja passiiviseen viestintään (sähköposti ja intratiedotus, sekä organisaation näkyvyys). Digipalvelut-yksikön tunnistettavuutta voidaan lisätä yhtenäistämällä kaksijakoinen yksikkö ja määrittelemällä, sekä tuomalla näkyväksi, keitä Digipalvelut-yksikön työntekijät ovat ja mitä konkreettisesti Digipalveluissa tehdään. Hyödyntämällä yhteiskehittämistä yksikössä, sekä lisäämällä visuaalisia ohjureita ja tietoa palvelukanaviin, palvelukanavia ja lomakkeita voidaan kehittää asiakaslähtöisemmiksi ja toimivammiksi.
Organisaatiossa aiemmin tehtyjen sidosryhmähaastatteluiden perusteella oli
käynyt ilmi, että Diagnostiikkakeskuksen sisällä eri vastuualueilla ja sidosryhmissä ei ole selkeää Digipalvelut-yksikön toiminta. Käyttäjät eivät tiedä perus IT-infrastruktuurin tarjoavan HUS Tietohallinnon ja Digipalvelut-yksikön vastuunjakoa. Digipalveluilla oli tarve ”brändinsä” kirkastamiseen, jolloin sen tarjoamien palveluiden, henkilöstön ja omistajuuden tunnettavuus kasvaa sidos ryhmissä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja sen painotus on produktiivinen. Opinnäyte työssä käytettiin palvelumuotoilun menetelmistä ekosysteemikarttaa, ekosysteemikehiä, yhteiskehittämisen työpajoja, unelmakarttaa, future backcastingia,
lootuskukkaa, konseptikävelyä, ideoiden arviointitaulukkoa ja roadmap työkaluja.
Opinnäytetyössä ideoidaan konsepteja, jotka ottavat kantaa tukikanavissa
(ATK-avun verkkopalvelu) palveluiden ilmaisemiseen sekä aktiiviseen ja passiiviseen viestintään (sähköposti ja intratiedotus, sekä organisaation näkyvyys). Digipalvelut-yksikön tunnistettavuutta voidaan lisätä yhtenäistämällä kaksijakoinen yksikkö ja määrittelemällä, sekä tuomalla näkyväksi, keitä Digipalvelut-yksikön työntekijät ovat ja mitä konkreettisesti Digipalveluissa tehdään. Hyödyntämällä yhteiskehittämistä yksikössä, sekä lisäämällä visuaalisia ohjureita ja tietoa palvelukanaviin, palvelukanavia ja lomakkeita voidaan kehittää asiakaslähtöisemmiksi ja toimivammiksi.